Generation Kill

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
FredH
Medlem
Inlägg: 1392
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Generation Kill

Inlägg av FredH » 9 september 2008, 11:24

Lite sent, men för er som har Canal+ First går andra delen av serien Generation Kill på onsdag (10/9) kl. 22:00.

http://www.canalplus.se/2008/1035.aspx

http://www.imdb.com/title/tt0995832/
A Rolling Stone reporter, embedded with The 1st Recon Marines chronicles his experiences during the first wave of the American-led assault on Baghdad in 2003.
Med bl.a. Alexander Skarsgård i en av huvudrollerna.

Ni som förväntar er en krigsserie med mycket skjuta blir besvikna.

Generation Kill hade svensk tv-premiär på CANAL+ First och på CANAL+ Film HD onsdag 3 september kl 22.00
Första delen går i repris 10/9 kl. 12.00.

En lite intressant sak är att Sgt Rudy Reyes spelar sig själv i serien.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Generation Kill

Inlägg av Angus » 9 september 2008, 21:25

Första avsnittet var bra. Serien känns mer som Jarhead än, låt oss säga, Black Hawk Down. Två bra verk i lite olika genrer av krigsfilm. Men vad är det snusliknande gluffset de sätter in i underläppen? Det översätts ju till just "snus", men är det identiskt med den svenska varan? Tidigare trodde jag att snusande amerikaner företrädesvis enbart höll till i hockeybås, men i serien verkar det vara lika vanligt som bland svenska lumpare. Säkert finns det en fältmässig förklaring till att de inte röker tobak i sina humwees.


//EMS

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Generation Kill

Inlägg av lampros » 10 september 2008, 17:45

Utan att ha sett serien: är det inte tuggtobak?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 756
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Generation Kill

Inlägg av Urban » 11 september 2008, 08:24

Har sett de första sex avsnitten och det blir mer panga på och en del kritik dels av hur högre befäl mer är ute efter befodringspoäng samt hur fubar saker kan bli i det militära ibland.

Det är nog tuggtobak de använder då de spottar som en riktig redneck :)

Håller med om att den är en blandning av Jarhead och Black Hawk Down.

En serie som är mycket sevärd!

FredH
Medlem
Inlägg: 1392
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Generation Kill

Inlägg av FredH » 11 september 2008, 10:55

Skulle vilja säga att hela serien ger en ganska hård kritik mot officerare. Flera av de framställs som mer eller mindre inkompetenta och livsfarliga att ha i fält, t.ex. Kapten America.
Än värre än de som enbart letar befordringspoäng.

Serien visar också upp flertalet av de konflikter som ganska öppet verkar ha pågått inom förbandet, mellan officerare och mellan officerare och underofficerare.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Generation Kill

Inlägg av Angus » 11 september 2008, 11:16

Inte för att dra ut på småskaligheter, men tuggtobak ser väl mer ut som bitar av tobaksblad? I övrigt gillar jag att de verkar ha lagt ner mycket tid på uniformsdetaljer. Frånvaron av ökenuniformer minns jag att det klagades på tidigt under kriget.


//EMS

FredH
Medlem
Inlägg: 1392
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Generation Kill

Inlägg av FredH » 11 september 2008, 19:39

Angus skrev:Frånvaron av ökenuniformer minns jag att det klagades på tidigt under kriget.
De har ökenuniformer, men inte i version som klarar kemanfall. Där av att de inte bär den (ökencamo) utan använder sina MOPP suit's.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Generation Kill

Inlägg av mattep74 » 28 september 2008, 20:29

Med tanke på vad jag läst om det soldaterna klagade på i denna invasion så tycker jag att den känns trovärdig.

Det som jag skrattade mest åt i senaste avsnittet var när de tre i ena bilen tolkade vad tolken och befälhavaren sa i byn när de letade efter utslagna stridsvagnar.

