War of the century på DVD

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

War of the century på DVD

Inlägg av Hans Engnell » 12 december 2007, 20:28

Old news, kanske, men av en slump hittade jag den dokumentärserie jag längtat så länge efter att ha på DVD men inte kommit mig för att beställa från Amazon: BBC-serien "War of the century" (sänd i SVT för länge sedan under namnet "Tyrannernas tvekamp"). Den handlar uteslutande om kriget mellan Tyskland och Sovjetunionen och håller vanlig hög BBC-kvalitet.

Den finns på CDON.com för ynka 149 kronor (3 disc). Rekommenderas för alla med intresse i konflikten i öst!

"I 1941 bröt Hitler krigföringens gyllene regel om att aldrig strida på två fronter, när han marscherade in i Sovjetunionen. Det här är berättelsen om operation Barbarossa och Tysklands krig mot Sovjetunionen. Det var ett krig av sådan omfattning att det överskuggar alla tidigare och senare krig. Det förändrade andra världskrigets riktning och formade Europas gränser och attityder under resten av 1900-talet. Gripande bilder och djupgående intervjuer med människor som levde och kämpade under denna enastående tid, ger nytt liv åt tidens fasor och vedermödor."

Bild

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 december 2007, 08:10

Jasså är det den! Ja man har blivit lite bränd av DVD dokumentärer så jag var lite skeptisk.
Tack för tipset! Jag spelade in serien men råkade spela över den. Det var bland det bästa jag sett om den tiden.
Minns de iskalla SS männen som utan skrupler talade om hur de sköt den och den.

Det här får tillföras önskelistan, nu när vi närmar oss jul.

Sonderling

Skriv svar