Filmer jag inte sett
Filmer jag inte sett
Har på sistone funderat över filmer om Andra världskriget som jag inte tror finns men som jag jättegärna skulle se. Det handlar om "den andra sidans" filmer - de som vid ett visst tillfälle torskade eller gjorde bort sig eller av andra skäl inte har bearbetat kriget.
Exempel:
Rysk film om Vinterkriget
Slovakisk film om slovaker på Östfronten (kan gälla ungrare och rumäner också)
Italiensk film om kriget i Nordafrika
Kroatisk film om partisankriget
Rysk film om Nemmersdorf eller liknande
Tysk film om Förintelsen
Finns det filmer i den stilen är jag tacksam för tips.
/ Probstner
Exempel:
Rysk film om Vinterkriget
Slovakisk film om slovaker på Östfronten (kan gälla ungrare och rumäner också)
Italiensk film om kriget i Nordafrika
Kroatisk film om partisankriget
Rysk film om Nemmersdorf eller liknande
Tysk film om Förintelsen
Finns det filmer i den stilen är jag tacksam för tips.
/ Probstner
- Fredrik Andersson
- Medlem
Spanska inbördeskriget nämns som ett undantag från regeln om att vinnaren skriver historien, för inget krig har väl skildrats mer av förlorarna... Så en rejäl filmatisering av detta krig, från nationalistiskt/fascistiskt/Franco & co.-perspektiv.
Eller en rejäl filmatisering över huvud taget... Men det har väl gjorts..?
Re: Filmer jag inte sett
Slovaker? Jag kan inte deras 2VK-historia. Berätta!Probstner skrev:Slovakisk film om slovaker på Östfronten (kan gälla ungrare och rumäner också)
Om du inte har sett den så får jag rekommendera Yamato, Ungefär som filmen Pearl Harbor fast om en senare händelse och ur japanskt perpektiv. Intressant med den är att på något sätt blir det dödsdömda slagskeppets besättnings uppoffringar något positivt ur "modernt" perspektiv. (Så jävla typisk amerikansk hade alla sagt om den varit made in US.)
Den enda jag kommer på är "For Whom the Bell Tolls" (Klockan klämtar för dig är väl den svenska titeln på Hemingways bok) - och den är gjord 1943 enligt imdb..Hexmaster skrev:Spanska inbördeskriget nämns som ett undantag från regeln om att vinnaren skriver historien, för inget krig har väl skildrats mer av förlorarna... Så en rejäl filmatisering av detta krig, från nationalistiskt/fascistiskt/Franco & co.-perspektiv.
Överhuvudtaget finns det ju väldigt lite om Spanska inbördeskriget - Beevors bok var ju närmast unik när den kom för ett år sedan.
- Belisarius
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag har en film om japaner i ETO...jag skall kolla vad den heter...
Det har varit en film på gång om The Tuskegee Airmen, någon av de stora Hollywood-namnen skulle stå bakkom...får kolla upp mina referenser där också.
Edit: Det fanns visst redan en sådan film. Men det är en annan än det filmprojekt jag tänkte på.
http://movies.yahoo.com/movie/1800249848/info
Det har varit en film på gång om The Tuskegee Airmen, någon av de stora Hollywood-namnen skulle stå bakkom...får kolla upp mina referenser där också.
Edit: Det fanns visst redan en sådan film. Men det är en annan än det filmprojekt jag tänkte på.
http://movies.yahoo.com/movie/1800249848/info
- Belisarius
- Medlem
Okej, halvjapansk då. Toei Company producerade den japanska delen med Kinji Fukasaku som regissör. Nära nog för min del.Battler skrev:Nja, på min Tora..... står det: Twentieth Century Fox presents Tora! Tora! Tora! an Elmo Williams-Richard Fleischer ProduktionBelisarius skrev:Öööhhhhmmm... Tora! Tora! Tora! ....??Sgt 83 Pluton skrev:En japansk film om Pearl Harbour
(som f.ö. är oerhört välgjord)
MVH
Verkar som att du får din chans:sonderling skrev:Intressant ämne.
Spontant skulle jag vilja se en krigsfilm om Afro-amerikanska soldater
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_15713374.asp
Länkar nedan till ett filmprojekt i görningen, hoppas bara att det kan bli något av det. Storyn verkar intressant. Filmen skall tydligen handla om det undsättningsuppdrag 100th/442nd Regiment tilldelades under 1944. De japansk-amerikanska soldaterna fick i uppdrag att undsätta en bataljon från Texas som skurits av från sina egna norr om den franska byn Biffontaine.sonderling skrev:Intressant ämne.
Spontant skulle jag vilja se en krigsfilm om Afro-amerikanska soldater och/ eller Japansk-amerikaner i ETO.
Slaget om Berlin ur allas perspektiv.
Sonderling
http://www.littleironmen.com/
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Kul när drömmar slår in. Den här filmen ska bli intressant, som jag läst om dessa "Buffalo soldiers", så blev de extra utsatta för rasism. Så pass mycket att enheten hade svårt att fungera och därmed levde upp till de fördomar som deras vita befäl hade. (artikel ur WW2 magazine)Blixten skrev:Verkar som att du får din chans:sonderling skrev:Intressant ämne.
Spontant skulle jag vilja se en krigsfilm om Afro-amerikanska soldater
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_15713374.asp
Necros skrev:
Fantastiskt, igen! Ja det här ska också bli spännande. Japansk-Amerikanska soldater hade ju rykte om sig att vara jäkligt hårda och fruktade/ respekterade av Tyskarna.Länkar nedan till ett filmprojekt i görningen, hoppas bara att det kan bli något av det. Storyn verkar intressant. Filmen skall tydligen handla om det undsättningsuppdrag 100th/442nd Regiment tilldelades under 1944. De japansk-amerikanska soldaterna fick i uppdrag att undsätta en bataljon från Texas som skurits av från sina egna norr om den franska byn Biffontaine.
Jo just det jag har ju sett en film om Tuskegee Airmen, hette den nått om Berlin och änglar eller himmel.
Den var halvbra har jag för mig.
Sonderling
- Belisarius
- Medlem
Jag tror de kallade den Uppdrag Berlin på svenska. Producerad 1995.
Mäktig rollista med Lawrence Fishburne, Cuba Gooding Jr, Andre Braugher osv... handlar om 332nd Fighter Group som bestod av afro-amerikanska piloter. En del överdrifter och ibland väl sentimental, men som TV-film är den bättre än man väntar. Visas lite då och då.
"We weren't assigned. We were requested."
Mäktig rollista med Lawrence Fishburne, Cuba Gooding Jr, Andre Braugher osv... handlar om 332nd Fighter Group som bestod av afro-amerikanska piloter. En del överdrifter och ibland väl sentimental, men som TV-film är den bättre än man väntar. Visas lite då och då.
"We weren't assigned. We were requested."