Anledningen till att jag hamnade i krig med dom var att jag fick i uppdrag av senaten att döda min faktionsledare. Jag accepterade inte det och därför förklarade senaten krig mot mej. Men jag vet inte varför Brutii och Scipii gjorde det.(kanske för att de fortfarande är allierade med senaten)Dûrion Annûndil skrev:Ungefär...Calypze skrev:Okej, tack. Pontos kanske var hellenistiskt-influerat på samma sätt som Japan är Västinfluerat?
Barbararméerna ska väl vara totalt underlägsna i regelrätta fältslag.Calypze skrev:Sen så måste jag ju även nämna germanerna! De blev ju helt omdanade i 6.0-versionen. Hade lite svårt att bara köra med javeliners i början, men när man väl lärt sig så funkar det utmärkt, iaf mot andra "barbarfolk", som gallerna. Tyvärr så åker man lätt på stryk av makedonierna och deras falangarméer. Sen så är det härligt att enheternas namn är på proto-germanska. Hoppas att de fixar de andra "barbarfraktionerna" på samma sätt.
Det är kanske enklare att känna igen dem i de återkommande historiska formerna. Mithradates är ju ändå snarlikt iranskans Mithrad[taCalypze skrev:Mithradates är väl en grekifiering av något persiskt namn, och Arminius är ju en latinisering av det germanska namnet Irmin. Hade varit mer äkta om de hetat det namn de verkligen hette. Men men, man kan väl inte få allt?
Hur hamnade du i krig med de romerska fraktionerna? De är ju dina trogna allierade fram tills man är stark nog att vinna spelet, och man kan traska över deras områden utan att kriga mot dem... Undvik att kriga mot dem tills du enbart behöver en till för att vinna, ta därefter Rom.Rolexen skrev:Jag har också samma problem. Jag går bara mer och mer minus för varje runda som går, samtidigt som Brutii verkar ha hur mycket trupper som helst . Och jag kör ändå bara på easy. Ska jag försöka att alliera mej med Brutii igen eller försöka vinna över dom direkt? Jag undrar även hur jag ska göra för att få mer pengar. Jag är just nu i krig med Rebels, Brutii, Scipii och senaten. Grekland, Armenien och Egypten är neutrala. Jag har ca 160 rundor kvar till spelets slut.
På den ekonomiska sidan måste man ju balansera sina styrkor så att städer som inte är hotade bevakas av billigaste trupperna i små mängder, utsatta städer av bra trupper som kan hålla ut själva, eller stå emot en turn till man kan undsätta den med bra styrkor (med bågskyttar kan man iochför sig ofta besegra en anfallare genom att anfalla de belägrande och låta bågskyttarna massakrera dem från muren)
Ekonomin är ju mycket lättare i RTW än i föregångaren Medieval Total War, där man enbart kunde handla med utlandet och alltså förlorade inkomster ju mer man expanderade... I RTW (och RTR och MTW 2) så genererar ju ens egna städer handel mellan sig, och ju mer man expanderar desto mer pengar får man. Men man måste ju se till att tidigt satsa på att bygga upp hamnar och marknadsplatser.
Mvh -Dan
^^Rome total war^^
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Hmm, jag råkade aldrig ut för det. Utför man senatens uppdrag och expanderar lite långsamt så var det inga problem När jag hade mina 44 (49?) provinser så tågade jag mot Rom. Och om senaten så önskar så är det bara att ta livet av fraktionsledaren, man har väl arvingar?Rolexen skrev:Anledningen till att jag hamnade i krig med dom var att jag fick i uppdrag av senaten att döda min faktionsledare. Jag accepterade inte det och därför förklarade senaten krig mot mej. Men jag vet inte varför Brutii och Scipii gjorde det.(kanske för att de fortfarande är allierade med senaten)
Jag håller på att ta södra Grekland av Brutii nu. Är det det du menar med Balkan? En fråga jag har är dock varför jag inte har fått några triaii än. Jag har en stad med Urban Barracks och där finns dom inte. Är det några andra byggnader man behöver bygga för att få dom? Enda gången jag haft en triariitrupp var när spelet började. Jag läste på Wikipedia att triarii bara användes fram till runt 100 f.kr. Kan det vara så att de försvinner vid den tidpunkten i spelet också? Dåligt i så fall
Rolexen skrev: En fråga jag har är dock varför jag inte har fått några triaii än. Jag har en stad med Urban Barracks och där finns dom inte. Är det några andra byggnader man behöver bygga för att få dom? Enda gången jag haft en triariitrupp var när spelet började. Jag läste på Wikipedia att triarii bara användes fram till runt 100 f.kr. Kan det vara så att de försvinner vid den tidpunkten i spelet också? Dåligt i så fall
Det stämmer, de försvinner när du får Marius reformen eller nåt sånt hette det. Så det gäller att vara snabb om man vill ha dem. Men de nya gubbarna är bättre
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Har för mig att de försvinner när man väl uppgraderat en stad till en viss level, så de brukar försvinna runt 220 redan... Men de är ju inte till någon nytta i alla fall, legionärerna är mycket bättre på närstrid, och kavalleri behöver man inte oroa sig för direkt heller...Che Guevara skrev:Rolexen skrev: En fråga jag har är dock varför jag inte har fått några triaii än. Jag har en stad med Urban Barracks och där finns dom inte. Är det några andra byggnader man behöver bygga för att få dom? Enda gången jag haft en triariitrupp var när spelet började. Jag läste på Wikipedia att triarii bara användes fram till runt 100 f.kr. Kan det vara så att de försvinner vid den tidpunkten i spelet också? Dåligt i så fall
Det stämmer, de försvinner när du får Marius reformen eller nåt sånt hette det. Så det gäller att vara snabb om man vill ha dem. Men de nya gubbarna är bättre
Var det verkligen så? Germanerna gav ju romarna så mycket pisk att de gav upp målet att erövra Germanien norr om Rhen, utan istället befäste sin gräns vid floden. Och romarna lyckades ju inte erövra hela Britannien.Dûrion Annûndil skrev:Barbararméerna ska väl vara totalt underlägsna i regelrätta fältslag.
