OBS!! Hitlers bödlar - Dödskalleförbanden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 3 augusti 2004, 13:26

Vem var den där Hans Stark? är han känd på något sätt? jag har aldrig hört talas om honom iallafall, inget negativt med att dom berättade om honom i och för sig, men är han känd i utrotningssammanhang?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 3 augusti 2004, 16:37

Jonteman skrev:Ett av de sämre avsnitten i serien tycker jag. Känns som de rabblar upp
samma sak om och om igen utan att komma till någon slutsats.

Någon av de intervjuade påstod att "dessa människor var de värsta mördarna genom tiderna" eller liknande. Det stämmer ju till vis del, aldrig förr har någon gått in så mycket för att utrota människogrupper men etniska folkrensningar är ju inte så ovanligt, tyvärr. Känns som man hela tiden rabblar upp att förintelsen aldrig får ske igen men liknande saker i mindre skala händer inte allt för sällan.

Ser fram emot nästa veckas avsnitt, dock hoppas jag det är bättre och att inte samma uppreppningar återkommer. "Hur kunde dessa vanliga människor bli mördare..."

Förövrigt är jag inte så insatt i Martins(?) trådar i media avdelningen men jag tycker då inte det är för många trådar om "samma sak". Om det är så farligt behöver man inte besöka den avdelningen. Är på Martins sida i denna debatt.
Det känns? Det är väl bara din åsikt. Ta fram lite fakta först kanske.

Du har ju varit negativ till den här serien ända från början för att den behandlar förintelsen osv. Vad nu andra folkmord har att göra med den här dokumentären får du allt förklara närmare. Den här dokumentären handlar om SS, förintelsen och Nazi-Tyskland.

Förresten så är varför en väldigt bra fråga att ställa i såna här sammahang och jag tycker att fick fram det också. En väldigt bra dokumentär med skildringar från vittnen och fakta.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 augusti 2004, 16:55

Gröfaz skrev:Vem var den där Hans Stark?
Du menar nog Hans Frank, Generalguvenör i de centrala delarna av Polen.

MVH

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 augusti 2004, 17:04

Battler skrev:
Gröfaz skrev:Vem var den där Hans Stark?
Du menar nog Hans Frank, Generalguvenör i de centrala delarna av Polen.
Nej, SS-Untersturmfűhrer Hans Stark var vakt i Dachau, Buchenwald och Auschwitz. Efter kriget satt han tio år i fängelse för mord vid minst fyrtiofyra olika tilfällen. Ett av morden inkludera tvåhundra personer och ett annat minst hundra.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 augusti 2004, 19:41

D. Löwenhamn skrev:Nej, SS-Untersturmfűhrer Hans Stark var vakt i Dachau, Buchenwald och Auschwitz. Efter kriget satt han tio år i fängelse för mord vid minst fyrtiofyra olika tilfällen. Ett av morden inkludera tvåhundra personer och ett annat minst hundra.
Hupp, så fel man kan ha... tackar för rättningen :)

MVH

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 3 augusti 2004, 21:08

SvenJohan skrev:Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är bland dom sämre dokumentärerna jag sett.

Man får en bild om att alla SS soldater är totenkopf.
Håller med.
För de som inte vet särkilt mycket om SS så är det nog så.
Min sambo såg dokumentären och hon är helt ointresserad av andra världskriget i allmänhet och historia i synnerhet.
Hon fick uppfattningen om att samtliga SS soldater var "dödskalleförband" som stod och trakasserade judar i förintelseläger.

De borde gått ut klarare med att alla SS män inte tillhörde totenkopf, eller var programmet endast för de esoteriskt orienterade inom området?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 4 augusti 2004, 11:56

tobbe skrev:Det känns? Det är väl bara din åsikt. Ta fram lite fakta först kanske.

Du har ju varit negativ till den här serien ända från början för att den behandlar förintelsen osv. Vad nu andra folkmord har att göra med den här dokumentären får du allt förklara närmare. Den här dokumentären handlar om SS, förintelsen och Nazi-Tyskland.

