Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Anton Severin
- Medlem
av Anton Severin » 2 februari 2005, 15:57
Thomas Johansson skrev:Nuvarande scenario är jag framme vid 1945. Har inte startat krig mot Polen eller England/Frankrike. Har dock annekterat Ungern och länderna i fd Jugoslavien och gör dem till puppets.
Tänk på att spelet bara går till -47, kanske lite sent att börja erövra världen

.
Sen undrar jag om ni inte har problem med resurser. Jag har i stort sett alltid problem med att få dessa att räcka till, enda undantaget är väl egentligen när jag spelar USA.
Vilken är den bästa handelspartnern när det gäller rare materials, de flesta länder säger upp avtal som rör dessa redan efter en dag.
Sist undrar jag vilken svårighetsgrad ni spelar på.
-
Thomas Johansson
- Medlem
av Thomas Johansson » 2 februari 2005, 17:39
Jag har problem med resurser när jag kör Tyskland. Med Usa eller Sovjet är det inga problem.
Jag försöker byta till mig olja och "rare materials" mot energi. Spelar jag med Tyskland satsar jag på att forska fram syntetiska bränslen. Stora stridsvagnar är törstiga...
Jag spelar på enklaste, vill lära mig spelet innan jag ökar svårighetsgraden. Nu är jag framme vid 1946, Polen, Frankrike och Schweiz är ockuperade. Mina "nuclearsubs" gör livet surt för den brittiska flottan. Har även ödelagt allt av värde på de brittiska öarna med mina kärnvapen.
Ska lära mig hur man landsätter styrkor nu.
-
Anton Severin
- Medlem
av Anton Severin » 5 februari 2005, 21:42
Spelar ett scenario som Italien och har precis erövrat Jugoslavien, som tur var utan konsekvenser i form av avbrutna handelsavtal osv. Nu skakas dock i stort sett alla de nya områdena av partisanattacker. Jag har satt trupper på antipartisantjänst i de viktigaste, industriprovinserna men jag undrar om motståndsaktiviteten någonsin försvinner. Ett relativt fattigt land som Italien har knappast råd att hysa dyra garnisoner i alla provinser där motstånd förekommer.
Ska snart invadera Grekland och då kommer ytterligare garnisonstrupper att behövas.
-
Thomas Johansson
- Medlem
av Thomas Johansson » 5 februari 2005, 23:44
Mina erfarenheter tyder på att viljan till motstånd verkar minska ju längre ett område varit ockuperat. Har dock inte kontrollerat detta så noga då jag brukar göra länder jag erövrar till puppets.
-
Nizze
- Medlem
OM man inte vill att handelsförbindelserna ska brytas så fort kriget bryter ut så måste du skaffa dig bra relationer med länderna. I mitt nuvarande spel som tyskland har jag +105 i relation med USA och +75 med soviet, nackedelen att handla med usa är att det bara är 25 procent efektibhandel.
När det börjar krisa sig kan man utnyttja ett litet kryphål, om man förhandlar med ett annat land så får du allt du förhandlar om direkt. (Detta är förstås hel orealistiskt så jag använder mig inte av det)
Min erfarenhet gällande partisaner är att så fort du flyttar trupper från en provins börjar % öka.
-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
Ingen mer än jag som Spelat som Sverige? Riktigt stolt över min omgång som gamla Svea. 1942 hade jag cirkus 12-13 divisioner till mitt förfogande, dessvärre 4 garnisioner, men de är ju billiga och relativt effektiva för att försvara nyckelpositioner som Sveg (?), inget illa om Hälsingland. Stötarmen bestod av 2 divisioner Strv m/42 samt motoriserat infanteri (cykeldivisioner förmodligen). Hipp som happ förklarade Tyskland Norge och Danmark krig 1943 (!?!), och då kunde inte kolossen Sverige titta på och efter cirka 3 månaders strider var Norge befriat
/Robert
Kan väl lägga till att jag vägrade alliera mig med imperialist stater, varken Comintern eller de övriga Allierade, Neutralitet är A och O för Sverige

-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
Förövrigt, är det någon mer än jag som inte får sin statsminister utbytt? En bugg månne, men jag har dragits med Axel Pehrson i Bramstorp betydligt längre än "sommarministären".
/Robert
-
Jonas S
- Tidigare medlem
Är det möjligt att spela med andra länder än de som visas när man väljer scenario? I så fall, hur?
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Jonas Ström skrev:Är det möjligt att spela med andra länder än de som visas när man väljer scenario? I så fall, hur?
Så här funkar det i ettan iaf: Man högerklickar på valfri flagga, och så kommer en lista med alla befintliga nationer fram som man kan välja att spela.
Kan tänka mig att det blir lite drygt om man ska spela Luxenburg.
/Tomas
-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
Luxemburg har jag provat som en gång, det var halvdant, kändes lite motigt med 3 infanteridivisioner mot 90 eller nått
Däremot är det rätt skoj att köra som någon av de "små" nationer som fanns i Kina.
/Robert
-
SvenJohan
- Medlem
Har lirat lite med tyskarna nu i dag/går på en ny kula, har koncentrerat mig på att utöka västerut men jag stöter på kraftiga problem när jag försöker ta mig över engelska kanalen, har 10st fina och avancerade carriers som rår på allt brtitterna slänger på dom 8) men hur många landsättningsbåtar fylda med trupper jag än slänger på dom kommer jag inte igenom fast dom har enbart har 5% av det jag attackerar med.. är det nåt slags måste att köra med marines vid landsättningar för att komma igenom?

-
Flensburg
- Medlem
Då ska det vara BRA marines också! Dom har med största sannolikhet flygplan och sjöfortifikationer som gör det omöjligt för dig att landstiga. Testa att bomba sönder dem med interdiction attack först och sedan anfalla med Bomber och granater(Marines

)
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Robert Sköld skrev:Luxemburg har jag provat som en gång, det var halvdant, kändes lite motigt med 3 infanteridivisioner mot 90 eller nått
Däremot är det rätt skoj att köra som någon av de "små" nationer som fanns i Kina.
/Robert
Kan förstå att det blir rätt drygt.
Jag har en förkärlek att spela som Sverige, "återerövra" Norge och Finland för att därifrån bygga upp ett världsimperium med Stockholm som huvudstad.
/Tomas
-
SvenJohan
- Medlem
Flensburg skrev:Då ska det vara BRA marines också! Dom har med största sannolikhet flygplan och sjöfortifikationer som gör det omöjligt för dig att landstiga. Testa att bomba sönder dem med interdiction attack först och sedan anfalla med Bomber och granater(Marines

)
ah attans. får väl ta mig tillbaks till ett äldre savegame och forska fram stabila marines 8)
-
Flensburg
- Medlem
Ja Marines e grejjor det alltså!
Sen att spela kina land är ganska skoj. Även fast alla provinser tillfaller nationalist kina om man tar de ifrån Japan men Communist China. Väääldigt frustrerande! Så jag började spela som Nationalist Kina, har tagit hela Machuriet å större delen av kina. Även fast jag förklarade krig mot Guanxi Clich eller vad de nu heter. Då förklarade det gröna landet krig mot mig OCH dom. För vi var båda allierade med dem på något konstigt vis :S Väldigt frustrerande. Nu kan jag nämligen inte anfalla dem å dom vill inte göra fred. Så jag är fast där jag är! Måste antagligen gå in i savefilen å ändra om, väldigt frustrerande!
Det har varit en frustrerande upplevelse, men fan så kul!