Hitler är en mycket lycklig man. Jag har till och med sett han skratta högt vid flera tillfällen. Jag har nyss anlänt till Madrid där jag ska övervaka våra nya operationer i och runt Medelhavet. Tidigare veckan har jag tillsammans med Hitler och en stab gjort upp nya riktlinjer för Det tredje Rikets framtid de kommande åren.
Följande delmål ska prioriteras:
1. Herravälde i luften runt Medelhavet
2. Herravälde i luften i Engelska Kanalen och runt Englands kuster.
3. Med hjälp av marina bomplan ska samtliga skepp i ovan regioner bombas. Även hamnar ska bombas. Engelska flottan måste decimeras.
4. Inta hela Nordafrika. Med eller utan Vischy Frankrike som allierad.
5. Inta brittiska öarna.

Togs emot av regionsansvariga representanter för partiet utanför Madrid, 20 september 1941
Majoriteten av vår armé avancerar nu mot de östliga städerna som utpekats som strategiskt viktiga områden.

Östfronten, 3 oktober
Vår krigsindustri bygger nästan uteslutande nu marina bomb- och stridsflyg. Mängder med flygdivisioner som ingått i våra kampanjer mot Sovjet är nu förflyttade till flygfält i Spanien, Grekland och Italien. Efter några månader av hårda luftstrider får vi till slut det luftherravälde vi eftersträvat i Medelhavet. Även våra marina bomplan gör mycket bra ifrån sig. När vi uppnått våra mål i denna region skickas flera av dessa flygdivisioner till Frankrikes norra kust för att uppnå delmål 2. Även i detta område går luftstriderna vår väg. Hamnarna i Norwich och Portsmouth bombas med stor framgång. Flera brittiska krigsskepp sänks.

Taktiska bombplan någonstans i Nordafrika
När väl herravälde i dessa regioner uppnåtts ger Hitler order om att bygga 8 stycken tunga kryssare, första steget mot en utökad flotta för Tyskland har inletts. Flera av våra amiraler är optimistiska när det gäller att ta upp kampen mot Storbritannien på de öppna haven. Jag är av en annan åsikt. Trots att vi bombat sönder många av deras skepp har de stora flottstyrkor i andra delar av världen som kommer att kunna användas vid behov. Hangarskepp rår inte våra marina bomplan på. Får hoppas att de inte lyckas påverka Hitler allt för mycket. Min tanke när det gäller vår flotta är att den primärt, under korta perioder, kan skydda våra transportskepp för att sedan snabbt retirera. Att undvika regelrätta slag på det öppna havet blir en absolut nödvändighet för att de inte ska sluta i katastrof. Jag får hoppas att den marina ledningen också delar den åsikten.

8 stycken tunga kryssare beställs
Våra trupper i öst avancerar utan några större problem. Vår största fiende där just nu är vädret och de enorma avstånden. Vår transportkapacitet är sedan en tid tillbaka överansträngd. Vi får inte fram förnödenheter i samma utsträckning som vi tidigare åstadkommit. Detta faktum kan komma att bli ett allvarligt problem i framtiden.

Det märks var vår armé dragit fram
När väl den ryska vintern anländer har våra trupper redan nått fram till sina mål. Vintern visar sig vara värre än på många år. Jag ber en stilla bön för att vi anföll ett år tidigare än vad som var tänkt. Jag skulle inte vilja se våra trupper utanför Leningrad, Moskva och Stalingrad nu.

Vintern slår hårt
Glädjande är att Skandinavien fortsätter att dela med sig av sina teknologiska framsteg. De ligger verkligen i topp inom vissa spetsområden.