Förresten så är varför en väldigt bra fråga att ställa i såna här sammahang och jag tycker att fick fram det också. En väldigt bra dokumentär med skildringar från vittnen och fakta.
Fakta på att de rabblar upp samma sak om och om igen? Hur lämpligtvis skulle jag ta fram fakta på det? Om alla som blev intrevjuade hade gula skjortor på sig, och jag då skrev "Det känns som alla intervjuade har gula skjotor på sig" skulle jag då ta fram källa på det?

Det jag menar om förintelsen är att det vore kul att se en dokumentär på Tv4 som visade mer om tex stora slag tex "Slaget om Kursk" än om förintelsen, då förintelsen nämns väldigt ofta i olika sammanhang här i Sverige.

När man då sedan står och säger att "det får aldrig ske igen" så gör det det, tex Rwanda 1994. Det känns inte alltför givande.

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 4 augusti 2004, 13:34

Jag får nog hålla med de som tycker att serien är rätt dålig för det är den. Den skulle ha kunnat vara så mycket bättre om intervjuerna hade varit längre. Nu klipper man in nån mening i taget som inte säger speciellt mycket. Sen staplar man tomma fraser om ondska, mördare osv på varann. Till råga på allt till dramatisk skräckfilmsmusik. Det är som i alla dokumentärer av Knopp ytligt och jävligt förenklat. Tacka vet jag den gamla BBC-serien "Nazisterna-En historiens varning". Där fyllde intervjuerna ett syfte och man gick betydligt djupare i att förklara de mekanismer som gjorde det hela möjligt. Man måste inte rabbla på om mördare, ondska, psykopater osv hela tiden om man litar på den historia man berättar. Folk kan nog dra sina egna slutsatser om Heydrich, Ohlendorf och övriga i gängets bedrifter. Serien gör anspråk på att förklara varför dessa män blev mördare men misslyckas kapitalt tycker jag.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 4 augusti 2004, 14:37

Jonteman skrev:Fakta på att de rabblar upp samma sak om och om igen? Hur lämpligtvis skulle jag ta fram fakta på det? Om alla som blev intrevjuade hade gula skjortor på sig, och jag då skrev "Det känns som alla intervjuade har gula skjotor på sig" skulle jag då ta fram källa på det?
Nej såklart inte men det verkar inte som du är säker på din sak. Vad är det som de rabblar upp så mycket?
Det jag menar om förintelsen är att det vore kul att se en dokumentär på Tv4 som visade mer om tex stora slag tex "Slaget om Kursk" än om förintelsen, då förintelsen nämns väldigt ofta i olika sammanhang här i Sverige.
Ja och förintelsen är inget som ska skjunka i glömska. Därför ser jag inget fel med såna här dokumentärer som behandlar ämnet närmare och då inte bara förintelselägrerna utan också massgravarna i forna Sovjetunionen osv. En dokumentär om "Slaget om Kursk" får nog inte heller lika många tittare och har heller inte någon poäng.
När man då sedan står och säger att "det får aldrig ske igen" så gör det det, tex Rwanda 1994. Det känns inte alltför givande.
Kanske inte men det är väl fortfarande något viktigt att ta hänsyn till?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 augusti 2004, 15:23

tobbe skrev:En dokumentär om "Slaget om Kursk" får nog inte heller lika många tittare och har heller inte någon poäng.
?

Om det inte har någon poäng, kan du då berätta för mig vad Allsång på Skansen, Sommartorpet, serien med Herman Lindqvist, Nyheterna, Bingo Lotto, Filmkväll, Sverige i backspegeln, Simpsons och Jeopardy! har som en dokumentär om Kursk inte har?

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 4 augusti 2004, 16:26

Johan Elisson skrev: Om det inte har någon poäng, kan du då berätta för mig vad Allsång på Skansen, Sommartorpet, serien med Herman Lindqvist, Nyheterna, Bingo Lotto, Filmkväll, Sverige i backspegeln, Simpsons och Jeopardy! har som en dokumentär om Kursk inte har?

