Top Gun, TV4, Söndag 16/1, 22.20

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Top Gun, TV4, Söndag 16/1, 22.20

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 januari 2005, 22:26

TV4 skrev:I kvällens amerikanska actionfilm från 1986 spelar Tom Cruise huvudrollen som stridsflygaren Maverick.
Han har ett enda mål i livet, att bli den bästa piloten någonsin. Hans dröm ser ut att gå i uppfyllelse när han kommer in på marinens elitskola, Top Gun.
Men när han drabbas av en tragedi slåss hans dröm i spillror.


Piloten Maverick (Tom Cruise) har ett mål i livet att bli världens bästa stridsflygare, men han är hänsynslös och bryter
ofta mot reglerna i jakten att uppnå sin dröm. När han tillsammans med sin navigatör Nick "Goose" Bradshaw blir antagen
till Top Gun, marinens elitskola för attackflygare, finns det inget som kan stoppa honom att uppnå sitt mål.

På skolan lyckas han göra sig ovän med många av de övriga deltagarna och i piloten Ice möter han sin jämlike.
De två tävlar ständigt om vem av dem som är bäst och Mavericks attityd och ständiga risktaganden retar officerarna men samtidigt beundrar de hans begåvning.

På skolan träffar Maverick instruktören Charlie (Kelly McGillis) som till en början avvisar hans försök till uppvaktning men till slut kan hon inte motstå hans
charm och de två inleder en romans. Inget verkar kunna stoppa Maverick tills han drabbas av en tragedi och han börjar tvivla på sin förmåga som pilot.

Bild

Rollista

Pete "Maverick" Mitchell Tom Cruise
Tony Scott
Charlotte "Charlie" Blackwood Kelly McGillis
Tom "Iceman" Kazanski Val Kilmer
Nick "Goose" Brandshaw Anthony Edwards
Carole Brandshaw Meg Ryan
/Tomas

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 13 januari 2005, 22:50

aaa dessa härliga Mig-28 :lol:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 januari 2005, 22:59

MiG 28? :?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 13 januari 2005, 23:19

Ja beväpnade med Exocet robotar :lol: Under kalla kriget var det svårt att få tag i Mig-29 som ville visa sig på film så de hittade på Mig-28 och lät F-5 plan spela dessa...

Läg märke till varje gång Maverik "trotlar up" drar han reglaget bakåt :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 januari 2005, 23:33

Va? Bakåt? Heh, lite stallvarning... :lol:

Det var ett bra tag sen jag såg filmen, så det ska bli kul att se den med de kunskaper jag har nu. :D

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 14 januari 2005, 14:20

Ja77 skrev:Ja beväpnade med Exocet robotar :lol: Under kalla kriget var det svårt att få tag i Mig-29 som ville visa sig på film så de hittade på Mig-28 och lät F-5 plan spela dessa...

Läg märke till varje gång Maverik "trotlar up" drar han reglaget bakåt :wink:
Mig-28 är ju inte påhittad.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2005, 14:46

Blev lite förvirrad, så jag gav mig ut för att leta lite, och titta vad jag hittade: http://www.whatifmodelers.com/air/bsliger/mig28.htm :)

/Tomas

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 14 januari 2005, 14:56

Tarantino om Top Gun:
All right, but the REAL ending of the movie is when they fight the MIGs at the end, all right? Because he has passed over into the gay way. They are this gay fighting fucking force, all right? And they're beating the Russians, the gays are beating the Russians. And it's over, and they fucking land, and Iceman's been trying to get Maverick the entire time, and finally, he's got him, all right? And what is the last fucking line that they have together? They're all hugging and kissing and happy with each other, and Ice comes up to Maverick, and he says, "Man, you can ride my tail, anytime!" And what does Maverick say? "You can ride mine!" Swordfight! Swordfight! Fuckin' A, man!
http://www.godamongdirectors.com/scripts/sleep.shtml

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 januari 2005, 00:28

Det roliga med Top Gun är ju att den är ett beställningsjobb från US Navy. De ville ha en 'cool' film som ökade statusen på flottans piloter. Tror att det funkade, eller?

Thomas, intressant länkfynd. Jag tror han (som gjort sidan) rökt lite för mycket, men låt gå.. :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 januari 2005, 09:57

Kan nog vara så... :oops:

/Tomas

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 15 januari 2005, 12:59

Jo det funkade tillochmed i Sverige, läste någon intervju med en flygare på F4 och han nämnde att han kom in i flygvapnet på Top Gun-vågen. Det var coolt att vara Stridsflygare eftersom dom var ju det på film. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 januari 2005, 16:24

Jag ville bli stridsflygare när jag var liten. Sen fick jag ett handikapp som heter närsynthet, som garanterar mig ett avslag på vilket flygskola som helst. Dessutom har jag en fylld tand, och det är inte kul att flyga i överljudsfart med en lagad tand...

Skulle gärna försöka satsa på att bli stridsflygare om jag bara kunde, men nu är det ju som det är, och det lär man väl acceptera antar jag... :(

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 januari 2005, 21:29

Tomas Ibsen skrev:Jag ville bli stridsflygare när jag var liten. Sen fick jag ett handikapp som heter närsynthet, som garanterar mig ett avslag på vilket flygskola som helst. Dessutom har jag en fylld tand, och det är inte kul att flyga i överljudsfart med en lagad tand...

Skulle gärna försöka satsa på att bli stridsflygare om jag bara kunde, men nu är det ju som det är, och det lär man väl acceptera antar jag... :(
Närsynthet går ju ofta att operera nuförtiden....de e lite dyrt bara, men tydligen värt det säger de av mina vänner som gjort det. :D

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 16 januari 2005, 21:47

Kravet för att bli stridspilot är att man aldrig har haft några synfel, att operera sig hjälper mig veterligen ej.
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 16 januari 2005, 22:00

Ja77 skrev:Ja beväpnade med Exocet robotar :lol: Under kalla kriget var det svårt att få tag i Mig-29 som ville visa sig på film så de hittade på Mig-28 och lät F-5 plan spela dessa...
Jag har hört ett rykte om att filmbolaget frågade Flygvapnet om man händelsevis kunde få låna ett antal Viggen för filmen, då man var ute efter något som såg 'annorlunda' ut.
Vet någon om detta stämmer?

Skriv svar