SVT1 9/6 21.00 D-Day
SVT1 9/6 21.00 D-Day
Tid: 2100 - 2300 ShowView | 19915 |
Titel: D-Day - Imdb
Övrigt: Brittisk dramadokumentär. En dokumentär till 60-årsminnet av Dagen D den 6 juni 1944, då de allierade landsteg i Normandie - den verkliga vändpunkten i andra världskriget. Historien bygger på minnen och berättelser av män och kvinnor som deltog i kriget. Medverkande: Doug Rao, Albert Welling, David Lyon, Tracey Moore, Graham McTavish, Danie Cerqueira, Meritxell Lavanchy, Timothy Betinck. Regi: Richard Dale.
Titel: D-Day - Imdb
Övrigt: Brittisk dramadokumentär. En dokumentär till 60-årsminnet av Dagen D den 6 juni 1944, då de allierade landsteg i Normandie - den verkliga vändpunkten i andra världskriget. Historien bygger på minnen och berättelser av män och kvinnor som deltog i kriget. Medverkande: Doug Rao, Albert Welling, David Lyon, Tracey Moore, Graham McTavish, Danie Cerqueira, Meritxell Lavanchy, Timothy Betinck. Regi: Richard Dale.
Re: SVT1 9/6 21.00 D-Day
Jo visstImdb skrev:- den verkliga vändpunkten i andra världskriget.
Fast det är säkert sevärt.
- Usquebaugh
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem
Helt klart den bästa dokumentären om D-Day som jag har sett! Mycket tack vare att tyskarna inte skildrades som de själslösa monster som de allt för ofta framställs som i filmer och ibland även i dokumentärer.
Senast redigerad av 1 Anton Severin, redigerad totalt 9 gånger.
Visst visst, men 50årsjubilieumet var inte alls lika stort som 60åriga om jag inte mins fel.Björn E skrev:Du kanske har missat det, men det var 60-års jubileum av Overlord i söndags.Gugge skrev: Förstår inte varför alla har öppnat ögonen NU för invasionen av normandie.
Håller med dig Anton, det man saknar i andra filmer, man ser bara en kontur på en tysk med en MG42a som skjuter själslöst mot amerikaner med fruar och barn, de gör det frivilligt för hitler och tyskland, blablabla.
Mycket bra, konstigt att jag aldrig sett denna dokumentär förut, jag är inte så hajj på uniformer och grejjor, men visst stämmde nästan alla uniformer med historien?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
Tacka inte BBC, tacka Bovington.B Hellqvist skrev:Dokumentären är nyproducerad ("BBC MMIV" i slutet = i år). Jag hoppas folket här noterade att det var en alldeles äkta PzKpfw III man använde, utöver korrekta uniformer, etc. Jag är glad att jag bandade den.
http://homepage.mac.com/michaelpiggott/ ... nkFest.htm
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jäkligt bra drama dokumäntär. BBC förnekar sig inte som vanligt. Kul att de skrapat ihop lite tyska tanks också.(och inte som för pattontanks etc.)
Mindre kul att flera personer fick för sig att ringa mig under programmet och inte kunde ta en hint.
Men vänta det är nått med sport som händer iår va? Gissa om hämden ska bli juv.
Sonderling
Mindre kul att flera personer fick för sig att ringa mig under programmet och inte kunde ta en hint.
Men vänta det är nått med sport som händer iår va? Gissa om hämden ska bli juv.
Sonderling