/Johan
Det är väl ganska klart att tv4 vill sända ut ett budskap med dokumentären? En dokumentär om Slaget om Kursk har inte något sådant budskap.

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 4 augusti 2004, 19:28

tobbe:

Ok att det är viktigt att belysa Förintelsen och nazisternas brott men tycker du verkligen att den här serien gör det på ett bra sätt? Serien skrapar ju bara lite på ytan och förklarar sen allt med ondska och galenskap.

DN skrev en rätt träffande recension om Knopps senaste bok "SS-Ondskans mäktiga redskap".

Ur DN:
Knopp är en otålig berättare och ägnar inte onödig tid åt bakgrundsteckning. De biografiska upplysningarna är korta och slutar gärna i konstaterandet att ledande nazister rekryterades bland "normala" samhällsmedborgare. Men samtidigt beskrivs nazister och deras gärningar som "sjuka", "galna" och "frånstötande", personer skildras som deformerade och förvridna, psykopatiska och "brottslingar av övertygelse".

Här finns ett uppenbart glapp. Och det gör det uppenbart att det som saknas är en bredare mentalitetsbakgrund och en socialpolitisk analys. Den breda sociala situationen förbigås liksom det politiska systemets sönderfall. Några gånger blir Knopp uppgiven inför den redovisade råheten.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=274794

Skulle funka bra som beskrivning även på denna serie som han som sagt också är ansvarig för.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 augusti 2004, 19:31

D. Löwenhamn skrev:Nej, SS-Untersturmfűhrer Hans Stark var vakt i Dachau, Buchenwald och Auschwitz. Efter kriget satt han tio år i fängelse för mord vid minst fyrtiofyra olika tilfällen. Ett av morden inkludera tvåhundra personer och ett annat minst hundra.

mvh/ Daniel
Ah, men då stämmer det ju lite bättre. Jag hörde det som om han begått mint 44 mord, vilket iof stämmer...

Personligen gillade jag dokumentären, den var uppbyggd på ett sånt sätt så att dom gjorde det klart utan minsta tvivel att det i största mån var människor som du och jag som skötte dödandet. Och att de flesta inte var blodtörstiga sadister som åt en jude om dan. Även om de fanns, vilket också framgår av serien, men inte i så stor grad som man tror.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 augusti 2004, 22:39

tobbe skrev:Det är väl ganska klart att tv4 vill sända ut ett budskap med dokumentären? En dokumentär om Slaget om Kursk har inte något sådant budskap.
Det var inte svar min fråga.

Du påstår att en dokumentär om Kursk med största sannolikhet inte kommer att sändas och att du förstår det (så tolkade jag i alla fall ditt inlägg), för att det inte har någon poäng. Kan du då förklara för mig vilken poäng mina upprabblade program har som har en mycket vettigare poäng?

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 augusti 2004, 01:07

För att komma till Tobbes försvar (Om varför SVT/TV4 inte skulle sända ett program om slaget vid Kursk), för en gång skull ( :wink: ), så tror jag knappast att den bredda massan hade varit så intresserade av att se en dokumentär om slaget vid Kurs (tråkigt nog), då de program som du Johan radade upp är mer lättsmältiga. :) Alla är inte lika fascinerade som du och jag i tyska respektive ryska stridsvagnar och taktik/strategi. Skulle jag stoppa in Battelfields video om slaget vid Kursk som jag har i apparaten hos mamma så hade varken min mor eller syster tittat speciellt länge. Hade jag däremot stoppat in någon av mina dokumentärer från Cronos (Som för övrigt ger ut filmer om de olika tyska stridsvagnstyperna) som behandlar de tyska förintelselägrena, så hade de tittat. Handlar helt enkelt om intresse. Sorgligt, men sant. Därför hoppas jag att Kunskapskanalen som startar snart ska visa lite sådant.

/Martin

Skriv svar