Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 29 december 2006, 20:18

mattep74 skrev:undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt
Vilket det än blir (även om jag gissar på det sistnämnda) så lutar det åt sedvanlig svensk film-katastrof (iaf när det gäller svensk historisk film). Det är f ö ännu inte klart med alla skådisarna, trots att inspelningarna ska börja om en vecka!

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 9 januari 2007, 04:01

Feldwebel Otto skrev:
Vilket det än blir (även om jag gissar på det sistnämnda) så lutar det åt sedvanlig svensk film-katastrof (iaf när det gäller svensk historisk film). Det är f ö ännu inte klart med alla skådisarna, trots att inspelningarna ska börja om en vecka!
URGH nej efter "snapphanarna" tycker jag de borde begrava hela idén med svensk historisk film, sen förstår jag inte varför man inte kan göra BRA historisk film som inte blir idiotisk. Finns ingen reson att förstå att de kan fortsätta med sina historiska idiotier, Snappahanarna och tre solar är klassiska exempel! Kan de inte göra lite som "det sjunde inseglet" eller något!

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 11 januari 2007, 01:21

Giancarlo skrev:
Feldwebel Otto skrev:
URGH nej efter "snapphanarna" tycker jag de borde begrava hela idén med svensk historisk film, sen förstår jag inte varför man inte kan göra BRA historisk film som inte blir idiotisk. Finns ingen reson att förstå att de kan fortsätta med sina historiska idiotier, Snappahanarna och tre solar är klassiska exempel! Kan de inte göra lite som "det sjunde inseglet" eller något!
Varför Hobert får göra film är ett mysterium, han måste veta nåt smaskigt om de som sitter på pengarna

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 februari 2007, 13:24

Två bilder och info om filmen, http://www.expressen.se/index.jsp?a=867243.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 2 april 2007, 13:29

Uuuuhh... Michael Nyqvist kommer att spela Arns pappa, Folke Magnusson. Nu börjar detta projekt röra sig obehagligt nära kalkonfarmen.

Filmen skulle som sagt må bra utan sådana här skådisar. Låt oss hoppas att det inte dyker upp några fler otäcka överaskningar.

//EMS

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 2 april 2007, 17:49

Angus skrev:Uuuuhh... Michael Nyqvist kommer att spela Arns pappa, Folke Magnusson..............

:lol:

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 2 april 2007, 20:25

commuter skrev:
Angus skrev:Uuuuhh... Michael Nyqvist kommer att spela Arns pappa, Folke Magnusson..............

:lol:
Det där är så extremt klantigt så att det måste få stå kvar, jag ändrar ingenting...

//EMS :oops:

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 3 april 2007, 09:03

Har sett lite bilder i lokalpressen från inspelningarna. Hoppas verkligen det var statister som håller sig låååååångt bak i bakgrunden som var på bilderna. :lol:

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 april 2007, 19:06

Aaaarrrgh! Tydligen ska hela Skarsgårdklanen vara med, om man får tro Imdb. Stellan, Gustav, Bill och Valter. Ryktas även att Mads Mikkelsen hamnat på spelarlistan.

Jag tror personligen att filmen kommer sänkas av detta, i synnerhet av Gustavs närvaro. Det känns inte som att han någon gång kan spela en seriös roll.

//EMS

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 22 april 2007, 00:11

Feldwebel Otto skrev:
Eftersom filmen bygger på en bok som är ganska fritt fabulerad utifrån historien så kan den per definition inte bli helt historisk korrekt.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 22 maj 2007, 12:57

Det ligger ett klipp på 2,5 minuter på DN.se, ser jäkligt bra ut måste jag säga. Dammigt, skitigt och blodigt, det kan bli riktigt bra det där om hela filmen ser ut sådan.

Sen kändes kanske dialogen inte knivskarp men man får väl anta att allt ljud och sådant inte är lagt ännu så det blir kanske bättre.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 maj 2007, 13:45

Ser ut att kunna vara lite av "Kingdom of heaven". Med andra ord en helt okej rulle under underhållningssynpunkt.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 22 maj 2007, 14:29

Det såg inte alltför illa ut faktiskt! Dock är det ju alltid så att det är det absolut bästa som visas i en trailer, så man får väl se vad det månde mynna ut i.

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 maj 2007, 18:44

Som DN skriver: den ser dyr ut. Att de sedan försöker slå Ridley Scott i (över)användning av banér i stillbilderna från striderna i Sverige är väl något man får leva med...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 23 maj 2007, 17:40

tyskaorden skrev:Eftersom filmen bygger på en bok som är ganska fritt fabulerad utifrån historien så kan den per definition inte bli helt historisk korrekt.
Jo, frågan är väl om filmen ska betraktas som fiction eller fantasy...

Är det SPR eller Conan Barbaren/Braveheart/Den Siste Samurajen.

Skriv svar