Empire Total War

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
zätatkarolin
Ny medlem

Re: Empire Total War

Inlägg av zätatkarolin » 23 januari 2009, 16:07

Björn Wegner skrev:På PC-gamer anger man att det släpps i Mars 2009 tyvärr :cry:

Nej det är inte sant! 8O

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 3 mars 2009, 21:48

Har just spelat Sverige de två första turerna, höjde skatten, avsatte rikets skattmästare, satt upp en rad nya regementen, samtidigt som jag har ett paraniont problem av att inte veta var fienden kommer först, Danmark-Norge, Polen eller Ryssland eller som i verkligheten allihop samtidigt...

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 mars 2009, 11:25

Argh, måste köpa. Ska nog ta det på steam ikväll! :D

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 mars 2009, 22:14

Spelet inköpt och nu testat.

Spelet är solitt, relativt buggfritt och rätt roligt, om än krävande av din dator.

Det är oerhört snyggt och har vad jag inte kan låta bli att älska, artilleri med karatesch- och druvhagelskott. :D

Sverige är inte i krig när spelet börjar år 1700 och ingen omkringliggande makt visade något som helst intresse av att ge sig på mig. Efter att tag tröttnade jag, forskade fram rörligt artilleri (man ligger på en fånigt låg nivå i början, både teknologiskt, ekonomiskt och militärt, flera års uppbyggnad är nödvändigt) och gav mig på Hertigdömet Kurland och dess allierade det Polsk-Litauiska Samväldet. Håller just nu på med att anfalla huvudstaden.

Det verkar som om alla länder har precis samma enheter - ingen särart alls, vilket gjorde mig aningen besviken. Jag ville ha offensiva karoliner, för tusan.

Det är en bra bas för moddar, dock.

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 5 mars 2009, 23:40

Såg att det fanns någon specialversion att köpa som kostade en hundring mer. Då ingår bland annat några specialenheter.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 6 mars 2009, 10:20

Till Empire Total War? Inte Medieval?

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 6 mars 2009, 10:29

Det finns mycket riktigt en Special Forces Edition till Empire:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376875

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 mars 2009, 11:01

ÖHT så är ETW på många sätt en besvikelse i nuläget, nationerna är med några få undantag kloner av varandra, spelet går i nuläget inte att modda och man tvingas genom lida plågan att uppfinna saker som redan var väl etablerade runt 1700 (typ alla former av bajonettter, ledvis och plutonvis eldgivning mm)

Särskilt de olika nationerna är en besvikelse, britterna är i vanlig ordning fördelaktigt behandlade men den här gången är det smått absurdt hur mycket bättre deras enheter är. Det brittiska infanteriet är helt enkelt bäst på det mesta. Svenskarna utmärker sig framför allt genom att de är dåliga(!) och har lägre moral än många potentiella motståndare. Den enda unika enheten som sverige har är hakkapeliter som beskrivs som lätt kavalleri men rider runt i infanteri rustningar från 30-åriga kriget med hjälm och allt. På samma sätt är den unika polsk-litauiska armen nästan helt utplånad, de ser ut som europeer gör mest förutom hussarerna men dessa är lagda absurdt högt upp i tekonologiträdet. Glöm pancerni, wallacker mm.

Visst har spelmotorn säkert potential och sjöstriderna är ett intressant tillägg men väldigt mycket av det som var bra i tidigare TW spel har gått förlorat på vägen.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 6 mars 2009, 13:00

Kapten_Gars skrev:ÖHT så är ETW på många sätt en besvikelse i nuläget, nationerna är med några få undantag kloner av varandra, spelet går i nuläget inte att modda och man tvingas genom lida plågan att uppfinna saker som redan var väl etablerade runt 1700 (typ alla former av bajonettter, ledvis och plutonvis eldgivning mm)

Särskilt de olika nationerna är en besvikelse, britterna är i vanlig ordning fördelaktigt behandlade men den här gången är det smått absurdt hur mycket bättre deras enheter är. Det brittiska infanteriet är helt enkelt bäst på det mesta. Svenskarna utmärker sig framför allt genom att de är dåliga(!) och har lägre moral än många potentiella motståndare. Den enda unika enheten som sverige har är hakkapeliter som beskrivs som lätt kavalleri men rider runt i infanteri rustningar från 30-åriga kriget med hjälm och allt. På samma sätt är den unika polsk-litauiska armen nästan helt utplånad, de ser ut som europeer gör mest förutom hussarerna men dessa är lagda absurdt högt upp i tekonologiträdet. Glöm pancerni, wallacker mm.

