Såg igår filmen "Defenders of Riga" från 2007 (även kallad "Frihetens hjälte"). Mycket sevärd. Beskriver en del av den baltiska historien mellan världskrigen, som jag inte kände till.
Den handlar om den unga mannen Martins som under första världskriget väljer att anmäla sig till militärtjänsten för att bekämpa ockupationsmakten Tyskland. Han blir tvingad att förhala sitt bröllop för att kasta sig in i den väpnade kampen. Hans blivande fru, Elza lovar att vänta på honom, men då världskriget är över måste det lilla landet fortsätta kämpa för självständighet. I efterdyningarna från kriget står nämligen både Sovjetunionen och Tyskland redo att ockupera landet. Martins måste ännu en gång offra sitt privatliv då han ansluter sig till motståndargruppen som desperat kämpar för Lettlands frihet.
Bra specialeffekter och trovärdiga skådelspelare. Rekommenderas.
/ currahee
Lettisk krigsfilm
-
pandersson2
- Medlem
Re: Lettisk krigsfilm
Var såg du Rigas sargi? Går den i Sverige? Jag såg den i Lettland för något år sedan. Om vi räknar bort hur man misshandlar det historiska skeendet så är väl filmen OK. Inte värre än de vanliga krigsdramafilmerna som man brukar drabbas av. Mycket stor succe i Lettland, samt även några priser på festivaler för filmen. Personligen så var det väl ingen höjdarfilm, men det beror mest på att jag inte är så förtjust i denna typen av film. Man kan se den som en intressant film, man kämpar ju mot den elake tysken. Ett tema som är mindre kontroversiellt än att göra en film om hur man kämpar mot ryssarna eller bolsjevikerna. En sådan storfilm har fortfarande inte gjorts.
Filmen släpptes nyss på DVD i Sverige, med svensk text.
Visst kan jag hålla med dig i dina åsikter om filmen. Men det som jag tyckte var så intressant var ämnet som jag visste väldigt lite om. Och att det var en lettisk film, inte vanlig Hollywood action.
Känner du till någon lämplig bok (på svenska eller engelska) om denna perioden?
/ currahee
Visst kan jag hålla med dig i dina åsikter om filmen. Men det som jag tyckte var så intressant var ämnet som jag visste väldigt lite om. Och att det var en lettisk film, inte vanlig Hollywood action.
Känner du till någon lämplig bok (på svenska eller engelska) om denna perioden?
/ currahee
-
pandersson2
- Medlem
Jag kan tyvärr inte komma på några böcker om perioden som inte är på lettiska. Det är tyvärr så att den här delen av historien inte lockar till sig så värst många. På tyska finns det lite mer. Även på ryska finns intressanta böcker om tiden. Rüdiger von der Goltz har ju skrivit sina memoarer. De är översatta till svenska, även om den baltiska delen har förkortats. Det är dock en partsinlaga och jag tror att letternas syn på vad som skedde skiljer sig markant från hans beskrivning. Annars så brukar det bara finnas översiktsverk där lettiska frihetskriget behandlas på några sidor tillgängligt.
På Skalman har ämnet varit uppe tidigare. Intressanta länkar är följande:
viewtopic.php?f=32&t=27150
viewtopic.php?f=32&t=30989
viewtopic.php?f=32&t=16725
På Skalman har ämnet varit uppe tidigare. Intressanta länkar är följande:
viewtopic.php?f=32&t=27150
viewtopic.php?f=32&t=30989
viewtopic.php?f=32&t=16725
- Kapten_Gars
- Medlem
http://pygmy-wars.50megs.com/ har en hel del material om kriget med de tyska frikårerna även om artiklarna främst handlar om de tidiga striderna kring Wenden/Cesis där Järndivisionen och Landeswehr drabbades samman med Ester och Letter snarare än de senare striderna kring Riga.
Kan rekomendera en Estnisk film från 2002 med motsvarande tema "Nimed marmortahvlil" om Estniska skolpojkar under estniska frihetskriget. Går att få tag på som Dvd...