Japan är svårt, mycket svårt. Flottan är en av de starkaste, men trots det är den för svag för att kunna prestera det jag vill, alltså ett offensivt krig mot ritterna i sydostasien och ett framgångsrikt defensivt krig mot amerikanerna långt österut i Stilla Havet för att tillåta mig att erövra alla roliga öar i västra Stilla Havet. Flyget gör vad jag rimligen kan begära, men så har jag inte sattsat särskilt starkt där.
Det största problemet är, precis som mrsund skrev, att man är tvungen att skeppa över brigader med divisionerna. Eftersom jag tycker mycket om brigader så leder detta ofta till att illa behövda divisioner står kvar i Japan och väntar på brigader innan de kan skeppas över till Kina. Västra Kina är inte heller någon höjdare att slåss i.
Ett land som däremot är roligt att spela som, är Kommunist-Kina. Jag startade en omgång, utan större förhoppningar, och gick på offensiven mot mina grannar. Jag annekterade Shanxi och Xibei San Ma, och min ganska svaga industri producerade militas på löpande band. Jag anföll nationalisterna, som inte verkade vara med på noterna, och fick en snabb fred där jag tog några resursrika och/eller strategiska provinser. Jag fick bland annat en hamn, så jag började bygga upp en flotta, mest ubåtar men också en del kryssare. Jag måste erkänna att jag fuskade till mig "båtritningarna" och en del doktriner, men ändå. Japan förklarade märkligt nog aldrig krig mot mig, men åren -42 gick jag till attack på bred front. Mina trupper svämmade över Manchuriet, och hade det inte varit för de dåliga vägarna och terrängen hade kriget varit över då, men japanerna lyckades föra fram förstärkningar och fronten frös under hösten någonstans i Norra Korea.
Eftersom Japan var i krig med de allierade så är deras flotta inte så närvarande utanför de kinesiska och manchuriska kusterna, och ända sedan kriget bröt ut har mina ubåtar stört japanernas konvojer. Under slutet av augusti förstod jag att japanerna faktiskt inte hade några betydande flottstyrkor närvarande, så jag skickade ut mina ytstridskrafter i 3 grupper om 8 enheter (1 BB 2 BC 1 CA 3 CL 1 D) för att bedriva lite Kreuzerkrieg. Det går över förväntan och jag har sänkt mängder med konvojer. Planer på en Kommunistisk världsrevolution börjar så smått ta form...
Senast redigerad av 1
Ferocius, redigerad totalt 11 gånger.