Några nya krigsfilmer på gång?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Olle Hungrig
Medlem

Inlägg av Olle Hungrig » 20 juli 2004, 22:34

72 Meters (2003) Rysk..bra
Bloody Sunday (2002) bra
Bang Rajan (2000) inte så ny...väldigt bra
Kukushka (2002) ej sett

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 21 juli 2004, 06:57

Kollade på Kukushka igår. Jäkligt kul film som inte har så mycket med krig att göra egentligen. Bygger mest på kultur- och språk-krockar. Jäkligt intressant att glo på om man förstår flera av språken som talas (Finska, Ryska och Samiska)

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 26 juli 2004, 17:27

sonderling skrev:
wreezig skrev:
En filmatisering av Iwo Jima skulle vara nått att se fram emot.
Det finns ju alltid Sands of Iwo Jima med John Wayne..... :lol:

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 4 augusti 2004, 23:30

wreezig skrev:Tomas Ibsen
Kan du avslöja dessa löjliga scener? Jag tror på dig helt klart, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta varför den ska undvikas. Förutom det faktum att det är en amerikansk krigsfilm.
Exempelvis skedde ett antal ubåtsdrabbningar i filmen där ubåtarna i u-läge skickade torpeder mot varandra och siktade endast med hydrofonen.
Torpederna var exakt i rätt djup och rätt vinkel trots att det var ganska långt mellan ubåtarna , även om jag inte är en ubåtsexpert så förstår även jag att det är gaaanska osannolikt.
Torpederna exploderade också när dom var i närheten av fienden och såvitt jag vet utlöstes torpederna i WW2 vid anslag.

Dessutom var själva spänningsmomentet att delar av besättningen drabbades av hjärnhinneinflammation som riskerade att smitta alla ombord , dom som vet något om hjärnhinneinflammation vet också att det är extremt ovanligt att det smittar.

Jag ska inte avslöja hela handlingen så resten av larvet får du se själv , annars ser jag alla krigsfilmer som kommer oavsett om dom är dåliga så kan du se filmen utan att slänga ut en massa pengar så gör det , det finns ju internet...
Måste försvara filmen liiite...

1. Till skillnad mot de flesta Hollywoodproduktioner så uppmålades inte USA som den ofelbare och fienden (i det här fallet tyskarna) som det ondaste av onda. Enligt min uppfattning så var de relativt jämlika på både gott och ont.
2. Jag vet inte särkilt mycket om hjärnhinneinflammation, men sa dom inte att det var en ovanlig typ av hjärnhinneinflammation som var extremt smittsamt? Vad jag vet så får man inte hudutslag av vanlig hjärnhinneinflammation?Dessutom klargjordes aldrig vad det egentligen var, endast att den amerikanske doktorn hade "trott" att det var en sällsyn och mycket smittsam form av hjärnhinneinflammation, han kan ju haft fel :)

Ubåtar och dess torpeder vet jag inte något om, så det du skriver stämmer säkert.
Kan dock hålla med om att filmen inte var någon höjdare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2004, 00:38

wreezig skrev: Torpederna exploderade också när dom var i närheten av fienden och såvitt jag vet utlöstes torpederna i WW2 vid anslag.
Dels fanns det torpeder som utlöste genom anslag men även av magnettorpeder som genom förändringar i det magnetiska jordfältet utlöstes de de kom i närheten av fartyg.

:)

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 5 augusti 2004, 21:08

Dels fanns det torpeder som utlöste genom anslag men även av magnettorpeder som genom förändringar i det magnetiska jordfältet utlöstes de de kom i närheten av fartyg.
HA!
Jag sätter en tia på att det var just sådana där magnettorpeder! :D

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 12 juli 2005, 10:18

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 12 juli 2005, 12:03

Private Snafu skrev:Saints & Soldiers
http://saintsandsoldiers.com/
Ser bra ut men den verkar inte finnas i Sverige ännu? Är inte så pigg på att handla utanför Sverige....

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 12 juli 2005, 12:33

Antagligen ännu en skitfilm, är det stormare som är tysken?

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 12 juli 2005, 12:34

Det är nästan som man misstänker att filmerna stöds från högre ort för att skola de outbildade gråa massan av amerikanerna i "rätt" riktning.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 12 juli 2005, 12:39

maal skrev:Någon som vet om kommer en ny filmatisering av "På västfronten intet nytt" snart? Känns som det skulle vara läge för det nu efter SPR och BoB. Jag menar vill man visa slakt så är ju WW1 det rätta kriget, finns oändligt med material att ösa ur :D
BoB? Battle of Britain?
SPR??

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Klassiker

Inlägg av Ori » 12 juli 2005, 13:09

Magnus Lindström skrev:BoB? Battle of Britain?
SPR??
BoB = Band of Brothers
SPR = Saving Private Ryan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 juli 2005, 16:12

Magnus Lindström skrev:Antagligen ännu en skitfilm, är det stormare som är tysken?
Om du menar "Saints and Soldiers", så är inte Stormare tysken. Filmen är en lågbudgetproduktion, som enligt vad jag hört ska vara rätt så bra.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 12 juli 2005, 23:44

Synd trodde det hade kommit ut en ny Battle of Britain, Band of Brothers är bra men saving private ryan hör hemma på tippen:)

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 2 augusti 2005, 18:29

Har fått tag på Saints and Soldiers på dvd filmen var ganska bra på en skala 1-5 får den en 2.5

Skriv svar