Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 10 januari 2006, 15:49

AIn har iallafall blivit aggressivare märkte jag i det senaste partiet.

Det är bra.

Jag testade också att bygga upp en fet raketanläggning som vi talade om tidigare och HUJ vad snabbt det fick att forska raketprylar! 4,8% forskning/dyng när jag låg på topp!

Visserligen gick inte paritet så bra (inget krig med Sovjet) eftersom dessa raketbyggen och SJUKA mängder allierad luftaktivitet slukade alla mina industriella resurser för att bygga tjogvis med jaktförband och således var Wehrmach allt för svagt för att ens våga tänka på barbarossa.
Och det var först framemot 1945 som jag kunde ta mig an britterna i mellanöstern/nordafika. Italien utkickat som vanligt men när Turkiet förklarade krig mot mig så åt jag upp dem rätt kvickt och skapade Ottomanska Imperiet som vasall. 8O
Flygstrid har blivit extremt mycket blodigare i de senaste patcharna.

Detta var dessutom ett till av de partier i en tämligen lång rad där Japan får storstryk. Är japan som datorspelare för svag eller är det bara korkat AI?

De av er som spelar Japan alls, har ni några åsikter i ärendet?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 januari 2006, 16:18

JApan är tuff att spela dels pga att det inte finns en landbrygga emellan japan/asien så man får skeppa över brigader med divisoner, jobbigt.
Sen var Japan rätt hopplöst illa ute på riktigt i WW2 och att överföra detta till HOI har inte gått så bra, det skall ju vara lite spelglädje också inte bara självplågeri.

Men de gånger jag spelat japan har jag fuskat lite och då har det varit riktigt kul, blandade landstrider mota kina och imperiet, fina sjöslag och öhopp.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 10 januari 2006, 18:19

Japan är svårt, mycket svårt. Flottan är en av de starkaste, men trots det är den för svag för att kunna prestera det jag vill, alltså ett offensivt krig mot ritterna i sydostasien och ett framgångsrikt defensivt krig mot amerikanerna långt österut i Stilla Havet för att tillåta mig att erövra alla roliga öar i västra Stilla Havet. Flyget gör vad jag rimligen kan begära, men så har jag inte sattsat särskilt starkt där.

Det största problemet är, precis som mrsund skrev, att man är tvungen att skeppa över brigader med divisionerna. Eftersom jag tycker mycket om brigader så leder detta ofta till att illa behövda divisioner står kvar i Japan och väntar på brigader innan de kan skeppas över till Kina. Västra Kina är inte heller någon höjdare att slåss i.

Ett land som däremot är roligt att spela som, är Kommunist-Kina. Jag startade en omgång, utan större förhoppningar, och gick på offensiven mot mina grannar. Jag annekterade Shanxi och Xibei San Ma, och min ganska svaga industri producerade militas på löpande band. Jag anföll nationalisterna, som inte verkade vara med på noterna, och fick en snabb fred där jag tog några resursrika och/eller strategiska provinser. Jag fick bland annat en hamn, så jag började bygga upp en flotta, mest ubåtar men också en del kryssare. Jag måste erkänna att jag fuskade till mig "båtritningarna" och en del doktriner, men ändå. Japan förklarade märkligt nog aldrig krig mot mig, men åren -42 gick jag till attack på bred front. Mina trupper svämmade över Manchuriet, och hade det inte varit för de dåliga vägarna och terrängen hade kriget varit över då, men japanerna lyckades föra fram förstärkningar och fronten frös under hösten någonstans i Norra Korea.

