WW2 filmer om britter?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

WW2 filmer om britter?

Inlägg av panzerIV » 25 april 2005, 12:14

Jag tycker att det känns rätt tjatigt med alla dessa filmer om USA under WW2 och jag undrar varför görs det inga om Britter under striderna i Normandie tex.

Finns det några bra filmer som är gjorda efter 1970/80?

/Magnus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 25 april 2005, 12:16

Britterna bearbetar tydligen sina trauman bättre med hjälp av lättsamma serier i stil med "Allå allå emliga armén".

/ Probstner

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 april 2005, 13:44

Så vitt jag känner till: nej. Hollywood har ju ingen skyldighet att göra filmer åt britterna, och själva verkar de inte alltför ivriga att göra något själva. Det enda jag kan minnas på rak arm är tv-serien "Spitfirepiloterna" ("Piece of Cake"), som finns på DVD och som tar ett realistiskt grepp.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 april 2005, 14:25

Det är väl så, att det är betydligt enklare att hitta filmer om vilka historiska händelser som helst där amerikaner vart inblandade i någon nämnvärd grad. Men det speglar väl snarare produktiviteten hos deras filmindustri än något annat.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 april 2005, 16:50

Kom på en serie till: "Sword of Honour", som gick på tv häromåret. Miniserie i fyra delar efter Evelyn Waughs romantrilogi. En viss satirisk vinkel på det hela, men även commandouppdrag, strid i Medelhavsområdet och maktspel i Jugoslavien. Främst drama, inte så mycket krig. Finns på DVD.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 april 2005, 17:14

Kommer inte på några brittiska efter att En bro för mycket kom på 70-talet. Bron över floden Kwai II och den där hyffsat nya med Robert Carly handlar om britter i japanska fångläger. Fast jag tvivlar på att någon av dem är bra. Annars finns det en rätt bra australiensisk-japansk film om krigets slutskede. den heter Sista kulan och handlar om stiderna på Borneo.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 25 april 2005, 17:16

Ah, men serien Familjen Ashton då, par example? Visserligen ingen film, men rejäla avsnitt som gav rätt mycket matnyttigt om både det ena och den andra.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 25 april 2005, 17:33

jag brukar skämta om att om vi får se en film om tex slaget vid Kursk så kommer det gå ut på att en försupen Amerikansk Överste får order att åka till sovjet och hjälpa "the commie bastards", men han gör det endast om han får ha "American built tanks" med sig och hans egna gamla besättning. Givetvis är filmen på engelska och så är det en Rysk tjej han blir kär i men ni hajar grejen.
Den stora massa vill se dramatik och de största filmbolagen är amerikanska och amerikanska biopubliken vill se jänkare vara hjältemodiga.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 25 april 2005, 20:36

Jag skulle vilja se en film där man får följa brittiska/kanadensiska soldater under hela kampanjen i Normandie, få se slaget om Caen och deras strider mot 12 SS och så vidare...

Går ju mediaprogrammet nu inriktning rörlig bild, så vem vet? hehe

/magnus

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 25 april 2005, 21:36

B Hellqvist skrev:Så vitt jag känner till: nej. Hollywood har ju ingen skyldighet att göra filmer åt britterna, och själva verkar de inte alltför ivriga att göra något själva. Det enda jag kan minnas på rak arm är tv-serien "Spitfirepiloterna" ("Piece of Cake"), som finns på DVD och som tar ett realistiskt grepp.
Tack för tipset eller rättare sagt för att man blev påmind om den serien. "Spitfirepiloterna" var ju otroligt bra. Synd att den inte finns utgiven på dvd i Europa, men jag ska banne mig beställa den från USA. Det är den värd!

http://www.imdb.com/title/tt0157239/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 26 april 2005, 07:21

Egentligen finns det väl en massa filmer & serier om GB och WW2. Fast dessa brukar ju mest vara lågmälda historier, samt oftast avhandlar hemmafronten.
Jag kommer att tänka på flera stycken men har alltid svårt att komma på vad de heter. Det gick en för ett par år (10?) sedan med Linus Roche där han spelade en synnerligen osympatisk figur. Utspelade sig på slutet av kriget men den innehöll en del stridscener. Nån som minns vad den hete. Huvudpersonen byte uniform med en död tysk för att desertera.

Filmen Hope & Glory om en pojkes uppväxt under krigsåren är en personlig favorit.

Sedan gick det en annan serie på 90-talet som jag tyckte slutade så snöpligt mitt i början av kriget. (typ 40-41) Har alltid funderat vad som hände sedan. Kort handlade den om den rika familjen och den fattiga. En svartabörstyp som tjänar pengar på kriget, hans bror rapporterades saknad efter invasionen av Norge o.s.v ja det är ju svårt att förklara när man inte ens minns vad serien hette.

Men som sagt det är som med Engelska deckare lite action men desto mera story.

Men nog kan jag hålla med om att det skulle vara kul att se en mer renodlad krigsfilm med engelskt tema.

Sonderling

Ps Snokade lite på Amazon hittade inte det jag sökte men däremot en annan serie som jag tror aldrig gick i Sverige men som jag hört talas om. Danger UXB från 1979. Handlar tydligen om soldater som röjer blindgångare så mycket mer vet jag inte.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 26 april 2005, 08:01

Det gjordes relativt gott om krigsfilmer om 2. Vk av den brittiska film industrin innan den krisade ihop, men då talar vi om 40/50-tals filmer. Bla finns det en film om Guards Armoured Division i vilken man använder Shermans, Cromwells, Crusaders och Panzer IV:or ifrån kriget.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 26 april 2005, 08:27

Får väl rekommendera "The Cruel Sea" en gång till även fast den är inspelad på 50-talet.
För något år sen såg jag en relativt nyinspelad brittisk krigsfilm om två militärtandläkare som olovandes tar sig över till det ockuperade Frankrike för att kriga med tysken men kommer inte ihåg vad den heter. Lika bra egentligen för jag tyckte den var rätt usel.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 26 april 2005, 10:44

Battle of Britian visst ju alltid :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 april 2005, 11:10

Solitaire skrev:Får väl rekommendera "The Cruel Sea" en gång till även fast den är inspelad på 50-talet.
För något år sen såg jag en relativt nyinspelad brittisk krigsfilm om två militärtandläkare som olovandes tar sig över till det ockuperade Frankrike för att kriga med tysken men kommer inte ihåg vad den heter. Lika bra egentligen för jag tyckte den var rätt usel.
2 tandisar som ska kriga med tysken i frankrike? Det låter ju lite... Ovanligt.

"Fram med borren Conan! Han är min!" "Visst Fairfax" Här kommer den! Och inga mjuka tag!"

Tysken: "Aaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!!"

Hm... Jag tror den har lite mer innehåll än jag vill göra den, men men...

Skriv svar