Projektarbete-Återskapa ett slag med modeller?
-
Björn Wegner
- Medlem
Projektarbete-Återskapa ett slag med modeller?
Jag går Samhällsvetarprogrammet andra året och då har jag funderat på vad jag skulle kunna göra som projektarbete. Eftersom jag har ett genuint intresse för historia så kom jag att tänka på att man kanske skulle kunna försöka bygga/skapa en större utställning bestående av ett slag med allt som hör till. Detta inkluderar då att skapa en realistisk miljö samt tillhörande modeller och soldater. Finns det någonstans man skulle kunna få tips om hur man kan göra och ja generella tips helt enkelt! Sen finns det någon förening eller något som ni tror skulle ställa upp och sponsra en dylik utställning för såvitt jag vet så är modeller och tennformar osv ganska dyra saker?
Kostnad beror främst på skala, tidsperiod du vill gestalta och givetvis vilken ambition du har. Håller du dig till plastfigurer i skala 1/72 så kommer det troligtvis inte kosta alltför mycket. Du kommer med andra ord klara dig gott och väl med studiebidraget. På biblioteket borde du finna en hel del litteratur som du kan ha hjälp av när du skapar dioramat. Bland det viktigaste är att du skaffar bra materiel och verktyg, se till att anskaffa en skalpell, penslar, lim och färg avsedda för ändamålet osv.
När det kommer till historisk period så finns det i plastfigurer representerat alltifrån romerska soldater till moderna natotrupper. Är det något särskilt slag som du vill försöka återskapa?
mvh/ Daniel
När det kommer till historisk period så finns det i plastfigurer representerat alltifrån romerska soldater till moderna natotrupper. Är det något särskilt slag som du vill försöka återskapa?
mvh/ Daniel
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Panzerschreck
- Medlem
Hundra? ähh!J. Björkman skrev:Hör också noga med dina handledare om det verkligen är ok. Hade liknande ideer men min handledare förbjöd allt som hade med enskillda slag att göra. Fråga också dig själv om du har tålamod nog att måla ett par hundra plastsoldater![]()
Mvh Johan
Gör hela Operation Bagration på ett bord på 3x3 meter! (korrekta antal soldater och fordon givetvis). 8)
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Kapten_Gars
- Medlem
Det finns gott om billiga metall figurer om man håller sig i de mindre skalorna som används av oss krigspelare, de är också rätt enkla att måla. 6mm (1:300) och 10mm figurer finns i ett rätt stor utbud.
Säg till omom du behöver lite hjälp med länkar till tillverkare och så.
Mvh
Daniel
Säg till omom du behöver lite hjälp med länkar till tillverkare och så.
Mvh
Daniel
- Bilagor
-
- Skaraborgs regemente går till anfall
- Saxonbadday2.jpg (53.93 KiB) Visad 3365 gånger
Re: Projektarbete-Återskapa ett slag med modeller?
Fråga på IPMS StockholmBjörn Wegner skrev:Jag går Samhällsvetarprogrammet andra året och då har jag funderat på vad jag skulle kunna göra som projektarbete. Eftersom jag har ett genuint intresse för historia så kom jag att tänka på att man kanske skulle kunna försöka bygga/skapa en större utställning bestående av ett slag med allt som hör till. Detta inkluderar då att skapa en realistisk miljö samt tillhörande modeller och soldater. Finns det någonstans man skulle kunna få tips om hur man kan göra och ja generella tips helt enkelt! Sen finns det någon förening eller något som ni tror skulle ställa upp och sponsra en dylik utställning för såvitt jag vet så är modeller och tennformar osv ganska dyra saker?
- Johan Elisson
- Medlem
Re: Projektarbete-Återskapa ett slag med modeller?
För att få insperation kan jag rekomendera att ta en titt på dom här bilderna av en modell av slaget vid Gettysburg med 20000 figurer på 50 kvadratmeter:Björn Wegner skrev:Jag går Samhällsvetarprogrammet andra året och då har jag funderat på vad jag skulle kunna göra som projektarbete. Eftersom jag har ett genuint intresse för historia så kom jag att tänka på att man kanske skulle kunna försöka bygga/skapa en större utställning bestående av ett slag med allt som hör till. Detta inkluderar då att skapa en realistisk miljö samt tillhörande modeller och soldater. Finns det någonstans man skulle kunna få tips om hur man kan göra och ja generella tips helt enkelt! Sen finns det någon förening eller något som ni tror skulle ställa upp och sponsra en dylik utställning för såvitt jag vet så är modeller och tennformar osv ganska dyra saker?

Resten av bilderna finns här:
http://www.hat.com/Othr/Getty.html
Något av det häftigaste jag har sett i den vägen i varjefall.
På Gå Pås sida finns lite bilder:Johan Elisson skrev:Kapten_Gars, har du fler bilder eller en sida med bilder över svenska figurer?
http://hem.passagen.se/thomasj/GP/GP.htm
Gå På är det klart bästa regelsystemet för figurstrid under karoliner-eran.