Historychannel?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Funkificator
Ny medlem

Historychannel?

Inlägg av Funkificator » 16 juni 2004, 00:39

Flyttar snart och får då tillgång till comhems utbud. Då ingår ju discovery mix men man kan ju välja till history channel..

Frågan är: Är det värt att hosta upp de typ 50:- per månad eller får man intressanta program på mixen? Mitt liv består ju inte heller av tvtittande...

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 17 juni 2004, 18:23

HELL YEAH! :D

Jag skulle inte klara mig utan att ha tillgang till mina tva favoritkanaler "History Channel" och "History Channel International". Discoverymixen innehaller ocksa en hel del intressanta saker..... 50 kronor ar det val vart .... skulle nog sjalv vara villig att betala atminstonde 100:- for detta kanalpacket.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 17 juni 2004, 22:38

History Channel... en orgie i historia vinklat för de amerikanska publiken. Efter ett par dokumentärer där så tror man att USA ensamt vann WW1 och WW2 samt att tyskar och ryssar är ondskan själv.

Mitt råd, låt bli att skaffa skiten.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 juni 2004, 23:01

Jag får nog hålla med maal. Man får intrycket att History Channel handlar om amerikanska inbördeskriget, amerikanska brottslingar, amerikanska armén, och om teologiska debatter kring Jesus - "Har man hittat platsen där Jesus mottog dopet? History Channel utreder!".

Spara dina 50 spänn till att köpa en historisk pocket per månad istället.

Mvh -Dan

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 18 juni 2004, 08:44

maal skrev:History Channel... en orgie i historia vinklat för de amerikanska publiken. Efter ett par dokumentärer där så tror man att USA ensamt vann WW1 och WW2 samt att tyskar och ryssar är ondskan själv.

Mitt råd, låt bli att skaffa skiten.
Uppenbarligen har vi inte sett samma dokumentarer pa History Channel. :? De flesta dokumentarer ar visserligen gjorde fran en amerikansk synvinkel (naturligt da kanalen ar riktat till amerikanska tittare) men jag kan inte alls halla med om att man utmalar tyskar och ryssar som ondskan sjalv och att USA ensamt skulle ha vunnit WW1 och WW2. Ar det nagon specifik dokumentar du syftar pa?

Det forekommer ocksa en hel del brittiska och kanadensiska dokumentarer i programutbudet .... for tillfallet tittar jag pa en intressant dokumentar om Edward Windsors krigsfartyg.... en brittisk dokumentar.
Senast redigerad av 1 Legoknekten, redigerad totalt 18 gånger.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 18 juni 2004, 08:50

Femtio kronor ar ju kostnaden for "dagens lunch" pa det lokala cafet. Kan du inte prova pa kanalerna under en eller tva manader for att sjalv kunna skapa dig ett intryck av kanalerna ifraga? Det ar trots allt inte fragan om nagra storre belopp.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2004, 09:58

Historychannel är inte värt pengarna (eller din tid och uppmärksamhet), jag tycker att maal beskriver det hela riktigt väl. Det finns så många dumheter och historiska felaktigheter i dess dokumentärer, jag vet inte vart jag ska börja. Den pedagogiska nivån vänder sig till amerikaner från mellanvästern som i sitt liv bara läst Bibeln och inte kan peka ut sitt land på en världskarta. De historiska felaktigheterna får Guillou att framstå som en välslipad historieprofessor i jämförelse. De på amerikanskt sätt massproducerade programmen ger också intrycket av att ha framställts med en extremt låg budget under alldelles för mycket stress och tidsbrist.

För att ta Djingis Khan-dokumentären som exempel: Nästan alla klipp visade scener ur en (historiskt inkorrekt) spelfilm varvat med totalt irrelevanta bilder på en rad kineser, indier och t.o.m. sydamerikanska indianer (som skulle få representera Khanen)! I bakgrunden spelades det ständigt japansk flöjtmusik - inte en enda liten mongolisk ton. De inhyrda "experterna" kunde inte ens skilja på mongolernas hemliga historia och Världserövraren av Ata-Malik Juvaini, och de gav ständigt felaktiga och förvanskade citat. Viktiga delar av mongolernas tidiga historia och khanens liv utelämnades slarvigt nog helt, till min frustration

Jag har hört liknande kritik från andra (bl.a. här på skalman). I en dokumentär om VK2 skulle man tydligen ha snackat om Tigerstridsvagnen och samtidigt helt missvisande visat bilder på sovjetiska och amerikanska tanks...

