Gods and Generals

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 november 2007, 21:58

Detta anammades i soldatreglementen för svenska försvarsmakten långt fram i tiden. Åtminstone på 1970-talet hade jag släktingar som fick lära sig att storma fram mot fienden på led "under rappa och glada hurrarop".

Men åter till ämnet. Känner någon till några långfilmer eller miniserier från USA om den här perioden som inte har nått den europeiska publiken?

Ocke
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 oktober 2007, 14:47
Ort: Falun

Inlägg av Ocke » 15 november 2007, 11:34

medundersåte skrev:
Sgt 83 Pluton skrev:Frågan kvarstår dock - trilogi eller inte?
Har för mig att det stod i efterstexterna till Gods and Generals att det var tänkt att bli en trilogi och att den sista filmen skulle heta något i stil med Last Full Measure (är inte helt säker på titeln). Tror att jag sökte information om detta vid något tillfälle och som jag förstod det så har man lagt ned planerna på att göra den sista filmen.
Det finns info om denna (Last full measure) på imdb.com och den ska vara klar 2009, men står som in production, alt som projekt. I rollistan finns Bruce Willis, antar att han kanske ska spela U.S Grant? Även Morgan Freeman, Andy Garcia och Robert Duvall (fast tydligen inte som Lee denna gång :s). Den som lever får se, även om jag har svårt att se hur de ska kunna rädda denna trilogi efter Gods and Generals.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 november 2007, 12:25

Spännande! Personligen tror jag att man nog får se de här filmerna lite som fristående filmer om samma period även om detta inte kanske varit producenternas avsikt. Ska man se dem som en helhet så dras det som sagt ned av GaG.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 15 november 2007, 16:23

Att de varje gång ska slänga in skådespelarna i nya roller! Stephen Lang var som klippt och skuren för general Pickett, så även om hans porträttering av Jackson hade varit bra (vilket jag inte tyckte att den var) så gjorde det att han inte kändes trovärdig. Om nu Duvall inte ska spela Robert E. Lee längre så tar vi oss ännu ett steg längre in i förvirringen.

För övrigt är jag inte säker på vem jag tyckte gestaltade Lee bäst. Sheen ligger mig varmast om hjärtat, jag tycker också att han fick fram bilden av den varme humanisten, något som Duvall knappast lyckades med. Å andra sidan verkade Sheen lite smått virrig emellanåt, nästan lite neurotisk.


//EMS

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 15 november 2007, 17:18

Men det intryck jag fått från alla skildringar av Gettysburg i bokform etc så var Lee inte sig själv de 3 dagarna. Han kan ju ha drabbats av en mindre infarkt eller TIA etc. Han dog ju 1870 av hjärtinfarkt vad jag vet

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 15 november 2007, 17:22

Ocke skrev:
medundersåte skrev:
Sgt 83 Pluton skrev:Frågan kvarstår dock - trilogi eller inte?
Har för mig att det stod i efterstexterna till Gods and Generals att det var tänkt att bli en trilogi och att den sista filmen skulle heta något i stil med Last Full Measure (är inte helt säker på titeln). Tror att jag sökte information om detta vid något tillfälle och som jag förstod det så har man lagt ned planerna på att göra den sista filmen.
Det finns info om denna (Last full measure) på imdb.com och den ska vara klar 2009, men står som in production, alt som projekt. I rollistan finns Bruce Willis, antar att han kanske ska spela U.S Grant? Även Morgan Freeman, Andy Garcia och Robert Duvall (fast tydligen inte som Lee denna gång :s). Den som lever får se, även om jag har svårt att se hur de ska kunna rädda denna trilogi efter Gods and Generals.
Fel krig, den filmen handlar om Vietnam enligt forumet. Dessutom står det i synopsis att den handlar om en undersökning om en medaljvinnare och om denne verkligen skulle ha medaljen

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 15 november 2007, 17:24

mattep74 skrev:Men det intryck jag fått från alla skildringar av Gettysburg i bokform etc så var Lee inte sig själv de 3 dagarna. Han kan ju ha drabbats av en mindre infarkt eller TIA etc. Han dog ju 1870 av hjärtinfarkt vad jag vet
Det stämmer, i varje fall använder jag det som ursäkt åt Sheen :) de största felen gjordes dock inte direkt av Lee, snarare var de resultat av dålig kommunikation i officershierarkin.


//EMS

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 16 november 2007, 14:02

Mitt intryck av såväl Gettysburg och Gods & Generals är att det är förhållandevis välgjorda filmer/serier, som tillkommit tack vare Ted Turners kärlek till sydstaterna.

Ocke
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 oktober 2007, 14:47
Ort: Falun

Inlägg av Ocke » 16 november 2007, 15:54

mattep74 skrev:
Ocke skrev:
medundersåte skrev:
Sgt 83 Pluton skrev:Frågan kvarstår dock - trilogi eller inte?
Har för mig att det stod i efterstexterna till Gods and Generals att det var tänkt att bli en trilogi och att den sista filmen skulle heta något i stil med Last Full Measure (är inte helt säker på titeln). Tror att jag sökte information om detta vid något tillfälle och som jag förstod det så har man lagt ned planerna på att göra den sista filmen.
Det finns info om denna (Last full measure) på imdb.com och den ska vara klar 2009, men står som in production, alt som projekt. I rollistan finns Bruce Willis, antar att han kanske ska spela U.S Grant? Även Morgan Freeman, Andy Garcia och Robert Duvall (fast tydligen inte som Lee denna gång :s). Den som lever får se, även om jag har svårt att se hur de ska kunna rädda denna trilogi efter Gods and Generals.
Fel krig, den filmen handlar om Vietnam enligt forumet. Dessutom står det i synopsis att den handlar om en undersökning om en medaljvinnare och om denne verkligen skulle ha medaljen
Ja där ser man. Enda info jag hittade om något Last Full Measure iaf.

Skriv svar