CSI NY
CSI NY
Sambon tittade på CSI New York igår och jag var också i krokarna under delar av avsnittet där förintelsen spelade en bärande roll, en del osannolika kopplingar får man leva med i TV-serier (t.ex. att huvudkaraktärerna i avsnittet liksom släktingar till huvudpersonen i serien fanns lätt tillgängliga i en viss intervjusamling) men det blir frustrerande när medlemskap i HJ lyfts fram som ett bevis på att personen var en övertygad nazist (man antingen ignorerade eller kände inte till att medlemskap var obligatoriskt) eller när man förklarar att HJ var en organisation vars uppgift det var att spåra upp judar och föra dem till förintelselägren.
/Marcus
/Marcus
- MoparMadness
- Medlem
Re: CSI NY
Även om jag ibland tittar på någon av alla dessa CSI-varianter och kan tycka att det är trevligt, så måste jag ändå säga att jag inte har sett ett enda avsnitt som inte har innehållit något tok som fått mig att slita mitt hår.
För att inte tala om att det uppenbarligen inte är några som helst problem i CSI-världen med att arrestera oskyldiga. Om man någon gång ibland kunde problematisera lite kring anklagades rättigheter, eller problemet med att använda bevis så fruktansvärt okritiskt som man gör, så skulle min aktning för serierna öka ofantligt...
För att inte tala om att det uppenbarligen inte är några som helst problem i CSI-världen med att arrestera oskyldiga. Om man någon gång ibland kunde problematisera lite kring anklagades rättigheter, eller problemet med att använda bevis så fruktansvärt okritiskt som man gör, så skulle min aktning för serierna öka ofantligt...
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Att överhuvudtaget använda gamla nazister som skurkar i nutida tv-draman är oerhört tröttsamt. Som tex i serien "flashforward". Det är som om manusförfattarna inte kan begripa att det är så länge sedan nu att skurkarna skulle se ut som hospis patienter och inte farliga för nån.
Och då ruttnade jag på det här fenomentet redan på 90-talet. Jag undrar hur länge det ska dröja innan den gamle nazistiske krigsförbrytaren kommer försvinna som filmskurk.
Sonderling
(Har ej sett CSI NY avsnittet utan utalar mig rent allmänt om fenomentet.)
Och då ruttnade jag på det här fenomentet redan på 90-talet. Jag undrar hur länge det ska dröja innan den gamle nazistiske krigsförbrytaren kommer försvinna som filmskurk.
Sonderling
(Har ej sett CSI NY avsnittet utan utalar mig rent allmänt om fenomentet.)
Inte var väl medlemskap i HJ obligatoriskt?
Såg en annan skön koppling, då det visade sig att ammunitionen som hade använts vid ett mord var tillverkad i Tyskland 1936. Utan att avslöja allt för mycket så visade det sig senare härröra från krigsbyte en amerikansk soldat tagit som souvernir.
Har även hittat en hel del små detaljfel i CSI i ämnen som jag känner till. Kan tänkas att det skarvas rätt mycket i annat också. Egentligen ingen stor grej men med tanke på hur stor vikt dessa detaljer har för utredningen och hur skaparna blåser upp deras nogranhet blir det irriterande.
Hindrar mig dock inte från att titta på det från och till.
Såg en annan skön koppling, då det visade sig att ammunitionen som hade använts vid ett mord var tillverkad i Tyskland 1936. Utan att avslöja allt för mycket så visade det sig senare härröra från krigsbyte en amerikansk soldat tagit som souvernir.
Har även hittat en hel del små detaljfel i CSI i ämnen som jag känner till. Kan tänkas att det skarvas rätt mycket i annat också. Egentligen ingen stor grej men med tanke på hur stor vikt dessa detaljer har för utredningen och hur skaparna blåser upp deras nogranhet blir det irriterande.
Hindrar mig dock inte från att titta på det från och till.
Som molekylärbiolog önskar jag verkligen att jag hade tillgång till den typen av utrustning som de använder i CSI (eller i andra TV-serier där de löser brott)... 
1 december 1936 infördes Reichsjugenddienstpflicht, nedan är vad Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force skrev om det i en rapport om HJ.Uruk-Hai skrev:Inte var väl medlemskap i HJ obligatoriskt?
Jämför t.ex. diskussionen med den nuvarande påven vars medlemskap i HJ förklarades just med att det inte var valfritt.
/Marcus
- Bilagor
-
- hj.JPG (117.33 KiB) Visad 3023 gånger
Ja, speciellt när det används så fantasilöst som i detta fallet (givetvis säger skurken något elakt på tyska i slutet, inte kan han vara begåvad nog att fortsätta hävda sig vara oskyldig), om det bara handlade om antingen någon uppenbart absurd skapelse (någon superskurk med reanimerade hajar som hejdukar eller något sånt) eller något som utspelar sig i en tid då inte alla från kriget var i pensionsåldern hade det varit en annan sak.sonderling skrev:Att överhuvudtaget använda gamla nazister som skurkar i nutida tv-draman är oerhört tröttsamt.
/Marcus
Ser man på. Vill ändå minnas att jag läst om pojkar som stötts ut just för att de vägrade vara med i HJ?