Medieval total war 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 9 januari 2007, 17:49

jag har hittat en länk via http://www.totalwar.org där man kunde se om ens dator passade för spelet. Jag upptäckte att jag egentligen inte kan spela det. 64 istället för 128 mb grafikort. Kan ju förklara varför jag inte kan se giftemål med prinsessor, påveval och liknande

Det går att vinna slag med bågskyttar. Fast då måste man vara defensiv och låta motståndaren komma i så dåligt läge som möjligt. Lite frustrerande är det när ens kavalleri jagar en enhet och låter den enda kvarvarande mannen komma undan för att denne springer mitt i högen av kavallerister som är lite utspridda

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 27 januari 2007, 12:31

Är det någon som har koll på hur det går med utvecklingen av moddar, det finns en del minus som jag hyser förhoppningar om att sådana skulle kunna åtgärda. Det som jag irriterar mig mest på är att tiden rusar iväg (med två år per turn) så man har ingen chans att spela någorlunda efter historiska årtal. Ett annat irritationsmoment är att städer och fästningar uppgraderas alldeles för fort och man kan ofta bygga de starkaste kanonerna och hand gunners när 1200-talet fortfarande är ungt. Sen är AIn i vanlig ordning rejält underkänd. En bit in på 1400-talet möter jag fortfarande nästan bara arméer som uteslutande består av den första generationens soldater så som spear militia och peasant archers.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 januari 2007, 17:43

Är det inte så att krutvapen kan man få först när krutet uppfunnits genom en "event"?

Något som irriterar mig är att de två uppdykande fraktionerna Mongolerna och Timur Lenk verkar vara programerade efter att angripa den mänsklige spelaren, inte följa det historiska mönstret. Beroende på vart DU har din närmaste provins, dyker de upp i öst antingen norr om Kaspiska havet, eller söder därom. Sedan rör de sig mot din närmaste provins. Därför har nu Timur dykt upp i Ryssland, och rör sig mot Ungern, inte mot Mellersta Östern. Detta är irriterande inte bara för att det är ohistoriskt, utan även för att jag räknat med att Timur kanske kunde ge Mongolerna en match eftersom de erövrat hela detta område och är alldeles för starka... Nu måste jag istället antagligen börja skicka härar mot dem båda två för att stämma i bäcken lite...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 februari 2007, 23:39

Jag tror att man i modden Medieval Total Realism måste ta hand om en hel del obalans i olika truppers tålighet och skada...

-----------------
Förväntansfulla kom vi till den Nya världen i väster. Det hade varit en svår resa, då vi härjats av anfall från våra fiender på vår resa genom Gibraltar sund, och många fartyg hade sänkts. Under en häftig storm till havs omkom även våran orädde ledare, påvens sändebud, och våran tolk. Trogna våra order styrde vi dock fortsatt västerut till vi nådde en klippig kust.

Efter att ha stigit i land på en sandstrand och plågat oss genom en kvävande djungel kom vi fram till en uråldrig civilisation bortglömd av Gud, offrande småbarn till sina blodiga avgudar. Våra kanoner sköt snart hål i de bräckliga murarna, och de tappra soldaterna stormade in för att ta upp position i de trånga gränderna och slakta vildarna som rusade emot oss med vilda tjut. Vi upptäckte dock snart att fienden använde sig av ondskefulla krafter från demoner, för de rusade rakt genom hus och mötte våra tappra kämpar utan rädsla för våra musköter. Våra blanka stålvapen var verkningslösa mot vildarnas kroppar rustade i magiska djurhudar, och deras konstiga vapen i mystisk sten skar igenom plåtrustningarna som om de vore smör. Enbart försynen gjorde att vi segrade den dagen, och lägliga kavallerichocker i fiendens rygg.

Vildarna gav dock inte upp sitt land lättsinnigt, utan de skickade sina härar mot oss och belägrade oss när vi tagit oss innanför murarna. Vi insåg att vi gått i en listig fälla från demondyrkarna, för åter svek oss våra vapen och rustningar. På något sätt hade vildarna insikt i civiliserade stridsmetoder och stormade murarna med belägringstorn och stegar. Murarna skyddades av våra kvarvarande tappra riddare, men de nedgjordes snabbt av vildarnas mystiska handvapen igen, värnlösa trots sina dyra rustningar och kalla stål. Snart föll vi tillbaka mot stadens centrum i vild flykt. Men Gud var med oss den dagen, för där lyckades våra två återstående kanoner hålla stånd mot fiendens anstormning understödda på flankerna av välriktade skott från våra musköter. Vilken underbar syn det var att se våra kanonkulur slå stora hål i vildarnas formationer! Kroppar flög där de slet upp revor i horden! Nu var det vildarna som flydde mot muren i vild panik istället, och dagen var räddad.

