2235 Programstart: Århundradets krig

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Stanislav Sosabowski

Inlägg av Confident » 18 augusti 2005, 21:09

stanislav skrev:Hej!

Måndagens avsnitt av Århundradets krig hade flera brister:

den största anser jag vara att inte ett ord nämndes om de polska fallskärmsjägarnas insatser, utan alla kokades ihop till "brittiska" soldater, detta är fruktansvärt beklagligt.

Inte heller tog man upp det faktum att det var den polska fallskärmsbrigadens befälhavare, Sosnbowski, som hyste starka tvivel beträffande operationen, men när han tog upp det med britterna, tja, då skrattade de ut honom och anklagade honom för feghet. Som om alla hans tidigare prestationer under kriget inte längre räknades utan sammanfattades av de arroganta britterna med ordet "feg".

Artur
Hej, Stanislav!

Var inte Generalmajor Stanislav Sosabowskis(korrekt namn...?) brigad också den som var med britterna i debaclet i Arnhem?

Hälsn fr ngt ovetandes Björn :)
Senast redigerad av 1 Confident, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 21 augusti 2005, 17:05

Ajjaaa jag väntar i alla fall på ett avsnitt om slaget vid Kursk.... om dom kan sända typ 4-6 avsnitt om ubåtskriget och hitills 2-3 om kriget i Normandie så är det inte mer än rätt att visa ett så viktigt och intressant slag som operation Zitadelle" 8O

/Erik

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 22 augusti 2005, 21:26

Hej, Stanislav!

Var inte Generalmajor Stanislav Sosabowskis(korrekt namn...?) brigad också den som var med britterna i debaclet i Arnhem?
Jodå, polackerna, cikra 1000, luftlandsattes i Driel den 21 september.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 13 september 2005, 14:03

Såg andra halvan av gårdagens avsnitt. Fasen vad intressant det var vittnes berättelserna från den 9:de och 12:de arméns veteraner. Före detta program och Beevors bok så var deras vedermödor bara pilar på kartan för mig.

Intressant också att de verkar faktiskt ha autentiska filmer också. Nu vet jag äntligen vad jag ska göra med min T-34 mod 43 Chtz (den med det märkliga sköldpaddstornet..)

Sonderling

Skriv svar