Eftersom Japan var i krig med de allierade så är deras flotta inte så närvarande utanför de kinesiska och manchuriska kusterna, och ända sedan kriget bröt ut har mina ubåtar stört japanernas konvojer. Under slutet av augusti förstod jag att japanerna faktiskt inte hade några betydande flottstyrkor närvarande, så jag skickade ut mina ytstridskrafter i 3 grupper om 8 enheter (1 BB 2 BC 1 CA 3 CL 1 D) för att bedriva lite Kreuzerkrieg. Det går över förväntan och jag har sänkt mängder med konvojer. Planer på en Kommunistisk världsrevolution börjar så smått ta form...
Senast redigerad av 1 Ferocius, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 10 januari 2006, 18:20

Oops... dubbelpost

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 10 januari 2006, 20:57

Japan verkar lida av rätt svag industri och att bara ockupera territorier hälper bara delvis. Annektera Nationalist China skulle såklart hjälpa men det är uppenbarligen lättare sagt än gjort av era beskrivningar att döma.

En annan bedömning från min sida är att man måste fokusera tungt på en stark flotta samtidigt som mab behöver modernt flyg och drägliga landstyrkor i nästan samma grad.
Detta känns mycket tungt att klara av i spelet.

Som Tysk (spelar nästan bara tyskland) så brukar jag offra flottan till förmån för markförband och jaktplan. Detta är uppenbarligen inget Japan kan tillåta sig.

Och Ferocious: Ja! Brigader är tufft och cool!

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 11 januari 2006, 14:44

(Börjar få kläm på spelet nu, tack o lov...)

Jag undrar hur vettigt det är att promota officerare, innan de ens upplevt strid?
Exempel: Jag hittade Eisenhower, mellan åren 1939-40, men upptäckte att han
hade lägsta möjliga rang - Maj.General. Jag tänkte - "Vafan, en så välkänd soldat,
som även ska leda mina framtida landstigningar måste ju promotas, rejält!"

Han hade skill 5, så jag promotade honom rakt av till Field Marshal. Klart att mannen
ska ha en framträdande position i min armé. Omgången jag håller på med är mera
som ett test, så jag kan i princip göra vad som helst. Men hur bör jag göra när jag
ska börja spela på allvar - är det verkligen vettigt att promota en officer på detta sätt?
Eller promota en så pass historiskt välkänd officer på samma sätt?

Jag frågade det tidigare, men fick nog inget svar - finns det någon bra svensk sida
där HoI-spelare samlas?

*EDIT* - Vad är "Base Encryption" (research) bra för?
*EDIT* - Vad menas med "movement is attack"? Hur fungerar det och hur använder man det?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 11 januari 2006, 18:51

Base Encryption gör det svårare för datorn att få events som ger honom dina Blueprints (technology Stolen from the Enemy) och minskar chansen för att Datorn skall kunna göra korrekta bedömningar av dina truppers styrka. Iallafall såsom jag tolkat det.

Om Eisenhower & liknande filurer:
På låga nivåer får man erfarenhet fortare. Ett tips är att använda sina lägsta befäl mycket, mycket intensivt så de får feta skicklighetsvärden. När de sedan är enormt bra befodrar man dem och simsalabim har man generaler och Fältmaskalker med 4-6 i Skill. :D

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 11 januari 2006, 20:41

Movement is attack, menar med det nya konceptet i HOI2 jämfört med HoI1 nu börjar striden så fort du anfaller, innan började det när man kom fram.

Var sparsam med dina befälhavare, varje gång du befodrar dem förlorar de en skill och all exp. så gör det bara de gånger din arme behöver en högre befälhavare.

Du kan även använda dig av autopromotion så gör datorn jobbet till dig utan att de förlorar någonting. Nackdelen är att det blir mindre precist när datorn sköter jobbet.

Detta är den svenska sidan som är bra! :lol:

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 11 januari 2006, 21:35

mrsund skrev:Det absolut viktigaste detaljen för blitzkrig i HOI är att hålla nere shift när du anfaller genom olika provinser annars stannar anfallet upp och
förbanden tar en paus i varje prov du passerar.
mrsund skrev:Movement is attack, menar med det nya konceptet i HOI2 jämfört med HoI1 nu börjar striden så fort du anfaller, innan började det när man
kom fram.
Mrsund, du skrev detta (översta quote) - har de något med varandra att göra?
För att föra ett "blitzkrieg" - markerar man grupp som skall anfalla, håller ner SHIFT och högerklickar på provinsen,
och trycker sedan på "Attack" i menyn? Eller är jag fel ute (?) - idiotförklara tydligt annars. ;-)

Kan man använda den här metoden för att ta sig fram fortare genom egna eller allierades provinser, för att som du
sa, slippa stanna upp i varje provins?

