Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av mattep74 » 19 augusti 2008, 13:52

Crister skrev:Samt kommandot "alarm" när de ställde upp kompanierna vid slaget.
Tänkte på en annan sak med filmen. När ryssarna firade segern på slutet så var det med en mängd glada öldrickare med svenska uniformer. Har lite svårt att tänka mig att de bjöd in de svenska officerarna på efterfest :D
Enligt Peter Englund var det precis var Peter gjorde efter slaget. Stora delar av svenska ledningen fick dinera med Peter på slagfältet i ett tält omgivna av sårade och döda

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Crister » 19 augusti 2008, 18:02

Aha, intressant. Skrev Peter om det i boken poltava? Minns inte själv, det var nog minst 10 år sen jag läste den så det är väl dags o läsa den igen.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Stefan » 20 augusti 2008, 20:56

Att döma av den engelska titeln, är det alltså inte frågan om den smarte Gosudarev, utan snarare om hans betjänt. Alternativt, att betjänten ifråga hette Gosudarev.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av liljen » 21 augusti 2008, 08:37

gosudarev betyder ordagrant "härskarnas" alt. "regenternas". Filmen heter på ryska ungefär Regenternas tjänare. Gosudarev är gen pl. och låter antagligen hyfsat likt ryska och ukrainska efternamn för den som inte kan ryska, vilket inte är alls konstigt eftersom många ryska efternamn ex. Ivanov är av samm grammatiska form, dvs genitivform. Hmm, kanske förvirrade mer än förklarade.

I filmen finns det i alla fall definitivt ingen med namnet Gosudarev, tvivlar på att någon kan heta så öht. Ville bara kalrgöra detta. :)

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av mattep74 » 27 augusti 2008, 17:21

Hittade filmen på stan. Den heter Slaget om Poltava i översättning. Heja översättarna

FredH
Medlem
Inlägg: 1392
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av FredH » 7 oktober 2008, 09:25

Såg filmen i dagarna.
Filmen hade inte direkt så mycket historiskt värde men intressant i sig.

Som påpekats tidigare såg soldaterna ut att vara väldigt rena, alla uniformer var hela och lysande i färgerna. Märkligt, speciellt sett från de svenskas håll, då flera år av krig och en svår marsch till Poltava borde ha gått hårt åt kläderna.

En annan sak som jag uppmärksammade var att flertalet som sköt vände bort huvudet precis vid skottögonblicket. De siktade för att sedan vända bort huvudet precis för de tryckte av. Märkligt eller vanligt förekommande vid den tidpunkten?

Att de som talade svenska bröt på olika dialekter och språk tyckte jag gjorde filmen lite mer trovärdig. Hörde både tysk, finsk och klockren svensk stockholmsdialekt.

Karl XII skadade fot var med vilket jag tyckte höjde trovärdigheten om slaget något.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Ben » 8 oktober 2008, 08:55

FredH skrev: Karl XII skadade fot var med vilket jag tyckte höjde trovärdigheten om slaget något.
Fast dessvärre är det fel fot...

FredH
Medlem
Inlägg: 1392
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av FredH » 8 oktober 2008, 16:39

Ben skrev:
FredH skrev: Karl XII skadade fot var med vilket jag tyckte höjde trovärdigheten om slaget något.
Fast dessvärre är det fel fot...
Fot som fot. :wink:

Att det var vänster i verkligheten och höger i filmen lär inte spela någon större roll.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Ben » 8 oktober 2008, 22:34

Jag vet inte om man överhuvudtaget kan tala om historisk trovärdighet i samband med den filmen. Ta foten: man tar med kungens skadade fot, men låter honom bli skjuten i fel fot med fel vapen under fel omständigheter. Slaget skildras helt egendomligt, med kungen som styr och ställer från någon slags vagn.

Det intressantaste med den filmen är väl hur svenskar och kosacker skildras och tsaren framställs.

FredH
Medlem
Inlägg: 1392
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av FredH » 10 oktober 2008, 17:21

Nej det är nog helt fel använt uttryck. Trots allt är det en spelfilm, äventyrsfilm, inte en historisk dramadokumentär.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Uruk-Hai » 18 april 2009, 20:33

Liten bump eftersom jag nyss har sett filmen ifråga.

Tyckte liksom andra att den var helt okej. Några lustiga detaljer är att man tycks spela poker vid franska hovet på 1700-talet? Det svenska bagaget/trossen ser mest av allt ut att vara en ambulerande fältbordell. Och språket som nämts tidigare, efter ett tag börjar man irritera sig på att när svenska talas får man inte se munnarna röras.

Tyckte faktiskt att stridsscenerna var av det bättre slaget.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Possi » 19 april 2009, 17:35

Själv tycker jag filmen var skräp, visst påkostat skräp. Striden var så felaktigt beskriven att jag blev förstumad.

Jag har en hel del invändningar, men nöjer mig att konstatera att rippoffen på den amerikanska filmen Patrioten när Mel Gibson ensam överfaller en engelsk styrka för att frita sin son hittat sig hit....

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av medundersåte » 19 april 2009, 18:24

Possi skrev:Jag har en hel del invändningar, men nöjer mig att konstatera att rippoffen på den amerikanska filmen Patrioten när Mel Gibson ensam överfaller en engelsk styrka för att frita sin son hittat sig hit....
Synd att ryssarna inte lät sig inspireras av Gettysburg istället. Filmen blandar scener med trevlig stämning som påminner om De tre musketörerna (den från 70-talet) med ytterst obegripliga och konstiga scener.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 27 juli 2009, 16:36

Hej FredH,
Karl XII skadade fot var med vilket jag tyckte höjde trovärdigheten om slaget något.
Det är faktiskt en detalj som ryska tioåringar får lära sig i skolan! Jag har frågat på plats och kollat i deras läroböcker.

Bästa,

L

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Sluga Gosudarev (film om slaget vid Poltava)

Inlägg av Angus » 12 september 2009, 17:27

De svenska replikerna var lite skrattretande, men kul att se Sverige i historien.

Striden innan Tsaren rider till attack var konstig - där har tydligen regissören haft Patrioten som modell och låtit soldaterna skjuta, vänta på att fienden har skjutit, för att sedan låta båda sidor samtidigt gå på med bajonett. Fair play men kanske inte så realistiskt :)


//EMS

Skriv svar