Visst har spelmotorn säkert potential och sjöstriderna är ett intressant tillägg men väldigt mycket av det som var bra i tidigare TW spel har gått förlorat på vägen.
Väntar ännu på mitt spel, förhoppningsvis ligger det i brevlådan just nu. Lite märkligt att man inte försökt göra mer av en unik armé som Polens, och man kunde väl betonat svenskarnas fokusering på närstrid på något sätt. Det skulle gett en mer unik känsla, men man har antagligen utgått mycket från förhållandena i slutet av 1700-talet istället för början. Att behöva uppfinna saker som redan fanns år 1700 var väl väntat, det är ju meningen att man skall börja småskaligt och långsamt bygga upp och förbättra sitt rike. Nåväl, jag ska göra en egen bedömning när jag väl spelat ett tag själv.

Använde sig inte Sverige också av wallacker under Karl XII?

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 8 mars 2009, 11:54

Hej alla tappra karoliner!?

spelar som Sverige har spelat till ca 1710. Har erövrat större delarna av Preussen och Polen. Någon som har någon framgångsrik arme taktik att dela med sig av , väldigt svårt att vinna strider där antalen är ungefär lika och båda använder samma typer av enheter, När är det fördelaktigt att använda square formation?? när man vill offra vissa enheter i en fördröjningsstrid?

Sen undrar jag om någon vet hur man använder sig av ostindiefararna? Har skickat iväg en expedition för att kolonisere och handla men förstår mig inte på hur man skall gå till väga. Efter lite virrvarr åkande utanför brasiliens södra och norra kust blev min eskader halverad av en övermäktig piratflotta.. märkte att mina slupar,briggar och enstaka sixth rate skepp inte var mkt att ha mot galeoner och flöjtar :D

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 8 mars 2009, 12:34

Zenga skrev:Hej alla tappra karoliner!?

spelar som Sverige har spelat till ca 1710. Har erövrat större delarna av Preussen och Polen. Någon som har någon framgångsrik arme taktik att dela med sig av , väldigt svårt att vinna strider där antalen är ungefär lika och båda använder samma typer av enheter, När är det fördelaktigt att använda square formation?? när man vill offra vissa enheter i en fördröjningsstrid?

Sen undrar jag om någon vet hur man använder sig av ostindiefararna? Har skickat iväg en expedition för att kolonisere och handla men förstår mig inte på hur man skall gå till väga. Efter lite virrvarr åkande utanför brasiliens södra och norra kust blev min eskader halverad av en övermäktig piratflotta.. märkte att mina slupar,briggar och enstaka sixth rate skepp inte var mkt att ha mot galeoner och flöjtar :D
Själv började jag som Frankrike, har inte fått mycket vettigt gjort alls känns det som och halva Europa förklarade mig krig nyligen då Ludvig XIV dog. Tar antagligen ett tag innan man lär sig det bästa sättet att använda sina trupper på, det är väl bara att öva sig i Custom Battles.

Segla in i någon av transeringszonerna på Europakartan. Välj sedan någon av handelsplatserna om du vill handla, placera sedan skeppet på en av platserna med ankare på. Det går inte om det redan finns en annat skepp där, så då är det bara att segla vidare.

Förstod jag det hela rätt att Karl XII sitter fast i Stockholm och kan inte gå i fält? Såg att han dessutom bär peruk, går klädd i eleganta uniformer med medaljer och rabblar nonsensramsor eller något liknande. De svenska pikenerarna verkar heller inte ha det så roligt, när jag testat dem blir de snabbt nedslagna i närstrid av musketerare trots att förlusterna från eldgivningen innan var ganska så små.