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 11 januari 2006, 22:21

LuNk4n skrev: Mrsund, du skrev detta (översta quote) - har de något med varandra att göra?
För att föra ett "blitzkrieg" - markerar man grupp som skall anfalla, håller ner SHIFT och högerklickar på provinsen,
och trycker sedan på "Attack" i menyn? Eller är jag fel ute (?) - idiotförklara tydligt annars. ;-)
Nja... Du börjar med att markera grupp som ska anfalla - tryck ner shift - välj första provinsen de skall anfalla - välj därefter nästa provins och sedan nästa utan att släppa upp shift!!!

Och nej detta har inget med "Movement is attack att göra.
I andra liknande spel så promenerar en anfallande grupp till en ny provins. Väl framme i provinsen påbörjas strid mot eventuell fiende. Detta kan kallas "First movement then attack".
I HOI2 börjar krigandet i samma ögonblick som din grupp börjar gå mot fiendens provins. Därav "Movement is attack" - "Förflyttning ÄR anfall"!
LuNk4n skrev: Kan man använda den här metoden för att ta sig fram fortare genom egna eller allierades provinser, för att som du
sa, slippa stanna upp i varje provins?
Nej. Poängen med "Shift"-metoden är att en anfallande enhet inte stannar varje gång den kommer fram till en ny provins. När du låter en grupp marscher genom eget territorium så stannar den inte på vägen!

/Albert

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 12 januari 2006, 12:54

Ok, got it!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 januari 2006, 14:21

Här kommer min lägesrapportering.
Efter att ha testat mig fram en omgång med Tyskland har jag nu självklart valt att spela Sovjetunionen. Började 1936 och har nu kommit till sommaren 1940 allt går galant. Stalin fick en knäpp av vänlighetssjukan och beslöt att inte sätta igång någon repression. 1939 tyckte jag att Japan var lite hotfullt, de lekte lite för mycket i Kina. Innan de blir för starka, sagt och gjort jag satte igång ett litet anfall. Efter lite kaotiska strider där det ett atg såg ut som Japan höll på att inta Ulan Bator så bad Japan om fred. Jag annekterade alla deras provinser i Kina. Manchuriet annekterade jag och Korea gjorde jag till en satellit under Kim Il Sung.
Givetvis så är Sovjetunionen under den kloka Stalins ledarskap riktiga kommunister och vi varken handlar eller ingår avtal med fascister. Även om Tyskland ville byta till sig råvaror så vill inte jag det. Polen fick de dela själva. Nu är de i krig med väst och annekterat Danmark, Benelux och skapat Vichyfrankrike.
Jag väntar bara på att de ska anfalla mig, jag har en stark befästningslinje och i reserv har jag snart ett gäng med T-34:or. Tills dess funderar jag om jag skulle roa mig med att anfalla Finland. Det skulle varaen liten munsbit.

/Martin

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 12 januari 2006, 16:39

Jag har suttit rätt många timmar med HOI2 nu. Men jag har fortfarande inte testat multiplayer. Funkar det bra? Hur har ni gjort med tiden, fixar man normal-speed utan att bli sönderstressad, hur många timmar om kvällen kör ni? Tips för att inte folk ska falla bort o.s.v? Vore kul att höra lite multiplayer-tips.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 13 januari 2006, 20:35

Jag har själv inga erfarenheter av Multi-player men en kompis till mig har det och fann det tydligen roande.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 14 januari 2006, 01:16

Jag håller på att spela den här modden nu
http://trp.powerguilds.com/portal.php
so far so good.

Skriv svar