Egen film!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 12 december 2006, 11:59

Tomas Ibsen skrev:Kom på nu att en film om svenskarna i Kongo skulle vara kul att se. En svensk Vietnamfilm är inte var dag man ser. Om man nu kan göra den paralellen. Vilket jag inser kanske är att se historien väldigt enögt. Om ens det.
En film om första bataljonerna i Bosnien vore ju av samma kaliber, men det kanske ligger för nära i tiden...

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 april 2006, 12:39
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 12 december 2006, 12:41

En film sett ur tyskt perspektiv om de bittra striderna om Ostpreussen skulle vara en godbit eller östfronten över huvud taget runt 1944-45. Eller kanske den tyska offensiven på balkan 1941 vore kul att se.

Förövrigt stödjer jag idéen om en film/ box om 30- åriga kriget ;)

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 november 2002, 12:09
Ort: Sollefteå

Inlägg av Lumber Jack » 12 december 2006, 22:07

En filmatisering av Attentatet i Pålsjö Skog skulle jag vilja se.

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 13 december 2006, 17:27

Man hade gärna sett en masdodont serie av 100åriga kriget.Och utan att i alla andra filmer då kvinnor är med så skall inte Jeandarc(stavning?) vara lättklädd som om hon var på stranden :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2006, 18:07

ake22 skrev:Man hade gärna sett en masdodont serie av 100åriga kriget.Och utan att i alla andra filmer då kvinnor är med så skall inte Jeandarc(stavning?) vara lättklädd som om hon var på stranden :)
Fast just Jeanne d'Arc (som hon väl brukar kallas även på svenska) är väl mer känd för att gå i rustning än bikini.

Bild

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 13 december 2006, 19:57

Då syftade jag på King Arthur. :D

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 13 december 2006, 20:13

D. Löwenhamn skrev:Det finns redan en rysk (eller var det östtysk?) film om slaget om Berlin.

mvh/ Daniel
Vad heter den?

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 13 december 2006, 20:18

En film om civila människors livsöden under senare delan av kriget1944-1945, ur ett tysk perspektiv. Mestadels från Ostpreussen och hur röda armen närmare sig varje liten tysk by.

Sen måste man göra en Film om mitt favorit ämne:Dresden. Jag vet inom kort kommer det en film om just det ämnet, men den har inte fått jätte bra kritik.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 december 2006, 11:06

Sgt 83 Pluton skrev:
Tomas Ibsen skrev:Kom på nu att en film om svenskarna i Kongo skulle vara kul att se. En svensk Vietnamfilm är inte var dag man ser. Om man nu kan göra den paralellen. Vilket jag inser kanske är att se historien väldigt enögt. Om ens det.
En film om första bataljonerna i Bosnien vore ju av samma kaliber, men det kanske ligger för nära i tiden...
Har köpt Alfa Sierra (bara posten utför det vi betalar den för) och ska börja skumläsa den när jag får den. Förhoppningsvis idag...

Men det skulle inte vara helt fel nej.

Annars skulle jag vilja se en film där ryssarna/motsv. invaderar Sverige, och vi kopierar VC:s taktik att gömma oss i granskogarna och ge dem på nöten. Sedan kan vi ha ett par scener där ryssar röker påså mycket att de ser saker i regnbågsfärger en vecka efter första blosset. Känns kanske inte som det bästa att filma med tanke på rådande politiska omständigheter i grannländer.

Annars en film från just VC:s sida i Vietnamkriget (kanske inte så mycet ideologiskt, men så man ser var i hela friden de kommer ifrån och tar vägen efter att ha sprutat lite med AK:n.).

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 30 december 2006, 16:05

Funderar på att maila Eva Hamilton på SVT och föreslå följande. En Europeisk storproduktion om 30 åriga kriget där SVT, Tysk TV, Österrikisk TV, baltisk TV, Finsk TV, Norsk TV, Dansk TV, Holländsk TV, BBC, Fransk nationell TV, Spansk TV och Polsk TV gemensamt producerar. Manusförfattarna hämtas från universiteten då historieprofessorer får faktagranska manuset. En stor miniserie med andra ord och sen tar vi de största internationella namnen hos alla som får spela kungarna och generalerna. DVS, Persbrand får inte vara med, däremot Peter Stormare:) Antingen en stor miniserie som redan beskrivits eller en dramadokumentär som britterna är mästare på. Första avsnittet får beskriva bakgrunden till kriget och slutar när herrarna i Prag slängs ut genom ett fönster. Sista avsnittet är freden i Westfalen. Sen får Peter Jacksson regissera.

Sen måste hälften av scenerna spelas in i Europa så att inte allt spelas in på Nya Zeeland:D

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 3 januari 2007, 01:38

Jag skulle kunna tänka mig en film som handlar om tiden före vikingatiden. Jag vet inte riktigt vilken tid man skulle kunna tänka sig, men det skall vara mycket krig och elände i den. Sånt gillar jag. Järnåldern kanske?

Eller varför inte en film om Ötzi "ismannen"? Ingen vet ju vad han var för en snubbe så det är ju fritt fram för tolkningar.

Jag skulle också kunna tänka mig "Iron Annie" som TV-serie. Kommer ni ihåg den serien från serietidningen Pilot?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Egen film!

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 juni 2011, 01:01

Lyfter en urgammal tråd.

Jag vill se en film med handlingen förlagd till Sverige på 1500-talet och där ätten Vasa står i centrum. En släktsaga som sträcker sig från år 1500 till sommaren 1630 och Gustav Adolf den Store håller sitt avskedstal till ständerna. Svenskarnas härjningar i Tyskland under 30-åriga kriget skulle bli den logiska och smaskiga uppföljaren!

Tänk er blodbadet i Stockholm, Dackefejden, reformationen och nakenscenerna med Cecilia Vasas erotiska eskapader? Mums! :wink: :D

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Egen film!

Inlägg av svartekaptenen » 22 juni 2011, 09:14

Lumber Jack skrev:En filmatisering av Attentatet i Pålsjö Skog skulle jag vilja se.
Det skulle nog inte vara helt omöjligt utan alltför hög budget, i Helsingborg finns många välbevarade
miljöer framförallt nere i stan och på Tågaborg, rälsen löper fortfarande genom Pålsjö skog.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Egen film!

Inlägg av dc » 23 juni 2011, 22:31

Det finns ju kandidater. Falklandskriget med brittisk tyngd i dramatiken och en filmatisering av Röd Storm...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Stormslug
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 maj 2011, 16:49

Re: Egen film!

Inlägg av Stormslug » 24 juni 2011, 14:50

Skulle tycka att en filmatisering/dramaserie av den internationella försäkringsfirman Lloyds of Londons ursprung. Denna började som ett coffe house i London(firmans lokaler än i dag) på 1700-talet där sjömän och investerare kom samman, och sjömännen skrev på stora tavlor som investerare kunde se var de var på väg. Att segla fraktskepp till alla världens hörn krävde mycket pengar; vinsterna kunde vara mycket goda men innebar också stor risk. Försäkring var således född.

Skriv svar