Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
UrsusRex
- Medlem
Men men jag har just funnit en ny serietidnings-serie av någon vid namn Bourgeon. Kul förströelse!
Mkt välteknat och detaljrikt seriealbum som utspelar sig under hundraårskriget.
I serien;
Resande med vinden
Flickan i akterhytten
Fångskeppet
Fortet Juda
Ormens timme
Ebenholtz i lasten
Carlsen/if
Skymningens Färdkamrater
Dimmornas skog
Turkosstaden
Sirenens Sång - den jag läst (lånade på Sthlm stadsbibliotek) men jag såg flera album i medeltidsmiljö
Mvh
Björn
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
De flesta av de nämnda serierna (författade och tecknade av Francois Bourgeon) kom ut på 80-talet. "Resande i vinden"-serien utspelar sig på 1700-talet om jag inte missminner mig, och publicerades i albumform. "Skymningens färdkamrater" (utspelar sig omkring 1360) gick dels i tidningen Epix på 80-talet/tidigt 90-tal, dels släpptes den i albumform. "Dimmornas skog" är lättast att hitta, medan "Turkosstaden" och "Sirenens sång" är betydligt svårare. Det sistnämnda albumet är för övrigt ett mästerverk inom vuxenseriegenren. Tyvärr har Bourgeons produktion minskat, och hans senaste alster har inte översatts till svenska

-
Ja77
- Medlem
Seriekulturen i Sverige är knäpp. Mistänker att Egmont har någonting med det att göra.....eftersom de har köpt upp alla andra som Carlsen och Semic.
Bourgeon har även gjort Cyann saga, mycket välteknat album med säregen SF kultur. Typisk Bourgeon stil med en tuff flicka i huvudrollen. Första delen går fortfarande att få tag på hos Epix.se andra delen gav naturligtvis inte ut på svenska. Beställde andra delen från tyska amazon.... tyvär blev det ganska frusterande så jag lyckades komma över albumet på danska, vilket nästan är mer frusterande för man "nästan" kan läsa det.
Andra album av Bourgeon? de svarta fåglarna förbanelse och snöborgen? (mycket osäker på titlarna)
Nu en liten allmän fråga, Carlsen i Sverige klarar pricis av att ge ut Tintin (låt gå för det) men hur klarar Carlsen i danmark av att ge ut i princip alla tititlar som förekomit i Sverige och fortsätter ge ut nya album. bara gå in och titta på Carlsen.dk och räkna.
En annan serie fråga, är det någon som har sätt ett svenskt Yoko Tsuno album på ett bibliotek.
-
UrsusRex
- Medlem
B Hellqvist skrev:De flesta av de nämnda serierna (författade och tecknade av Francois Bourgeon) kom ut på 80-talet. "Resande i vinden"-serien utspelar sig på 1700-talet om jag inte missminner mig, och publicerades i albumform. "Skymningens färdkamrater" (utspelar sig omkring 1360) gick dels i tidningen Epix på 80-talet/tidigt 90-tal, dels släpptes den i albumform. "Dimmornas skog" är lättast att hitta, medan "Turkosstaden" och "Sirenens sång" är betydligt svårare. Det sistnämnda albumet är för övrigt ett mästerverk inom vuxenseriegenren. Tyvärr har Bourgeons produktion minskat, och hans senaste alster har inte översatts till svenska

Vad häftigt! för då kan jag skryta med att ha just Sirenens sång i bokhyllan, köpte den då den utrangerades på Sthlms stadsbibliotek. Eller snarare köpte min hustru den då hon arbetade där, tyvärr köpte hon inte fler för hon visste inte om jag gillade dom.
/B
-
UrsusRex
- Medlem
PS.
Det finns inga Bourgeon album som utspelar sig i vikingamiljö eller med vikingar?
Mvh
Björn
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
UrsusRex skrev:PS.
Det finns inga Bourgeon album som utspelar sig i vikingamiljö eller med vikingar?
Mvh
Björn
Ett av albumen i serien om "Prinsessan och pagens äventyr" ("Snöslottet"), som utspelar sig i någon sorts fantasymedeltid, har med vikingar.
-
Ja77
- Medlem
Ahaaa det var snöslottet och inte snöborgen.