Ganske för att det inte hände så ofta som du tror eller önskar. Jag vet inte vad det är för uppsjö av filmer du menar möjligtvis gamla 50-tals filmer. Jag noterar att du inte nämner "Iggys" brutala öde men det kanske var oviktigt i sammanhanget.tyskaorden skrev:Men så finns det en uppsjö filmer där denna aspekt inte visas. Men det stämmer att mer moderna krigsfilmer inte ryggar tillbaka för att visa denna aspekt av den allierade krigföringen.Wooster skrev:Nä, bara i bland annat Saving Private Ryan och Band of Brotherstyskaorden skrev:Har nu sett Breven från Iwo Jima också och de kompletterar varandra bra. Intressant är att det i Breven... faktiskt förekommer en amerikansk krigsförbrytelse då marinsoldater skjuter två tillfångatagna japaner. Något som säkert förekom men det är inte så vanligt att det visas.
Jag har sett filmerna! Jag instämmer med att "letters" var bättre än "fathers". Jag tyckte det kändes som om Fathers inte kunde bestämma sig för att vara en krigsfilm eller ett drama. Och till min förvåning var jag mera intresserad av drama biten.
Jag gillade skildringen av "slacker" Saigo, bagaren som blev soldat. Överhuvudtaget den mänskligare skildringen av japanska soldater. De kunde isåfall lite mer skildrat att japan var en militärdiktatur men scenen med den straffkomenderade Kempetai soldaten skildrade det bra.
(Förresten var det bara jag som tyckte att scenen från Fathers där doc för flash backs och ser olika soldater som stupar, påminde jäkligt mycket om en episod ur filmen "titta vi flyger"?)
Sonderling
"the ballad of Ira Hayes" med Johhny Cash ligger i CD-spelaren..