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 11 mars 2009, 09:34

Har precis avslutat min svenska kampanj (till år 1800). Spelet är ganska kul men mer variation på trupperna skulle vara roligt och en del buggar behöver fixas till, mer om detta senare.

Började min kampanj satsa vilt på militär forskning medans jag byggde upp lite trupper och uppgraderade min byar och städer. Efter ett antal år så anfaller Kurland, helt hux flux - utan hjälp från sin allierade Polen-Litauen. Mina baltiska garrisoner gör slarvsylta av de illa ledda Kurländarna och jag inlemmar dem i det svenska väldet.
Efter en kortare tids fred vill jag freda min västra gräns och inleder ett anfall på Danmark-Norge som förlorar sitt fäste i europa helt och relegeras till att sitta och ruttna på Island för resten av spelet. Under inlemmandet av Danmark så får ryssen för sig att anfalla. Tappra milistrupper i Estland försöker förgäves att hålla ryssen stången men faller efter en kortare belägring. Jag förflyttar veteranerna från Danska kriget till Baltikum och inleder operation Uborka (städning på ryska) -- ett 30 år långt förintelsekrig som avlägsnar Ryssland från kartan för evigt. Dagestan åker med av bara farten när segerrusiga svenska soldater förvirrar sig in över dess gränser.

Nu följer en lång period av fred för Sverige, kolonier upprättas i Amerika och Indien - vissa med våld andra genom diplomatiska kontakter. Storbritanien och Frankrike glor avundsjukt på de svenska framgångarna, liksom de flesta av världens nationer. De enda som står oss bi är Turkarna som glatt har handlat med oss sen tidernas begynnelse (1700). Nu vill erbjuder de sig till och med att alliera sig med oss. Glad ihågen accepterar jag och förväntar mig inga problem från det hållet, turkarna har hållit sig lugna under hela tiden. Så plötsligt, helt utan förvarning anfaller Nederländerna de danska besittningarna vilket i sin tur leder till att en straffexpedition skickas från Stockholm som inlemmar holländarna i det svenska riket. Nu, när spelet i stort är över så har Sverige åstadkommit sitt domini mare baltici, avlägsnat de största hoten mot rikets säkerhet samt byggt upp vinstgivande handelsrelationer med omvärlden.

I elfte timmen har Österrikarna surnat till ordentligt och invaderar de baltiska provinserna. Sverige med sin bundförvant turkarna svarar med att slå tillbaka mot Wien under ett kort, men intensivt krig. Österikes provinser delas upp tämligen broderligt med turkarna. Österikes hela statsapparat flyttas till Gibraltar där de för en tynande tillvaro. Sveriges gränser är stabila och vi har fortfarande absolut monarki.

Har provat mig fram till en ganska fungerande slagordning som fungerar ypperligt till försvar och kan användas till att freda artilleriet så de kan spela i stort sett ostört.

Första träffen: Lätt infanteri eller Jägartrupper (Riflemen går också bra). 4-5 "bataljoner"
Andra träffen: Reguljärt infanteri eller Gardestrupper (Line infantry). 4-5 "bataljoner"
Tredje träffen: Grenadiärer med granaterna redo. (3-4 "bataljoner")
Artilleriet ställer upp bakom linjerna. Unvik kanoner och raketer helt, använd endast mörsare. 4 stycken är lagom. (Kanonerna kan inte skjuta över eller genom uppradade pålar (kavallerihinder) vilket är en riktigt dålig bugg.)
Kavalleriet är inte så viktigt här, 2-3 skvadroner och generalen räcker utmärkt. Dragoner går också bra.