/Mikael

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 18 juni 2004, 12:38

Jag håller helt med maal och Djinghis, men får sedan även tillägga att det naturligtvis är upp till var och en om man vill titta. Det kan ju vara ett intressant steg in i ett nyupptäckt ämne. Det är inte ofta man köper en bok i ett annat ämne för att man "skulle kunna vara" intresserad. Med TV är det lite annorlunda. Hlet plötsligt sitter man bara där och kollar på ett program om Mayaindianerna, något man inte trodde att man var intresserad av. :)

Vill man ha korrekta fakta däremot, så utesluter jag ganska snabbt HC.

/Johan

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 18 juni 2004, 16:18

Fy för vad jag stör mig, när de alltid visar en data animerad karta över WW2 Tyskland och de visar ett nutida Tyskland med moderna gränser och Prussien saknas. De verkar inte haft tid att ta fram en egen data karta utan tagit första bästa moderna....och hoppas ingen såg det.

Filmklippen är oftast bedrövliga och brukar inte ha med historien att göra, oftast fuskar de och tar med vad som helst liknande. Tror inte att de är många som hinner skilja Iowa? från Bismark kanoner i ett 1,5 sekunders film klipp.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 8 juli 2004, 19:25

Lite lustigt att folk pa forumet klankar ner pa History Channel och kallar dess dokumentarer for bedrovliga, inkorrekta, propaganda, m m.

Samtidigt ser man pa forumet ofta uppmaningar om att man ska se specifika dokumentarer pa SVT och andra kanaler. Det ar intressant att notera att dessa doumentarer ocksa gar eller har gatt pa History Channel.

Senast sa ar det uppmaningen att se dokumentaren "SS: Maktkampen mellan Hitlers mannar" pa TV4. Den serien har sants pa History Channel vid flertalet tillfallen det senaste aret.

viewtopic.php?t=15761

Ska man tolka detta som om att en dokumentar kan anses bra och intressant nar den sands pa en storre svensk kanal, men forvandlas till bedrovlig amerikanska propaganda nar den sands pa History Channel? 8O

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 8 juli 2004, 20:06

Jag kollar inte på 4:ans dokumentärer heller....

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 20:16

Legoknekten skrev:Ska man tolka detta som om att en dokumentar kan anses bra och intressant nar den sands pa en storre svensk kanal, men forvandlas till bedrovlig amerikanska propaganda nar den sands pa History Channel? 8O
Skillnaden är att History Channel kostar pengar. Och f ö gör jag detsamma som maal, d v s ignorerar TV4:s dokumentärer.

/Johan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Re: Historychannel?

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juli 2004, 21:15

Funkificator skrev:Flyttar snart och får då tillgång till comhems utbud. Då ingår ju discovery mix men man kan ju välja till history channel..

Frågan är: Är det värt att hosta upp de typ 50:- per månad eller får man intressanta program på mixen? Mitt liv består ju inte heller av tvtittande...
Spara pengarna, köp en radio och ratta in P2 istället. Förmodligen Sveriges mest underskattade kanal. (När den inte sänder sameradio och finlandsnyheter, för då byter jag till P3, mest av språkliga orsaker)

I söndags sände de ett program om tapetmusikens historia. Alltså bakgrundsmusiken i t.ex varuhus och liknande. Jag halvsov tyvärr då för att jag hade varit och delat ut tidningar jättetidigt, men jag han snappa upp tillräkligt för att lära mig något. :)

Till ämnet: Jag har inte Discovery längre, men när jag hade det tyckte jag att det väl gick att se på, ibland. Men ibland så var det rena avföringen.

Det är upp till dig, jag kan tyvärr inte vara med och välja sida. Förutom när det gäller radio, vilket det inte gäller här...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juli 2004, 21:38

Johan Elisson skrev:
Legoknekten skrev:Ska man tolka detta som om att en dokumentar kan anses bra och intressant nar den sands pa en storre svensk kanal, men forvandlas till bedrovlig amerikanska propaganda nar den sands pa History Channel? 8O
Skillnaden är att History Channel kostar pengar. Och f ö gör jag detsamma som maal, d v s ignorerar TV4:s dokumentärer.

/Johan
Så du ska inte titta på dokumentären som handlar om SS? 8O :)

(Fast jag hoppas det var TV4 som skrev detta "Den nazistiska topporganisationen SS, eller Schutzstaffeln, startade den 30 juni 1934" :roll: och inte dokuemntären som säger det)

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juli 2004, 22:09

Martin Tunström skrev:(Fast jag hoppas det var TV4 som skrev detta "Den nazistiska topporganisationen SS, eller Schutzstaffeln, startade den 30 juni 1934" :roll: och inte dokuemntären som säger det)

/Martin
Det får vi väl se på Måndag nästa vecka. :D

Skriv svar