Tarantinos "Inglorious Basterds"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Tarantinos "Inglorious Basterds"

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 13:27

Saxat ur dagens Aftonbladet (webbupplagan).

Quentin Tarantino gör krigsfilm.

”Kill Bill”-regissörens nästa projekt blir en actionspäckad historia om andra världskriget.

Quentin Tarantino har antytt att en tredje ”Kill Bill”-film är något han skulle vilja göra. Men det ser ut att få vänta. Kultregissören har istället ett nytt – betydligt mera storslaget – projekt på gång.

Tarantino ska göra en krigsfilm, som av Reuters kallas ”ett actionspäckat äventyr”.

Titeln blir hur som helst ”Inglorious bastards” och är en re-make på en krigsfilm från 1978. Manuset kretsar kring ett gäng amerikanska soldater som under andra världskriget finner sig avskurna inne på fiendeterritorium. Enligt Reuters ska Brad Pitt vara klar för en av huvudrollerna – och inspelningarna drar igång i oktober.

Ändrade rubriken för att underlätta sökning. - B Hellqvist
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tarantino gör krigsfilm

Inlägg av Hans » 9 juli 2008, 16:00

Lite om orginalet som jag inte sett. http://en.wikipedia.org/wiki/Inglorious ... 77_film%29

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 juli 2008, 22:35

Jag hörde talas om remaken för över ett år sedan, och det låter lite som "12 fördömda män". Med tanke på att Tarantino varit rätt ojämn på sistone, och att han gärna drar på med spekulativt våld, så har jag inga större förhoppningar...

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 22:51

B Hellqvist skrev:Jag hörde talas om remaken för över ett år sedan, och det låter lite som "12 fördömda män". Med tanke på att Tarantino varit rätt ojämn på sistone, och att han gärna drar på med spekulativt våld, så har jag inga större förhoppningar...
Håller med
Om man skall se den så skall man nog ta av sig "krigsfilmsglasögonen".
Om det vore ett seriöst menat krigsdrama så skulle man nog inte marknadsföra den som ett ”ett actionspäckat äventyr”.

Jag tycker dock att det är bra att det görs VK2 filmer som når ut på bredden, det kan skapa marknadsintresse för fler (och seriösare) produktioner.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 september 2008, 13:22

Saxat från DN's webbupplaga:

Quentin Tarantinos andravärldskrigsdrama "Inglorious bastards" har redan dragit på sig häftig tysk eld långt innan den ens haft premiär. Ett läckt manus, som bland annat skildrar hur hämndlystna judisk-amerikanska nazijägare skalperar, skjuter och stryper tyska soldater, har skapat kontrovers.

Tobias Kneibe, filmredaktör på Suddeutsche Zeitung, menar att filmen har samma explosiva effekt som Tom Cruises "Valkyria" (premiär 2009) som bannlysts från vissa inspelningsplatser och sågats av de tyska medierna.

Kneibe menar att långt fler än tyska historiker kommer att chockeras av Tarantinos pulp fiction-version av den tyska historien:

"Frontalkrocken mellan Tarantinos popkulturella stil med teman som Förintelsen och judisk revanschism saknar motstycke i Tyskland och följderna av detta är helt oförutsägbar", skriver Kneibe.

DN
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 september 2008, 18:45

Jag har inte varit särskilt imponerad av Tarantinos senare produktion, och om de läckta uppgifterna stämmer, så kommer jag att bojkotta filmen. Spekulativt tyskhat hör inte hemma i vår tid. Mer detaljer.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 11 september 2008, 21:26

NIL skrev:"Frontalkrocken mellan Tarantinos popkulturella stil med teman som Förintelsen och judisk revanschism saknar motstycke i Tyskland och följderna av detta är helt oförutsägbar", skriver Kneibe.
hmm...., om han lyckas förarga tyskarna nog mycket kanske de drar till med att producera nån kvalite-rulle som svar på tal :lol:

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 12 februari 2009, 11:43

Trailer går nu att hitta på webben, b l a via aftonbladet.se

Smakprovet andas spekulativ smörja, jag vill inte ens se den.
Äh, det löser sig.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 16 februari 2009, 17:55

Hej hittade detta på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=pel3GE97 ... re=related

Man kan inte annat än undra vad som hade hänt om det var samma film tema gjordes men med omvänt tema.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 februari 2009, 09:46

B Hellqvist skrev:Jag har inte varit särskilt imponerad av Tarantinos senare produktion, och om de läckta uppgifterna stämmer, så kommer jag att bojkotta filmen. Spekulativt tyskhat hör inte hemma i vår tid. Mer detaljer.
Ja inte för att jag gillar tyskar :) men "tyskhat" i denna mening känns väldigt ....70-tal? Om det stämmer vad jag läst om filmen så blir det lite parodiskt över allt. Inget som hedrar nån av dem som var med, tysk eller annan.
Faktum är att jag tycker detta styrker min tes om att ju längre vi kommer bort från VK2 ju mer dracula blir det över det hela.
Men visst kommer jag nog se den så småningom jag ser allt med VK2 anknytning.

Sonderling

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 18 februari 2009, 02:26

Efter att ha sett trailern så får jag intrycket av att Hollywood gör en film där judar framställs lika ondskefulla som i den grövsta nazipropagandan från 30-40 tal.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 18 februari 2009, 08:32

Ja inte för att jag gillar tyskar men "tyskhat" i denna mening känns väldigt ....70-tal? Om det stämmer vad jag läst om filmen så blir det lite parodiskt över allt. Inget som hedrar nån av dem som var med, tysk eller annan.
Den som sett Tarantino innan vet att han aldrig har gjort något seriöst. Han tar sig an en genre och gör i princip en parodi eller pastiche på den, där han vänder och vider på genren och skämtar till det.

Reservoir Dogs dekonstruerar "heist"-filmer. Pulp Fiction - skämtar han stort med en rad explotationfilmer. Jackie Brown driver med Blaxplotation-genren, Kill Bill tar sig an samurajfilmer, spaghettiwestern samt hela actiongenren i stort. Death Proof går åt slasherfilmer och rysare.

Det verkar vara samma sak med Inglourious Basterds (sic), han tar WW2-genren och skruvar den på sitt vanliga oseriösa sätt, vilket är ingenting att bli upprörd för. Jag tror knappast han är en tyskhatare då det är flera tyska skådespelare med i filmen, han är snarare nazisthatare, och har suttit nazisthatet i filmen hårt för att göra en actionspäckad film.
Allt är helt klart med glimten i ögat, han har medvetet gjort den som om det vore en gammal b-film, en gammal nazisplotationfilm som t.ex Ilsa, She wolf of the SS. Kolla bara på scenen där Hitler skriker "Nein nein nein", hade knappast funnits i någon seriös WW2-film.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 februari 2009, 12:55

Jag är fullt medveten om Tarantions tidigare produktion, och älskade t.ex. "Pulp Fiction", men jag har väl med stigande ålder funnit ultravåld i underhållningssyfte som allt mindre aptitligt. Filmen har vissa likheter med "The Dirty Dozen", en film jag avskyr (om den nu inte är ett väldigt väl kamouflerat tjuvnyp åt krigsfilmsgenren), så det är inte QT i sig jag hakar upp mig på.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 februari 2009, 19:28

Giancarlo skrev:Den som sett Tarantino innan vet att han aldrig har gjort något seriöst. Han tar sig an en genre och gör i princip en parodi eller pastiche på den, där han vänder och vider på genren och skämtar till det.

Reservoir Dogs dekonstruerar "heist"-filmer. Pulp Fiction - skämtar han stort med en rad explotationfilmer. Jackie Brown driver med Blaxplotation-genren, Kill Bill tar sig an samurajfilmer, spaghettiwestern samt hela actiongenren i stort.
Tror du har missförstått hans filmer, detta med att det skulle vara parodier eller att de skulle driva med genrer. :)
Istället är det tydligt att de du nämner alla är hyllningar till sina genrer - det finns en kärleksfull humor kring många klichéer som publiken känner igen från de klassiska filmer han gör pastisch av, men ingenting nedlåtande.

Den senaste filmens trailer var jag dock lite tveksam till...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 19 februari 2009, 21:10

Klart att den måste ses. För övrigt så gillar jag tyskar, och jag hoppas innerligt, att vi inom några år får se en tysk krigsfilm, som inte vältrar sig i politiskt korrekta skuldkänslor, utan i stället framhäver lite positivare saker och en glättigare stämning. En Hollywoodproduktion ur ett tyskt perspektiv, s.a.s. Historiskt korrekta spelfilmer är i allmänhet oerhört tråkiga, det finns bättre sätt att berätta sanningen på.

/G:son

Skriv svar