Film om invasionen av Kreta

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Lasse
Medlem

Film om invasionen av Kreta

Inlägg av Lasse » 18 juli 2005, 12:39

http://www.crete1941.com/home.htm

Denna film är på gång om invasionen av kreta, enligt min mening verkar den bygga mycket på Antony Beevors senast bok.
Vad är eran åsikt om det man ser? :)
Personligen tycker jag nog att den blir sevärd, dels för att den visar de krigsförbrytelser som befolkningen på kreta gjorde med tillfångatagna och skadade tyska fallskärmsjägare (Dock finner jag detta som om det visas på ett glorifierande vis), samt att det är en film om en händelse under ww2 som inte så mycket är känt om för de som inte direkt är intresserade av ww2.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 juli 2005, 14:38

Svårt att säga något med utgångspunkt från den något bombastiska trailern, men den verkar onekligen välgjord.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 18 juli 2005, 17:03

Vilka krigsförbrytelser? Några sådan visas inte i trailer undantaget från några tyska förbrytelser, eller är det en förbrytelse för "undermäniskor" som kretensarna att försvara sig mot "herrefolkets" stormtrupper? Den som sig i leken ger den får leken tåla, som kombantant så får man räkna med att riskera att dödas på alla tänkabara sätt inte enbart genom "civiliserade" kulor och grantsplitter

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 18 juli 2005, 19:57

Har du läst om vad befokningen på kreta gjorde mot tillfångatagna och sårade tyska fallskärmsjägare?
Och "ger man sig in i leken får man leken tåla", är det samma med tex Malmedy massakern då? De amerikanerna hade ju trots allt gjort motstånd innan....

Men men, åter till filmen.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 18 juli 2005, 23:42

Har du läst om vad befokningen på kreta gjorde mot tillfångatagna och sårade tyska fallskärmsjägare?
Och "ger man sig in i leken får man leken tåla", är det samma med tex Malmedy massakern då? De amerikanerna hade ju trots allt gjort motstånd innan....
Källa för grekiska krigsförbrytelser? Och i vilken omfattning?

Tilläggas bör väl också att en fallskärmsjägare ses som en kombatant trots att han är obeväpnad(tyska fallskärmsjägare hoppade obeväpnade med undantag för kanske pistol eller kniv). En nerskjuten pilot har dock en annan status.

I krig får man dessutom tillämpa mer våld än vad nöden kräver. Man behöver inte försöka tillfångata någon som inte uppenbarligen har gett upp.

Därför ter sig jämförelsen med Malmedy något malplacerad. Som dessutom är omtvistad vad som egentligen hände.

Trailen säger:
"supposed to be a routine occupation"?

Kanske inte riktigt sant dock mötte tyskarna betydligt hårdare motstånd än vad de hade räknat med. Med större förluster till följd.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 19 juli 2005, 00:40

Efter att ha läst igenom Beevors bok om Kreta är jag måttligt intresserad av att se filmen :) Trailern ser lovande ut.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 juli 2005, 01:22

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 19 juli 2005, 20:38

Thomas, var är de allierade krigsförbrytelserna i dina länkar?
Och de av grekiska civila?

De enda som jag kan finna är två bilder på två tyska soldater som enligt texten har slagits, skjutits, bränts mm. De verkar inte ens säkert om de skulle vara engelsmän eller greker bakom detta. Tänk också på att det fanns grekiska soldater på plats, nya zeeländare mm.

De talas lite i trådarna om rykten om avrättning av tyska soldater av grekiska soldater, nya zeeländare och civila. Men inte ett enda dokumenterat fall. Faktum är att det näms mer om tyska övergrepp än av de andra.

Tyskarna ockuperade ju Kreta därefter, borde då inte dom ha tagit hand om eventuella krigsbrott?
Det måste ju finnas utredningar om detta, eller anmälde inte soldaterna detta?
Och då också civila brott vilket det måste bli när civila ger sig på soldater?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 juli 2005, 22:06

http://home.online.no/~vestil/crete/invasjon/index.htm

En del otäcka bilder i denna länken, här finns iallafall några kortare redogörelser för allierade krigsförbrytelser.

Fanns för övrigt som en länk i den första länken jag postade.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 20 juli 2005, 08:31

Eftersom det tydligen har modererats i denna tråden sen igår.

Då frågar jag igen efter källor till civila grekiska krigsföbrytelser på Kreta eftersom det endast finns ett enda tveksamt exempel med engelsmän som hävdade banemän i alla de länkar Johansson postade?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 20 juli 2005, 18:43

Uruk-Hai skrev:Eftersom det tydligen har modererats i denna tråden sen igår.

Då frågar jag igen efter källor till civila grekiska krigsföbrytelser på Kreta eftersom det endast finns ett enda tveksamt exempel med engelsmän som hävdade banemän i alla de länkar Johansson postade?
Ja här har det storstädats. Men vad jag skulle säga var att jag totalt missförstod vad du menade när du frågade mig efter ytterligare källor, så glöm det för jag fick det helt om bakfoten. Trodde av någon outgrundlig anledning att du menade något helt annat, slarv från min sida.

Så jag har inga källor att ge dig tyvärr.

Skriv svar