der untergang

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 mars 2005, 13:01

Såg filmen igår, och blev mycket imponerad. Många detaljer var helt rätt, och de skickliga skådespelarna, lyhörda regin och fotot gav en känsla av att man var där - det kändes inte som en dramatiserad framställning. Visserligen lider filmen av "Titanic"-syndromet (man vet ju hur det går), men det uppvägs som sagt av ovanstående skäl. En eloge för användningen av musik - inga överdrivna ljudmattor när det skulle vara otäckt, sentimentalt, etc.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 6 mars 2005, 18:27

Yakima skrev:I sluttexten stod det att Bormann begick självmord. Stämmer det?
Jag har för mig att han dog i ett flyktförsök.
Vad jag har hört så försvann han några hundra meter från Reichstag under en av alla de broar som fanns i närheten.

Om man står framför Reischtag på gräsmattan så till vänster ska han ha försvunnit i slutet av kriget.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 mars 2005, 21:00

Såg filmen idag och kan bara instämma med ovanstående hyllningstal (t ex B Hellqvists). En triumf för filmen som känslomedium utan att det blir kvalmigt. Ganz var lysande - dialekten var helt imponerande (däremot borde t ex Fegelein ha talat utpräglad bayersk dialekt). Och hon som spelade Traudl Junge var perfekt som 1940-talsskönhet.

I början tyckte jag att det var lite för välstruket och för mycket hjälmar och stövlar, men det intrycket förbättrades ju (ryssarna dock sämre). Vissa stridsscener gav rejäla rysningar: FLAK-Peter med Panzerfausten, rödarmisterna som avancerar upprätt bakom stridsvagnen, vinandet av Stalinorglar.

Jag nästan skäms för att jag tyckte den var så bra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 6 mars 2005, 22:55

Probstner skrev:
Jag nästan skäms för att jag tyckte den var så bra.
Varför i hela friden då? :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 mars 2005, 00:58

Coola killar blir inte berörda av filmer med stora känslor i. Inte för att störa känslor är töntiga, utan för att coola killar hela tiden håller i minnet att det är regissören, skådisarna, manusförfattarna och klipparna som skapar känslorna. Och om coola killar då blir berörda känslomässigt mer än intellektuellt så skäms de lite.

/ Probstner

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 7 mars 2005, 07:02

Ang Bormann så på en dokumentär på Discovery för något år sedan så hade de hittat ett par skelett när de byggde vid en bro, den ena hade glassplitter mellan tänderna ifrån en cyanid kapsel och denna person var med största sanolikhet Bormann.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 mars 2005, 09:46

Om man inte hellre tror på Torgny Lindgren i "Pölsan"...

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 12 mars 2005, 07:22

Mr x skrev:
Yakima skrev:I sluttexten stod det att Bormann begick självmord. Stämmer det?
Jag har för mig att han dog i ett flyktförsök.
Vad jag har hört så försvann han några hundra meter från Reichstag under en av alla de broar som fanns i närheten.

Om man står framför Reischtag på gräsmattan så till vänster ska han ha försvunnit i slutet av kriget.
Ungefär rätt. Hans kropp återfanns vid bron mellan Spreebogen och Moabit, vid Lehrter Bahnhof. Alltså snett BAKÅT till vänster om du står framför Riksdagshuset.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 13 mars 2005, 19:55

Sådär ja, då har en annan också sett den. Det var riktigt häftigt! I vissa fall var det som att få de bilder av hur det sett ut som man haft i huvet, förverkligde på bild. Ja det var otroligt bra egentligen och mycket bättre kan knappt vara möjligt att göra det. Vredesutbrotten var rysligt skickliga, även om min bild av reaktionerna vid Himmlers svek är att de övriga i bunkern också blev mer förfärade och vansinniga än vad som visades, samt att Bormanns roll överhuvudtaget mest låg i pereferin i filmen, medan han i sjäva verket var högst aktiv i sitt manipulerande av allt möjligt. Men oj oj, vilken film. Nu är jag ingen filmkritiker, och skulle förmodligen inte bli någon bra sådan heller då jag sällan råsågar filmer. Men här känns mitt gränslösa hyllande helt korrekt och befogat!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 14 mars 2005, 09:57

Jag såg om den i lördags. Den var lika bra som förra veckan. En styrka att den inte innehåller skruvade hypoteser om vad som "egentligen" hände. Man känner igen allt. Men den skall nog ses på bio om man vill få det rätta dundret. Enda jag störde mig på lite var den roll som ges SS-läkaren prof Schenk (gestaltad av Christian Berkel). Lite för stereotypt "god" i sammanhanget (jämfört t ex med de betydligt mer nyanserade Mohnke och Weidling).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 juni 2003, 04:28
Ort: Umeå

Inlägg av Aphid » 20 mars 2005, 03:47

Solklart årets bästa film, fast den kom ju iförsig ut förra året, men.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 20 mars 2005, 09:59

Ljunggren skrev:
Mr x skrev:
Yakima skrev:I sluttexten stod det att Bormann begick självmord. Stämmer det?
Jag har för mig att han dog i ett flyktförsök.
Vad jag har hört så försvann han några hundra meter från Reichstag under en av alla de broar som fanns i närheten.

Om man står framför Reischtag på gräsmattan så till vänster ska han ha försvunnit i slutet av kriget.
Ungefär rätt. Hans kropp återfanns vid bron mellan Spreebogen och Moabit, vid Lehrter Bahnhof. Alltså snett BAKÅT till vänster om du står framför Riksdagshuset.
Det var ganska rätt :) med tanke på att det var ett tag sen jag var där typ sommaren 2003.

Fråga visste du det eller har du läst det i en bok?och i så fall vilken

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 mars 2005, 16:24

Såg den i går, ruskigt bra. Det är sådan film som skulle kunna andvändas i´undervisningen om man vill. Tyskarnas mänsklighet gör att man blir betydligt mer påverkad än det vanliga dvs putsade stövlar, högrest och helt känslolösa porträtten.

Starkaste scenen var nog fru goebbels barnamord i slutet, även om man förstår varför, så förstår man inte hur hon sommor kune göra det. hon gör en verkligt sjuk rolltolkning. Skulle vilja se den med regisörs spår mm på dvdn sen.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 20 mars 2005, 19:33

Såg denna underbara film i fredags. Helt klart en av de bättre filmerna jag sett i mina dagar :D

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 23 mars 2005, 14:30

Fantastisk film! Man berörd på ett konstigt sätt. Kan inte förklara riktigt, man vet att det handlar om fruktansvärda människor men man känner empati för dom, tillochmed Hitler...

Ljudeffekterna är storslagna, jag tyckte Stalinorglarnas ljud var fasansfullt. nästan surrealistiskt.

Skriv svar