Kina förbjuder HoI

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
p0d
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 juni 2003, 12:53
Ort: Örnsköldsvik

Kina förbjuder HoI

Inlägg av p0d » 31 maj 2004, 11:53

Hejsan, brukar inte hänga här så mycket men jag snubblade över en märklig nyhet idag som jag kan dela med mig av:

http://www.chinadaily.com.cn/english/do ... 335119.htm

Ganska löjligt, men förståeligt för en sådan regim. Vad säger ni? Behandlas Kina "orättvist" i spelet?
Senast redigerad av 1 p0d, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 1 juli 2003, 02:59
Ort: Stockholm

Inlägg av snyde » 31 maj 2004, 13:37

Det är sannerligen sjukt.

Edit: Kommentarerna var roliga också.
The intention of the Swedish game maker is clear. China not only should ban it's product, such company should be classified as anti-China, a terrorists organisation with an attempt to divide up or calving China for the benefit of the Western colonial powers!!!!!!
:D :D

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 31 maj 2004, 16:49

Löjligt att behöva hålla på som dom gör i Kina, är det så farligt att folket spelar ett spel´? Kanske dags att dom förbjuder böcker också och börjar om från år noll igen 8O

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 maj 2004, 18:04

Tja det är väl vad de vill. De har ju en "gyllene sköld" som hindrar befolkningen att besöka vissa sidor på internet.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Re: Kina förbjuder HoI

Inlägg av Solitaire » 31 maj 2004, 18:07

p0d skrev: Ganska löjligt, men förståeligt för en sådan regim. Vad säger ni? Behandlas Kina "orättvist" i spelet?
Tror inte det. Taiwan var en japansk provins på den tiden, oavsett vad man tycker om den saken. Samma sak med Tibet som väl var en självständig stat på den tiden. De vill bara skriva om historien för sina egna syften i det här fallet.

p0d
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 juni 2003, 12:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av p0d » 31 maj 2004, 21:15

Tomas Ibsen skrev:Tja det är väl vad de vill. De har ju en "gyllene sköld" som hindrar befolkningen att besöka vissa sidor på internet.
Precis, och det för ganska absurda konsekvenser. Ett exempel:

Gör man en google-sökning i Kina på "Falu rödfärg" så får man träffar, men söker man på "Falun IF" eller "Faluns vandrarhem" så får man noll träffar, eftersom "falun-gong" är spärrat.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 juni 2004, 14:30

Detr sjuka är att de tar hjälp av de kapitalister de vill undvika... :?

Tror Ericsson är med på ett hörn.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 1 juni 2004, 14:34

Det riktigt sjuka är att Kina kan klassas som världens mest kapitalistiska land (i sin negativa form).

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 juni 2004, 14:41

Jo, det är inte friskt. Såg en dokumentär om det i skolan förut. Hur kan folk vilja bo där egentligen? 8O
Visst, det är säkert ett fint land med bra traditioner, men iallafall. Det är så mycket man kinte kan göra. Tex om jag går ut och hämtar posten i kina i underkläderna en varm morgon, skulle jag med all säkerhjet bli skjuten för förargelseväckande beteende. (Det kanske har mer med tradition att göra?)

Bort med Gyllene Skölden säger jag!

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 juni 2004, 14:54

Moxica skrev:Kanske dags att dom förbjuder böcker också och börjar om från år noll igen 8O
De har redan testat den varianten under 1960-talet...

p0d
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 juni 2003, 12:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av p0d » 1 juni 2004, 16:40

mrsund skrev:Det riktigt sjuka är att Kina kan klassas som världens mest kapitalistiska land (i sin negativa form).
Förlåt men jag förstår inte, kan du utveckla det där mer?

Kapitalismen håller nu på att göra Kina till en ekonomisk supermakt, och som Goldman Sachs nyligen förutspådde kommer Kina gå om USAs ekonomi kring 2025-30. Den har befriat hundra miljontals kineser ur fattigdom och varje år kommer 30 miljoner människor till städerna för att söka lyckan. Och eftersom kapitalism i det långa lopper endast är möjligt i en demokrati kommer de kinesiska ledarna inom en överskådlig framtid få släppa på förbud och restriktioner, så jag ser ljust på framtiden.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 juni 2004, 17:07

p0d skrev:Och eftersom kapitalism i det långa lopper endast är möjligt i en demokrati kommer de kinesiska ledarna inom en överskådlig framtid få släppa på förbud och restriktioner, så jag ser ljust på framtiden.
Jo, det är ju mycket positivt. :D Om ändå det samma hände med Korea, båda Korea alltså.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 juni 2004, 17:57

mrsund skrev:Det riktigt sjuka är att Kina kan klassas som världens mest kapitalistiska land (i sin negativa form).
Kina har höga tullar, en otillräcklig lagstiftning, staten äger fortfarande all mark och det finns stora restriktioner kring företagande mm.

Hong Kong är 10 ggr mer kapitalistiskt, liksom många andra stater.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 1 juni 2004, 18:15

Tomas Ibsen skrev:Hur kan folk vilja bo där egentligen? 8O
Det är säkert många kinser som inte skulle vilja byta plats med oss och istället för Kina bo i Sverige.

/Martin

p0d
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 juni 2003, 12:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av p0d » 1 juni 2004, 21:42

Mathias Forsberg skrev: Kina har höga tullar, en otillräcklig lagstiftning, staten äger fortfarande all mark och det finns stora restriktioner kring företagande mm.

Hong Kong är 10 ggr mer kapitalistiskt, liksom många andra stater.

/Forsberg
Att Kina har höga tullar börjar det nu bli ändring på, eftersom de har gått med i WTO. Bland annat ska biltullarna sänkas i år och kommande år. Lagstiftningen har varit rätt diffus, särskilt på äganderättsidan, men det ska ha fått sig en ändring på den jagvetintevilketnummer-kongressen som hölls tidigt i år, då följande fras tillkom: "Privat egenom som förvärvats på laglig väg är oinskränkbar..". Angående företagandet håller jag med dig, det är stora problem för importörer och investerare, men trots detta fruktar man en investeringöverhettning.

Så jag tycker i alla fall att det är på väg åt rätt håll.

Här har vi förresten en utmärkt översikt på hur pass fria ekonomier länder har: http://www.heritage.org/research/featur ... tries.html

Mvh

Skriv svar