Striden då de skulle filma prästernas nederlag var också en höjdare, tog pengarna plötsligt slut?Dûrion Annûndil skrev:Det var dessutom irriterande att det som kunde varit bra, dvs stridsscenerna, klipptes på sådant konstigt sett. Plötsligt avbröts striderna och man fick sedan resultatet förklarat för sig, genom att alla viktiga personer satt som fångar exempelvis och Balian var totalt oskadd efter lite hugg i ryggen och annat, och att striden vid muren plötsligt avbryts tills när man börjar förhandla...
Kingdom of Heaven (nu med recension)
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Du som är svärdkännare, hur många hugg kan man parera med klinga mot kling med ett svärd?B Hellqvist skrev:Jag gillade att man ansträngt sig en del med fäktningen.
Om det är striden i början när de kommer för att arrestera Balian för mordet på prästen, så reagerade jag mest på att de alltså tänkte mörda en adelsman och hela hans följe för att få tag på en simpel mördare...Ednew skrev:Striden då de skulle filma prästernas nederlag var också en höjdare
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Klinga mot klinga är inga problem, det är egg mot egg som är det. Man såg i varje fall att fäktkoreografen tagit intryck av medeltidens fäktmanualer, och gått ifrån det gamla trötta hackandet med "tunga" svärd.Dûrion Annûndil skrev:Du som är svärdkännare, hur många hugg kan man parera med klinga mot kling med ett svärd?B Hellqvist skrev:Jag gillade att man ansträngt sig en del med fäktningen.
En grej jag glömde: jag var förvånad över att man skyndade förbi slaget vid Hattin. Det hade gått att göra betydligt mer av det. En kul detalj var dock att man kunde se Hattins "horn" om man visste vad man skulle leta efter...
Jag menade det nederlag som den onde kungen är skuld till. Ett vanligt knep när "västerlänningar" ska till att dö eller bli besegrade i filmer är ju just att bara filma efterspelet när man ser en massa besegrade kroppar.Dûrion Annûndil skrev:Om det är striden i början när de kommer för att arrestera Balian för mordet på prästen, så reagerade jag mest på att de alltså tänkte mörda en adelsman och hela hans följe för att få tag på en simpel mördare...Ednew skrev:Striden då de skulle filma prästernas nederlag var också en höjdare
- Djinghis Khan
- Medlem
Faktiskt är det väl så. Kolla på inledningen av "Zulu", där man får se en hög rödrockar ligga döda på fältet vid Isandlwana, men själva slaget får man inte se. Varför tror du att man brukar göra så?Ednew skrev:Jag menade det nederlag som den onde kungen är skuld till. Ett vanligt knep när "västerlänningar" ska till att dö eller bli besegrade i filmer är ju just att bara filma efterspelet när man ser en massa besegrade kroppar.Dûrion Annûndil skrev:Om det är striden i början när de kommer för att arrestera Balian för mordet på prästen, så reagerade jag mest på att de alltså tänkte mörda en adelsman och hela hans följe för att få tag på en simpel mördare...Ednew skrev:Striden då de skulle filma prästernas nederlag var också en höjdare
- Kapten_Gars
- Medlem
Fast i Zulu så var det dels så att filmen aldrig hade till syfte att berätta om Isandlawana utan filmen handlar om Rorke's Drift att berätta historien om Isandlwana hade tagit tid och pengar som filmen inte hade. Att knö in lsaget hade dessutom förstört Zulu som film. Isandlwana filmades ju dessutom några år senare i Zulu Dawn.
Att bara visa effekterna av ett nederlag är ett enkelt och lättfattligt sätt att visa en händelse på film, tid och pengar är brist varor och att berätta ett helt fältslag med tillhörande krignhsitoria kan mycket väl sabotera en film mer än det tillför.
Jag kan inte direkt komma på särskitl många filmer där detta knep skulle ha begagnats, fler exempel tas tacksamt emot.
Att bara visa effekterna av ett nederlag är ett enkelt och lättfattligt sätt att visa en händelse på film, tid och pengar är brist varor och att berätta ett helt fältslag med tillhörande krignhsitoria kan mycket väl sabotera en film mer än det tillför.
Jag kan inte direkt komma på särskitl många filmer där detta knep skulle ha begagnats, fler exempel tas tacksamt emot.
Att jag inte i min minnesbank kan hänvisa till fler filmer där detta är brukligt får jag väl be om ursäkt för. Att det är sant vet jag dock om. Folk härinne kan kanske hjälpa till?
Anledningen är väl den simpla att filmdirektörerna är rädda för att det blir för mycket negativa känslor bland biopubliken. Även om jag å andra sidan har svårt att förstå en sådan tankegång.
Anledningen är väl den simpla att filmdirektörerna är rädda för att det blir för mycket negativa känslor bland biopubliken. Även om jag å andra sidan har svårt att förstå en sådan tankegång.