Tänkte på spaceballs och finkamma öknen när de hittade ett rör där en massa sand gått åt av bomber :P

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Generation Kill

Inlägg av sonderling » 30 september 2008, 09:13

Angus skrev:Inte för att dra ut på småskaligheter, men tuggtobak ser väl mer ut som bitar av tobaksblad? I övrigt gillar jag att de verkar ha lagt ner mycket tid på uniformsdetaljer. Frånvaron av ökenuniformer minns jag att det klagades på tidigt under kriget.


//EMS
Tuggtobak är liksom sammanpressat så man kan knappt urskilja tobaksbladen. Det är förresten skitäckligt.

Det verkar som om den Amerikanska armén hade en jävla massa fubar i början av Irak invasionen. Har läst en hel del om perioden 03-04. Jag gissar att flera lätta "polisaktioner" under sent 80-tal och 90-tal gjort armén för självsäker. (En stor del av skulden ska givetvis läggas på Bushmännen. Som Rumsfeldts totala nedbanting av invasionsstyrkan) Det skulle vara intressant och läsa om man fått bukt med många problemen nu för tiden. (De böckerna kommer väl om 10 år. :wink: )Jag misstänker att mycket av det man får se angående problemen redan är daterade och andra sidan så är mycket fubar universiellt och tidlöst. :wink: :)

Jag hoppas serien kommer på SVT eller så får man köpa den själv från Amazon som vanligt.


Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Generation Kill

Inlägg av Kapten_Gars » 30 september 2008, 09:37

1 Kommer Generation kill med Alexander Skarsgård att visas på SVT? /Camilla

Ja, men det dröjer ända till nästa år. Antagligen till våren men det kan också bli först nästa höst, beroende på vad tablåläggarna hittar på. Ni som vill se den nu kan titta på Canal plus first på onsdag då första avsnittet visas kl 22. I USA har HBO-serien om Irakkriget hyllats och Alexander Skarsgård, som spelar sergeant Brad Colbert, har uppmärksammats för sin roll.
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/fragas ... 649973.svd

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Re: Generation Kill

Inlägg av Albert » 6 november 2008, 11:37

Angus skrev: Men vad är det snusliknande gluffset de sätter in i underläppen? Det översätts ju till just "snus", men är det identiskt med den svenska varan?
//EMS
Det är amerikanskt snus. Påminner i konsistensen om snabbkaffe-pulver. Det går ej att krama och det läggs heller inte under överläppen (då rasar det bara ner) utan mellan underläppen och framtänderna i underkäken. Det får till följd att man hela tiden får massa "snus" i munnen och man spottar därför betydligt mer än med svenskt snus.

Jävligt nasty...

Tuggtobak är inte heller någon höjdare...

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Generation Kill

Inlägg av larsleo » 12 januari 2009, 18:21

Jag kan rekommendera boken då den ger djupare förklaringar till många saker.
I övrigt så ger serien bild av hur saker kan te sig i det militära.. Jag känner igen måånga saker från svenska förband (blandannat chefer som jagar "det ser bra ut poäng" vilket ger effekter på marken)

Och framförallt spelar Skarsgård sin roll jävligt bra :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Generation Kill

Inlägg av B Hellqvist » 13 april 2009, 22:22

Serien kommer att visas på SVT2, med början på fredag 17/4 kl 22.30. Jag kommer att bänka mig framför TV:n!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Generation Kill

Inlägg av sonderling » 14 april 2009, 07:47

B Hellqvist skrev:Serien kommer att visas på SVT2, med början på fredag 17/4 kl 22.30. Jag kommer att bänka mig framför TV:n!
Jajamän, hoppas bara man kan hålla sig vaken tiden är ju lite sen för en trött småbarnsförälder.

Sonderling

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Generation Kill

Inlägg av Possi » 19 april 2009, 17:24

Absolut en av de bästa militärskildringar jag sett, en intressant detalj är den stora vältränade killen Sgt"Frutty Rudy" som spontant känns som en felaktig typcasting, spelar sig själv och var med i 1st Marine recon under invasionen 2003. Han har enligt IMDB varit på en tour i Afghnistan och två i Irak.

Skriv svar