Men de gav oss ingen respit. Snart stod de framför våra murar igen, och stormade utan pardon över dem för att kunna offra oss till avgudarna. Kraftigt decimerade föll vi åter tillbaka till centrum av staden, men den här gången stod oss inte lyckan bi, utan vildarna stormade huvudlöst mot våra kanoner och dräpte dem som tidigare hjältemodigt räddat oss. Resten överväldigades snart och staden var förlorad...
----------

I RTW hade man i alla fall gjort enheter som skulle vara bättre bepansrade och beväpnade stryktåligare genom att ge dem överlägset bra armor-värde och flera hit-points, så att tungt infanteri inte kunde överglänsat av obepansrade trupper utan vettiga vapen...(sade han bittert). Så inte i MTW tydligen.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 12 februari 2007, 12:41

JAG har det... (Be afraid!, *muhuhahaha*)

spelar venedig, min kardinal är påve, jag är starkase faktion (hett tävlat med turkarna och fransmänen).

jag är allierad med, danskarna, fransmännen, det "heliga" "tysk"-"romerska" "imperiet" (det österikiska lilla landet), påvens lilla stad, turkarna. är i krig med byzantinerna, milano (förradarna!), och egypten.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 14 februari 2007, 17:30

Ifall ni vet att det dyker upp en patch eller något till medieval så får ni gärna hojta till och länka i denna tråd.

Hade tänkt att påbörja en ny kampanj som Sicilianare och det är ju trevligt ifall det kan komma en patch som åtgärdar AI:ns ologiska beetende. Syftar då främst på deras orationella krigsförklaringar och oförmåga att vilja sluta sluta fred när de har 2 provinser kvar och någon fjutt armé när det står inför total utplåning.

Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Herr Nilsson » 14 februari 2007, 21:52

Gröfaz skrev:Ifall ni vet att det dyker upp en patch eller något till medieval så får ni gärna hojta till och länka i denna tråd.
Spelar inte M2TW själv så jag vet inte hur pass stor skillnaden är mellan dessa "moddar" och originalspelet, men här är några iaf: http://forums.totalwar.org/vb/forumdisplay.php?f=159

Rolexen
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 januari 2007, 13:22
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Rolexen » 26 februari 2007, 01:03

Någon som vet om det tysk-romerska riket hade nått samband med Romarriket??

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 februari 2007, 13:58

Rolexen skrev:Någon som vet om det tysk-romerska riket hade nått samband med Romarriket??
Inte som sådant, den gemensamma nämnaren med väst-Rom och tysk-romerska riket är påvestolen. Och heller inte det egentligen, även om tysk-romerska riket stod som beskyddare var kejsarna i flera omgångar bannlysta av påven pga. maktstrider och annat sånt medeltida skoj. :)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 27 februari 2007, 16:42

Drabbades av en intressant feature i MTW2 igår. Spelar just nu första kampanjen sedan jag skaffade spelet.
Spelar som England och drabbade samman med Danmark vid Brugge. Försvarade fästningen och Danmark anföll.

Ganska tidigt skickade jag ut mitt kavalleri för att slå ut fiendens ballistas och rammar. Vilket också lyckades.
Danmark anföll nu med sina stormstegar istället. Vilket jag räknade med så jag lät alla min bågskyttar koncentrera sig på dem. Stegarna restes och de började klättra upp. Sen bara stannade de på stegarna utan att fortsätta över muren. Hela Danmarks styrka stannade också och lät sig i princip mejas ned till dess att jag slog ut alla trupperna på stegarna. Då anföll de igen. Fast då hade förlorat större delen av styrkan och flydde.
En bugg månne :lol:

Aurgelmir
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 februari 2007, 21:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Aurgelmir » 16 mars 2007, 11:52

Någon som vet om det tysk-romerska riket hade nått samband med Romarriket??
tja vad jag förstår så fick Karl den store titeln Västromersk kejsare av påven år 800.
när sedan frankeriket delades up i lothairangia, frankrike och "tyskland" så var det tyskarnas kung som ärvde titeln Imperiator Augustus.
det där med helig kom sedan under maktsrider med påven för att visa att kejsaren minsann inte lydde under påven.

men jag måste säga att jag blev inte lite besviken på M2TW. det skedde inga som helst gameplay ändringar sedan RTW, spelet är mer eller mindre omodbart fortfarande och den enda egentliga skillnade gemtemot RTW är att det finns färre taktiska val (fanns ju långt fler formationer i RTW, shiltronen i M2TW är ju helt värdelös) och de olika fraktionerna kändes långt mer unika.
det känns som om man bara tog det gamla MTW och smällde på lite bättre grafik och RTWs 3D karta.
dessutom så startar ju inte ens fraktionerna någorlunda historiskt ens geografiskt vilket dom ju till och med gjorde i det gamla MTW

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 31 mars 2007, 22:17

Rolexen skrev:Någon som vet om det tysk-romerska riket hade nått samband med Romarriket??
nja anledningen att tyskarna kallar sig romare är igentligen bara ett svepskäl att ta över världen. (i stora drag :lol: )

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 21 juni 2007, 15:55

humm funderar om man ska köppa medieval 2
testade
demot och kan spela det på lägsta men efter som man inte kan ändra "unitsbattlegroup scale" på demot
så blir ja lite osäker..För att det laggar när det är så många 8O
+ att det blir jobbit när det är mer än 1000 soldater som man har, skärmen räker inte till :D
Vart fans den där testen som man kunde se om man uppfyller kraven?

några saker jag inte gillar på demon
när dem säger attack hella tiden och lågt låter det :?
pilarna låter inte så bra som dem gör i romeTW..

så om man ska köppa det ska man uppgradera Grafikkortet eller mer ram bara? har 512ram nu
eller rekomenderar ni nått annat inom Total war serien....

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 12 september 2007, 21:28

jag tycker att attackera murar-pilen är ful. sen gillar jag int eunit-scalen. den e alldeles för liten. och det värsta av allt! KOKANDE OLJA!!, de e borttaget från rome!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111ett11111elva

Skriv svar