Ang Rädda menige Ryan
- subskipper
- Medlem
Ehhh... va? Det hade snarast varit ett hån att kalla honom Frederick Niland med tanke på de stora diskrepanser som föreligger mellan verkligheten och filmen. Man valde att presentera en historia mycket löst baserad på Nilands öde istället. Ett smart val i mina ögon.Ja77 skrev:Larsson: Ok man kan tycka vad man vill med SPR, men att inte kalla "Ryan", Fritz Niland är ett hån. Som att göra en film om Romel och kalla honom Patton för att namnet är mer (hjälemodigt?) amrekanskt och gömmer hans tyska arv.
~Henric Edwards
-
Königstiger
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"F*cked Up Beyond All Recognition"Königstiger skrev:Vad betyder "fubar" som amerikanarna ofta sade? Tror att det var det dom sa iaf![]()
/Johan
Främsta SPR-resursen på nätet: http://www.sproe.com/
-
Königstiger
- Medlem
hehe jaha jag som trodde att det var tyskaB Hellqvist skrev:"F*cked Up Beyond All Recognition"Königstiger skrev:Vad betyder "fubar" som amerikanarna ofta sade? Tror att det var det dom sa iaf![]()
/Johan
Främsta SPR-resursen på nätet: http://www.sproe.com/
/Johan
- Belisarius
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
hehe bara för att vara lite småkrånglig nu, den där "skrivbordsnissen" avrättar tysken i slutet. Allltså han som lät honom leva när han satt i trappen. Dom säger något till varandra innan han avrättar honom. Nu är jag lite nyfiken på vad som sägs då
Skulle också vilja veta vad tyskarna säger i början av filmen när de kommer upp från bunkern med sträckta händer. Enligt amerikanen säger de att de har tvättat händerna haha!!
Mvh Johan
Mvh Johan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det är ett vanligt misstag att förväxla Wehrmachtsoldaten "Steamboat Willie", som skonas vid radarbunkern, med W-SS-soldaten som dödar Mellish och som passerar Upham i trappan. Det är SW som dödas av Upham; SS-killens öde är okänt. Kolla länken till SPROE, sök på "Steamboat Willie", och se skillnaden.Königstiger skrev:hehe bara för att vara lite småkrånglig nu, den där "skrivbordsnissen" avrättar tysken i slutet. Allltså han som lät honom leva när han satt i trappen. Dom säger något till varandra innan han avrättar honom. Nu är jag lite nyfiken på vad som sägs dåSkulle också vilja veta vad tyskarna säger i början av filmen när de kommer upp från bunkern med sträckta händer. Enligt amerikanen säger de att de har tvättat händerna haha!!
![]()
![]()
Mvh Johan
- Belisarius
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det är inte min tolkning av scenen. Upham, som ju övertalade Miller att skona SW, har dels precis klappat ihop under striden, dels sett SW (troligen ovetandes om vem han sköt) skjuta Miller, vilket indirekt gör Upham skyldig till att Miller dör. För att återupprätta sin heder dödar han SW. Scenen är problematisk, då den kan ses som att Spielberg betraktade tysken som en otacksam opportunist som borde dödats från början. Möjligen ville han få fram problematiseringen med Uphams dilemma, men i så fall var han otydlig. Scenen var för mig väldigt tvetydig, och kan tolkas alldeles för lätt som att SW fick vad han förtjänade.Belisarius skrev:Vad han säger i slutet är i stil med "Upham! Ich kenne ihn!" innan han blir skjuten. Alltså, "honom känner jag", ett slags hån att Upham är för feg att hota dem. Det är nog därför som Upham skjuter honom också.
-
Königstiger
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Jo, Hellqvists tolkning är bra. Vad jag tänkte mig var att Upham tvekar om han ska ta hämnd eller inte, men att tyskens ord "triggar" honom.volgar skrev:Håller med B Hellqvist där. Man får tolka den scenen själv.
En annan sak, bombar plan på den höjden verkligen ?
Jaktplanen gick till anfall på 100-130 m, så det är inte osannolikt lågt. Däremot kan man ju fråga sig varför det är Mustanger, som ju är utpräglade luftjaktmaskiner. Skulle hellre sett Thunderbolts istället, om man ska ta amerikanska kärror.
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt: