Har inga insider-källor, men som B Hellqvist varit inne på så bygger tvåans framgång på ettans, varför jag har svårt att tro att man sparat på krutet i den första filmen för att lägga det på tvåan och på extramaterialet, och extramaterial i TV-serier är närmast alltid enklare scener av dialog karaktär för att bygga ut historien - inte storsvulstig action.Kapten_Gars skrev:Vi har inte sett vare sig film nr 2 eller extra materialet.Har har du insider källor alternativt gissar dig till vad de kommer att innehålla? Att använda sig av existerande fordon och plocka rekvisitan ur samlingar och förråd är klart billigare än att tillverka den. Och Tali-Hantala är vad då, 1/3 av av Arn-projektet i längd, filmand inrikes i Finland, hur många av T-I statisterna är ukommenderade värnpliktiga osv. Enligt uppgift så använde sig Arn projektet dessutom av 400 fler statister än Tali-Ihantala
Hur hade du tänkt dig att man skulle spela in Outremer scener i Trollhättan?
Personligen så tycker jag nog att filmkostnader kan var svåra att begripa i allmänhet, vad kostade 910miljoner i Kingdom of Heaven?
Även s.k "småscener kan innebär aomfattanden kostnader om man måste bygga scenografi för dem, det är inte enbart det storvulna och svulstiga som kostar.
Ettan borde således iallafall inte kosta mindre i produktion än 2:an och extramaterialet. Ponera att ettan kostat en tredjedel av totala produktionskostnaden - 70 miljoner. Då backar jag kraftigt och räknar lågt. Hur kommer det sig att den ändå blir dubbelt så dyr som till exempel Tali-Itala och tre gånger så dyr som en vanlig svensk rulle?
Att det varit i kostym, kuliss, specialeffekt etc hade jag kunnat köpa - om det varit mycket kostym, kuliss och specialeffekt i rullen, men nu kändes den snarare som hyggligt bra i kostym (bra kvalitet på det som syntes, med det kändes som få kostymer), och fattig i kulisser och specialeffekter.
Det verkar tyvärr varit en ganska dyr historia som gav väldigt lite pang för pengarna..