Ställ upp första träffen för skirmish och senare "Light infantry behaviour" (finns en knapp för det) och kör pålar i marken så fort slaget börjar. Inta position bakom dem i guard-läge med fri eldgivning.
Andra träffen står i guard-läge med fri eldgivning.
Grenadiärerna i tredje träffen står med granaterna redo.
När slaget sedan börjar så är det bara att låta artilleriet spela fritt, prioritera fiendens artilleri, sedan kavalleri. Håll ett öga på ifall fienden försöker anfalla i flanken. Vad som händer när fiendens infanteri marscherar mot dina linjer är att de blir beskjutna av första träffen, som ofta kommer att ha betydligt bättre räckvidd än dem. När de sedan kommer närmare så drar sig första träffen bakåt och ställer upp bakom tredje träffen för att därifrån fortsätta eldgivning. Under tiden börjar andra träffen beskjuta dem medans de fortfarande marcherar mot dig. När de kommit tillräckligt nära för att dra stål och hugga in i dina linjer låter du grenadiärerna kasta sina granater som river stora hål i deras led. Oftast orkar fiendens regemente endast göra ett sådant här anfall innan de flyr. När det händer så kan du låta kavalleriet ta dem i ryggen så att de inte fattar mod för ännu ett anfall.

Med hjälp av ovanstående "taktik" har jag vunnit ganska bekvämt mot tre-fyrdubbelt fler fiender av samma rang på VH/H nivå. Det är lite synd att man inte kan använda sig av traditionell karolinsk doktrin i spelet men tyvärr har programmerarna inte gjort det speciellt attraktivt att göra så.

Nåväl, spelet är jefligt roligt och jag ska nu ge mig ikast med att genomleva en britisk kampanj.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 11 mars 2009, 16:35

Min taktik för att vinna strider på tidig nivå är att ha en ordentligt artillerikontignent och uppfinna canister shot det första jag gör. Jag placerar artilleriet koncentrerat i centern och en infanterilinje på varje sida

K--- ---K
| |
AA
---

K = kavalleri
- och | = infanteri i linje
A = artilleri

AIn tycker om att anfalla artilleriet ditt och springer gärna in i den dödszon som infanteri på båda sidor, infanteri bakom artilleriet och artilleriets druvhagelskott utgör. Man får räkna med förluster på artilleriet, men taktiken funkar riktigt bra. AIn tycks tycka om att rida runt ens flank med kavalleri. Ofta separerar han kavalleriet (som rör sig fortare) och infanteriet, varvid man kan sätta in överlägsna styrkor mot hans framskjutna kavalleri och vålla det stora förluster innan hans infanteri hinner fram för att understödja kavalleriet och sedan återgå till försvarsställningar, och på så sätt utjämna oddsen.

Druvhagel är din vän och AIn hatar ditt artilleri tillräckligt för att prioritera att slå ut det, särskilt om du har din general bakom artilleriet tenderar de att gå rakt på. De är rätt bra på att engagera din övriga linje för att hindra dem att delta och försöka gå runt flankerna med kavalleristyrkor. Försök ha en liten reserv på flankerna och bakom artilleriet, så din linje inte bryter samman. Om du måste, tunna ut din skyttelinje, ofta kan infanteriet ta att överlägsna styrkor skjuter på dem ett tag, medan du slår ut deras flanktrupper med överlägsna styrkor och sedan utflankerar fienden. :)

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 21 mars 2009, 15:38

Emedan singel player kampanjen är buggig och med en AI som måste patchas rejält, kan jag varmt rekomendera multiplayer slag. Det är riktigt roligt....

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 22 mars 2009, 13:17

När det gäller sjöstriderna spelar det ingen roll om du är den som anfaller el försvarar sig, fienden kommer att röra sig mot dig ändå. Den senaste veckan har alla sjöstrider jag genomfört sett ut som Svensksund med mina skepp formerade i linje och motståndaren rör sig mot mig och blir mosade.

I infanterislagen placerar jag artelleriet längst fram, flankerade av infanterister med musköter och på flankerna kavalleri precis som jag gjort i alla tidigare spel(fast då var artelleriet inte längst fram då trebuchets inte sköt igenom eget infanteri). Brukar skjuta med arty så länge jag kan innan jag måste sätta in infanteriet.

Synd att AI inte gör invasioner via havet, blir extremt lätt att spela Indiska fraktioner då(och då Portugal ofta slås ut av Spanien slipper man kriga om Goa).

Skriv svar