Enemy At the Gates

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Enemy At the Gates

Inlägg av B Hellqvist » 22 november 2004, 00:17

[Jag vet att det finns en gammal, kort och väldigt död tråd om EAtG, men bedömde det inte vara värt att återuppliva den.]

Jag såg till sist filmen när den visades på TV4. Jag har undvikit filmen i flera år, mest för att jag hört att den skulle vara dålig, och dels för att prickskyttar inte är ett ämne som tilltalar mig. I vilket fall som helst så tyckte jag att jag borde ge den en chans, särskilt som jag blivit mer påläst om Sovjet under perioden i fråga. Filmen var bättre än väntat, med en hel del jobb nedlagt på uniformer, materiel och miljöer, helt i nivå med SPR. Det enda som sänkte betyget var det något krystade triangeldramat (har vi inte fått nog av sådana?) och den osannolika "uppgörelsen" på bangården. Sedan så tyckte jag att man aldrig fick något riktigt grepp om hur massivt slaget om Stalingrad var, men den kritiken kan gälla även för "Stalingrad". Hur som haver tycker jag att filmen är värd en titt, och får betyget 3,5 av 5.

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 oktober 2003, 01:12
Ort: Märsta

Inlägg av Longsword » 22 november 2004, 03:15

Håller med, både på dina synpunkter och betyg.
Det jag tycker ligger den mest i fatet förutom triangeldramat, är att "alla pratar engelska".
Synd att inte de inte pratar sina egna språk, men det är ju ett vanligt fel i Hollywoodfilmer.

Att det sedan är väl överdrivna skjutbedrifter bitvis får man smälta. :)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 november 2004, 04:45

JAg vet inte varför, men denna film är en av mina favoriter. Även om jag har hört mycket om hur orealistisk och ohistorisk den är. Kanske gillar jag den för att den just tar upp ett ämne som Hollywoodfilmer brukar undvika, det vill säga att Sovjetunionen också var en av de allierade.
Eller så kanske det beror på att jag har en mindre förälskelse i Rachel Weisz :). Jude Law är även han en sympatisk skådis!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 22 november 2004, 08:51

Det som stör mig mest är att det verkar som hon får välja vilket jobb hon vill ha, som översättare eller ute vid fronten. Löjligt, som om någon person i någon armé får välja vad man ska göra.

Inledningen på filmen är riktigt bra men sen spårar det ut...

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 22 november 2004, 10:50

Den tyska prikskytten i filmen, vad betyder hans namn? kung??

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 22 november 2004, 11:15

Jag hade också läst och hört mycket dålig kritik om filmen men när jag såg den tyckte jag den var rätt så bra.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 22 november 2004, 11:42

Ja77 skrev:Den tyska prikskytten i filmen, vad betyder hans namn? kung??
der König -e (m) = kung

Mvh Petter

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 22 november 2004, 12:11

Tänkte bara säga att det INTE är en Hollywoodfilm.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 22 november 2004, 12:27

Gutekrigaren; Är det normalt att tyska personer heter "kung" i efternamn?
Det efternamnet verkar vara väldigt reserverat för vissa personer.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 22 november 2004, 12:30

Ja77 skrev:Är det normalt att tyska personer heter "kung" i efternamn?
Det är ett riktigt efternamn om det är det du undrar. Finns en hel del med det efternamnet.

mvh/ Daniel

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 22 november 2004, 12:52

Utrikes är det vanligt att ha titlar som efternamn, i såväl engelska (King känns väl igen?) som tyska. Jämför Miller/Müller (mjölnare), Carpenter/Zimmermann (snickare, timmerman) och så vidare.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 22 november 2004, 13:16

Så sant med namnen...(själv heter jag Smith i efternam(smed)), vad jag egentligen tänkte på var att i GP så stod det att Beevor hade sågat filmen bla. så påpekade han att det inte fanns ryska kvinnliga prickskyttar i Stalingrad och att mästerskytten himself (vad han nu hette) inte alls var en bondpojke från Ural...vad säger ni om detta...att han har funnits råder väl inget tvivel om och om det fanns en kvinnlig prickskytt (vilket bara var en del av storyn) så kanske inte det blev dokumenterat....

Mr S(med) :P
Senast redigerad av 5 Mr S, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 22 november 2004, 13:27

Mr S skrev:Så sant med namnen...(själv heter jag Smith i efternam(smed)), vad jag egentligen tänkte på var att i GP så stod det att Bevor hade sågat filmen bla. så påpekade han att det inte fanns ryska kvinnliga prickskyttar i Stalingrad och att mästerskytten himself (vad han nu hette) inte alls var en bondpojke från Ural...vad säger ni om detta...att han har funnits råder väl inget tvivel om och om det fanns en kvinnlig prickskytt (vilket bara var en del av storyn) så kanske inte det blev dokumenterat....
I sin bok Stalingrad skriver Beevor att Zajtsev var herde från Kaukasus. Hur som helst så är Enemy at the Gates en skräpfilm.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 22 november 2004, 13:37

Mr S skrev:Så sant med namnen...(själv heter jag Smith i efternam(smed)), vad jag egentligen tänkte på var att i GP så stod det att Bevor hade sågat filmen bla. så påpekade han att det inte fanns ryska kvinnliga prickskyttar i Stalingrad och att mästerskytten himself (vad han nu hette) inte alls var en bondpojke från Ural...vad säger ni om detta...att han har funnits råder väl inget tvivel om och om det fanns en kvinnlig prickskytt (vilket bara var en del av storyn) så kanske inte det blev dokumenterat....

Mr S(med) :P
Är inte hela duellen en myt som skapades av Sovjet i propagandasyfte?

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 22 november 2004, 13:59

bgh,ghj

Skriv svar