Tom Cruise filmen om Stauffenberg

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Tom Cruise filmen om Stauffenberg

Inlägg av Marcus » 7 juli 2007, 11:57

Det går inte så bra för inspelningen filmen om Stauffenberg i Tyskland.
Actor Tom Cruise and the makers of his new movie have been banned from filming at the location in Berlin where an army colonel was executed in World War II.
Cruise plays Colonel Claus von Stauffenberg, who was executed after plotting to assassinate Hitler in 1944.
Germany's finance ministry said the ban on Valkyrie's makers had nothing to do with the actor being a Scientologist.
Producers have already been barred from military sites because Germany believes Scientology is a money-making cult.
Scientology leaders strongly reject that view, while Cruise's co-producer has said his personal beliefs were not relevant to the film's subject matter.
A German government spokesman said the cast and crew had been refused permission to film on the so-called Bendlerblock site, which is part of the defence ministry, because it was a memorial site.
Meanwhile director Florian Henckel von Donnersmarck - who won this year's best foreign language film Oscar for The Lives of Others - has defended Cruise, telling the Frankfurter Allgemeine Zeitung newspaper that having him play Stauffenberg "would promote Germany's image more than 10 football World Cups".
Valkyrie - named after Operation Valkyrie, the plot's codename - is directed by Bryan Singer and also stars Kenneth Branagh. It is due for release next year.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6268310.stm

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2007, 12:44

Vet inte om von Stauffenberg nämnts i filmer-jag-skulle-vilja-se-tråden, men om det allvarligaste mordförsöket på Hitler inte skildrats på film så är det hög tid. Inte minst som den kontrafaktiska historien var en fråga om centimetrar, eller hur det var...

Att scientologin skulle spela någon roll i det negativa beskedet verkar tämligen osannolikt. Snarare då att man vill filma på "skyddade" platser, fast sådana brukar man väl ändå smälla upp i studior. Vad är "Bendlerblock site" förresten?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 juli 2007, 13:05

Det handlar om platsen där han blev avrättad och några av de inblandade arbetade, där ligger idag Gedenkstätte Deutscher Widerstand. Ett bra museum som tyvärr är tämligen undanskymt.

/Marcus
Bilagor
berlin__7_.jpg
Foto från mitt besök på platsen
berlin__7_.jpg (72.14 KiB) Visad 3631 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2007, 14:03

Mordförsöket finns ganska bra filmat/ beskrivet i Krig och Hågkomst serien vill jag minnas.

Jag känner mig inte riktigt bekväm med Tom Cruise i rollen som von Stauffenberg. För amerikansk helt enkelt, bristande förståelse för den artisokratiska rollen och de arv värderingar som drev von Stauffenberg Jag skulle hellre se nån med mer grace som tex Timoty Dalton eller Daniel Craig eller varför inte någon av våra egna Hollywood skådisar Stormare eller Skarsgård.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 9 juli 2007, 11:18

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2007, 11:36

Ytterligare problem. Adolf som spökar?
SvD skrev:Elva personer har skadats, varav en allvarligt i en lastbilsolycka under inspelningarna av Tom Cruises nya film i Berlin. Inspelningarna har nu stoppats.
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_16772661.asp

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 20 augusti 2007, 21:16

Hexmaster skrev:Ytterligare problem. Adolf som spökar?
SvD skrev:Elva personer har skadats, varav en allvarligt i en lastbilsolycka under inspelningarna av Tom Cruises nya film i Berlin. Inspelningarna har nu stoppats.
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_16772661.asp
Är väl bara Tom & Co som inte har lyckats rensa ut alla thetaner (?) :P

Skriv svar