Nu handlar det ju dock om en mångmiljonfilm. Hade dessutom pengarna tagit slut hade nog Scott kunnat be om någon extra miljon om det var det enda det hängde på. Nu är jag dock inte utav den uppfattningen.Att bara visa effekterna av ett nederlag är ett enkelt och lättfattligt sätt att visa en händelse på film, tid och pengar är brist varor och att berätta ett helt fältslag med tillhörande krignhsitoria kan mycket väl sabotera en film mer än det tillför.
- Kapten_Gars
- Medlem
Du kan inte komma med exempel men ändå vet du att det är sant? Du är medveten om hur det låter...?
Vad gäller Hattin så handlar det om mycket mer än "någon extra miljon", snare tiotals miljoner extra. Hattin ingick utkasten till manus men ströks pga att Scott varken fick tid eller pengar till att flmen en såpass krävande serie scener. Kom ihåg att filmen som färdigställd var 50 minuter längre en den version som släppts på bio och DVD, att filmbolaget skulle godkänt mer utgifter och ännu mer tid är föga troligt med hänsyn till de ekonomiska aspekterna.
Vad gäller Hattin så handlar det om mycket mer än "någon extra miljon", snare tiotals miljoner extra. Hattin ingick utkasten till manus men ströks pga att Scott varken fick tid eller pengar till att flmen en såpass krävande serie scener. Kom ihåg att filmen som färdigställd var 50 minuter längre en den version som släppts på bio och DVD, att filmbolaget skulle godkänt mer utgifter och ännu mer tid är föga troligt med hänsyn till de ekonomiska aspekterna.
- Djinghis Khan
- Medlem
Sant, men likväl visas ju den typen av scen som Ednew talar om - besegrade kroppar. Ett alternativt förslag vore ju att visa ngn liten men talande och stark snutt av slagets slutskede - typ den sista klungan infanterister som övermannas av zuluerna, eller hur fanorna faller i floden när Coghill och Melvill skjuts ner. Behövde inte ha tagit mer än några sekunderKapten_Gars skrev:Fast i Zulu så var det dels så att filmen aldrig hade till syfte att berätta om Isandlawana utan filmen handlar om Rorke's Drift att berätta historien om Isandlwana hade tagit tid och pengar som filmen inte hade. Att knö in lsaget hade dessutom förstört Zulu som film. Isandlwana filmades ju dessutom några år senare i Zulu Dawn.
Ang. Kingdom of Heaven tycker jag att Scott kunde ha ersatt en rad meningslösa och tråkiga scener med en dramatisk skildring av slaget vid Hattin. T.ex. kunde man ha sopat den fåniga striden i skogen (i början), antiklimaxet när de båda arméerna ställer upp sig bara för att förhandla, den trevande och patetiska kärlekshistorien samt en rad scener som var så pass tråkiga att jag förmodligen glömt dem...
Andra exempel på "besegrade kroppar" förekommer väl i Beau Geste och liknande filmer, där man anländer till ett fort vars besättning nedgjorts till siste man. I flera gamla västernfilmer vill jag minnas att man får se soldater och cowboys som ligger skalperade i en hög (varpå ngn gammal vagnsförare muttrar "håll hårt i bössorna, rödskinnen är på krigsstigen")
Vad ska jag säga då? När jag såg den scen vi talar om kände jag genast igen det från andra filmer, att du inte gör det är din sak och något du ska vara glad för.Kapten_Gars skrev:Du kan inte komma med exempel men ändå vet du att det är sant? Du är medveten om hur det låter...?
Men jag förstår dock vad du menar...
- CJBackfire
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nu är det väl så att det skulle bli copywright-infringement på "Zulu Dawn" med Peter O'Toole och Burt Lancaster, där just slaget vid Isandlwana beskrivs ganska grafiskt. Massor med döda britter.Djinghis Khan skrev:Faktiskt är det väl så. Kolla på inledningen av "Zulu", där man får se en hög rödrockar ligga döda på fältet vid Isandlwana, men själva slaget får man inte se. Varför tror du att man brukar göra så?
Mvh -Dan
- Kapten_Gars
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
På tal om filmerna Zulu och Zulu Dawn, vet ni ifall de finns att få tag på i Sverige, eller måste man krångla till det med import?Dûrion Annûndil skrev:Nu är det väl så att det skulle bli copywright-infringement på "Zulu Dawn" med Peter O'Toole och Burt Lancaster, där just slaget vid Isandlwana beskrivs ganska grafiskt. Massor med döda britter.Djinghis Khan skrev:Faktiskt är det väl så. Kolla på inledningen av "Zulu", där man får se en hög rödrockar ligga döda på fältet vid Isandlwana, men själva slaget får man inte se. Varför tror du att man brukar göra så?![]()
Mvh -Dan