Hitler: The Rise of Evil på SVT

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 31 maj 2006, 18:47

Andreas K skrev:Journalisten Fritz har jag också funderat på. Var han en verklig person som hamnade i Dachau?
Om någon minns hans efternamn så kanske man kan googla på namnet och se vad som dyker upp.
Annars är ju ''Fritz'' det klassiska namnet när man behöver namnge fiktiva tyskar, ungefär som att engelsmän kallas ''Tommy'' eller ryssar, ''Ivan''.
Men bara för det behöver det ju inte betyda att det inte finns några som heter just Fritz.
Fritz Gerlich heter han...och var en riktig person tydligen.

"Fritz Gerlich (1883-1934) was a German journalist known for writing articles critical towards Adolf Hitler and the growing Nazi movement. After the Nazis seized power in Germany, they quickly decided to remove him. He was arrested on March 9, 1933 and brought to Dachau, where he was killed on July 1, 1934 during the Night of the Long Knives."

När går del två?

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 31 maj 2006, 18:55

Om två veckor tror jag det va...lång väntan..

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 31 maj 2006, 22:02

steben skrev:Om två veckor tror jag det va...lång väntan..
Två veckor! Folket på SVT kan inte ha alla chips i påsen...

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 10 juni 2006, 22:08

Något datum det sänds, alltså del 2?

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 10 juni 2006, 23:26

Tisdag kväll...är jag ganska saker på....men kolla tv.tablån...mån-tis i alla fall.. :) Får man ju inte missa... :lol: :wink:

Edit: Måndag är det..

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 12 juni 2006, 17:31

Serien verkar vara bra, på underhållningsnivå...vete fan, hur det är gällande den historiska biten, men det går att kolla på den iaf... dumt att dom talar engelska, men sååå mkt kan man aldrig begära..

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 12 juni 2006, 18:49

Det är en rätt stor andel människor som är vana vid att inte behöva ha textade TV-program och filmer, så de blir glada om filmer görs på deras språk...*host*amerikaner*host* :wink:
Skämt åsido så är det väl för att engelskan har blivit något av ett universal-språk.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 14 juni 2006, 00:56

Andreas K skrev:Det är en rätt stor andel människor som är vana vid att inte behöva ha textade TV-program och filmer, så de blir glada om filmer görs på deras språk...*host*amerikaner*host* :wink:
Skämt åsido så är det väl för att engelskan har blivit något av ett universal-språk.
Jaaap :D

English über alles...

Datura
Ny medlem

Ett bättre alternativ :)

Inlägg av Datura » 10 september 2006, 00:01

Såg att folk saknar filmer om Hitlers tidiga år. Kan rekommendera denna: http://www.imdb.com/title/tt0290210/
(Intressant läsning:) http://dir.salon.com/story/ent/movies/i ... index.html

Även om den delvis är fiktiv, så är åtminstone den historiska inramningen och inte minst Hitlerporträttet ljusår från The Rise of Evil och liknande. :P

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 26 oktober 2006, 18:20

Seriens enda styrka som jag upplevde det är att den skildrar det historiska förloppet på ett bra sätt. Porträtteringen av Hitler är dock närmast att beteckna som politiskt korrekt vulgärpropaganda. För även Hitler kunde väl tala som vanligt utan det flög spott åt alla möjliga håll.

Datura
Ny medlem

Inlägg av Datura » 26 oktober 2006, 21:30

Notis i DN 2002-08-22 om serien:

"Porträtt av Hitler för sympatiskt.
Hitler var en sympatisk ung man. Kritiker befarar att det blir intrycket av en fyra timmars tevefilm som samproduceras av CBS och det kanadensiska film- och tevebolaget Alliance Atlantis. Filmen porträtterar Hitler från ungdomsåren tills dess att han griper makten 1933.
Belackarna, av vilka de flesta inte läst manuset, hävdar att det är ofrånkomligt att en ungdomsskildring även om det så är oavsiktligt förlänar en av historiens värsta skurkar ett sympatiskt skimmer. Detta särskilt bland de yngre tittarna för vilka andra världskriget är fjärran historia.
Nancy Tellen som chefar för CBS Entertainment bemöter kritiken i New York Times:
-Alla vet vad Hitler gjorde sig skyldig till under andra världskriget, därför är det nödvändigt att också belysa hans väg till makten, det samhälle som lät det ske, med andra ord hur Hitler blev Hitler.
Peter Borgström, New York"

Ja, vad säger man. Man förstår ju verkligen att det tyska folket gärna ville ha en ledare som var så osympatisk som möjligt. :? :P

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 oktober 2006, 21:52

Är det alltså Hitler: The Rise of Evil som kommenteras? Har du kvar länken?

mvh/ Daniel

Datura
Ny medlem

Inlägg av Datura » 26 oktober 2006, 22:36

Jo, det är den. Eller måste vara, rättare sagt: det stämmer med produktionsår och produktionsbolag, men inte med titel. Jag sökte på nätet och hittade en av de "belackare" som åsyftas i notisen, http://www.jewishjournal.com/home/preview.php?id=8974 Där står att serien skulle heta "Hitler: The Early Years", men söker man på IMDb.com finns ingen sådan, eller någon med liknande namn. (De kanske tyckte att "The Rise of Evil" skulle slå bättre, eller något...!?)

Jag har klippt ut och sparat notisen, eftersom jag forskar i ämnet. :) Men den kan säkert hittas i DN:s arkivdatabas.

Mvh

Datura/Eva

Skriv svar