Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 14 januari 2008, 10:00

Kapten_Gars skrev:Vi har inte sett vare sig film nr 2 eller extra materialet.Har har du insider källor alternativt gissar dig till vad de kommer att innehålla? Att använda sig av existerande fordon och plocka rekvisitan ur samlingar och förråd är klart billigare än att tillverka den. Och Tali-Hantala är vad då, 1/3 av av Arn-projektet i längd, filmand inrikes i Finland, hur många av T-I statisterna är ukommenderade värnpliktiga osv. Enligt uppgift så använde sig Arn projektet dessutom av 400 fler statister än Tali-Ihantala

Hur hade du tänkt dig att man skulle spela in Outremer scener i Trollhättan?

Personligen så tycker jag nog att filmkostnader kan var svåra att begripa i allmänhet, vad kostade 910miljoner i Kingdom of Heaven?

Även s.k "småscener kan innebär aomfattanden kostnader om man måste bygga scenografi för dem, det är inte enbart det storvulna och svulstiga som kostar.
Har inga insider-källor, men som B Hellqvist varit inne på så bygger tvåans framgång på ettans, varför jag har svårt att tro att man sparat på krutet i den första filmen för att lägga det på tvåan och på extramaterialet, och extramaterial i TV-serier är närmast alltid enklare scener av dialog karaktär för att bygga ut historien - inte storsvulstig action.

Ettan borde således iallafall inte kosta mindre i produktion än 2:an och extramaterialet. Ponera att ettan kostat en tredjedel av totala produktionskostnaden - 70 miljoner. Då backar jag kraftigt och räknar lågt. Hur kommer det sig att den ändå blir dubbelt så dyr som till exempel Tali-Itala och tre gånger så dyr som en vanlig svensk rulle?

Att det varit i kostym, kuliss, specialeffekt etc hade jag kunnat köpa - om det varit mycket kostym, kuliss och specialeffekt i rullen, men nu kändes den snarare som hyggligt bra i kostym (bra kvalitet på det som syntes, med det kändes som få kostymer), och fattig i kulisser och specialeffekter.

Det verkar tyvärr varit en ganska dyr historia som gav väldigt lite pang för pengarna..

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 14 januari 2008, 11:42

Att bygga upp Jerusalem i full skala som det såg ut på den tiden är inte billigt :D :lol:

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 14 januari 2008, 23:14

dc skrev:Att bygga upp Jerusalem i full skala som det såg ut på den tiden är inte billigt :D :lol:
Det såg då billigt ut i den översiktsbild över Jerusalem som visades :wink:

Själv är jag nöjd att jag väntade ett par veckor med att se filmen. Hade inga som helst förhoppningar med tanke på alla sågningar och tycker kanske därför att den var bra, om än för lite scener från Jerusalem. Jag hade förväntat mig mer utav "medeltidsvecka" och en massa amatörlajvare, men jag gillar verkligen miljöerna och retar mig inte på klädsel eller övrig rekvisita. Ser fram emot nästa del.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 januari 2008, 21:03

Efter att ha sett filmen nyss, så kan jag säga följande. Har dock inte läst böckerna.

Som Magnus Uggla skrev i sången "Bra för att va svensk"..

Filmen var väldigt "safad" för fungera stack inte ut nämnvärt. Framförallt var den lite för stressad, man skulle tagit chansen då man klippte ner den 11års nivån att stoppa in lite mer kött på storyn.

I det mesta syntes kvalite, men dels så tror jag man missat framförallt i heraldiken, tex förde Arn både Johanniter kors (svart på skölden) och tempelherre kors på bröstet. Störde mig inte nämnvärt på språket, som jag trodde skulle vara en större källa till oro.

För att hänga med i turerna bör man ha läst Arn (funkade utan som en ok äventyrsfilm), men kanske framförallt Jarlens Sekel så man förstod hur religositeten och kyrkan och makten fungerade i samhället under 11-1200 tal.

Ser fram emot en 6-8h directors cut version.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 19 januari 2008, 21:27

Psilander skrev:Efter att ha sett filmen nyss, så kan jag säga följande. Har dock inte läst böckerna.

Som Magnus Uggla skrev i sången "Bra för att va svensk"..

Filmen var väldigt "safad" för fungera stack inte ut nämnvärt. Framförallt var den lite för stressad, man skulle tagit chansen då man klippte ner den 11års nivån att stoppa in lite mer kött på storyn.

I det mesta syntes kvalite, men dels så tror jag man missat framförallt i heraldiken, tex förde Arn både Johanniter kors (svart på skölden) och tempelherre kors på bröstet. Störde mig inte nämnvärt på språket, som jag trodde skulle vara en större källa till oro.

För att hänga med i turerna bör man ha läst Arn (funkade utan som en ok äventyrsfilm), men kanske framförallt Jarlens Sekel så man förstod hur religositeten och kyrkan och makten fungerade i samhället under 11-1200 tal.

Ser fram emot en 6-8h directors cut version.
Jan Guillio editon cut? :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 februari 2008, 21:30

Har precis kommit hem från att ha sett filmen (fick biljetter i julklapp). Filmen var bättre än väntat, och är definitivt värd en 3:a. Skönt att slippa försök till arkaiserad svenska. Dräkter, vapen och rustningar var på det stora hela bra, men det var lite bisarrt att känna igen min kompis Peter Johnssons smedstämpel på Arns svärd, samt namnen på flera vänner och bekanta i eftertexterna. Filmen har fått sin miljon besökare, så projektet är väl att betrakta som i hamn.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Roman Arn blir spelfilm.

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 mars 2010, 11:36

Premiär för TV-versionen i kväll. Jag ser fram emot en berättelse som inte var lika forcerad som filmerna. Lite mer utvecklande dialog och så vidare. Eftersom jag jobbar natt nu för tiden så kan jag inte titta, men får väl investera i DVD-boxen när den kommer så småningom.

Filmerna var i mina ögon helt ok, om än inget som kommer gå till filmhistorien.

Skriv svar