Jo iofs sant.Dûrion Annûndil skrev:Det är kanske enklare att känna igen dem i de återkommande historiska formerna. Mithradates är ju ändå snarlikt iranskans Mithrad[ta
En sak jag tänkt på i RTR är, varför börjar "partherna" (helt uppenbart att de är Parni som erövrade Parthien) i Parthien? Parni erövrade ju Parthien först 238 B.C.E. Innandess bodde de ju på stäpperna norr om Parthien. Och sen så styrde ju inte antigoniderna över Makedonien år 280 B.C.E. De hade för tillfället drivits iväg. Störande.
Jag undrar även en sak om Armenien. Var de självständiga under denna period, eller var de likt Baktrien underlydande seleukiderna?
Spelade som sarmaterna för någon vecka sen. Man vinner ju varje slag (omöjligt att förlora med horse archers om man "micrar"), men det var helt enkelt inte kul att varje turn behöva slå ut fem makedonska arméer...
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Germanien gav man upp efter Varus tre legioner blivit besegrade i ett bakhåll, och Skottland ansåg man kanske knappast värt besväret...Calypze skrev:Var det verkligen så? Germanerna gav ju romarna så mycket pisk att de gav upp målet att erövra Germanien norr om Rhen, utan istället befäste sin gräns vid floden. Och romarna lyckades ju inte erövra hela Britannien.Dûrion Annûndil skrev:Barbararméerna ska väl vara totalt underlägsna i regelrätta fältslag.
Man har väl jämkat lite. Baktrien, Parthien och Armenien är egna fraktioner men allierade vasaller till Seleukiderna. I verkligheten var det ju som du säger, och Armenien var fram och tillbaka mer eller mindre oberoende i förhållande till Seleukiderna, ibland autonomt, ibland underlydande. I spelet anfaller ju de här fraktionerna seleukiderna så fort de får chansen (eftersom allianser och vasallskap inte har någon reell betydelse speltekniskt). Visst är det tråkigt, men sådant är väl problemen med dataspel...Calypze skrev:En sak jag tänkt på i RTR är, varför börjar "partherna" (helt uppenbart att de är Parni som erövrade Parthien) i Parthien? Parni erövrade ju Parthien först 238 B.C.E. Innandess bodde de ju på stäpperna norr om Parthien. Och sen så styrde ju inte antigoniderna över Makedonien år 280 B.C.E. De hade för tillfället drivits iväg. Störande.
Jag undrar även en sak om Armenien. Var de självständiga under denna period, eller var de likt Baktrien underlydande seleukiderna?
Mvh -Dan
- Bromma_Herman
- Medlem
Själv spelar jag som Brutii nu. har stora landområden, främst för att Scipii är fullkomligt inkompetenta. Enda nationen som ger mig lite problem är Trakierna vars landområden jag har omringat, de vägrar att ge upp, jag har fortfarande inte lyckats få några större truppkoncentrationer till området och senaten hatar mig. Ett bra spel med andra ord.
Hej, jag har en liten fråga angående ROME:TW Barbarian Invasion. När jag idag installerade det och tänkte köra ett Custom Battle och valde Västrom så slogs jag direkt av att det inte verkade finnas några traditionella legionärer(fyrkantiga sköldar osv). Det gjorde mig väldigt besviken därför att dom nya soldattyperna verkade mer vara barbarer i Romerska kläder osv. Jag förstår ju att Rom tvingades att ta in mycket "barbarfolk" i armén men hur såg egentligen de "äkta" romarnas utrustning ut på den tiden?