Gösta Ekman som Karl XII
- Perra
- Medlem
haha...ja jag såg den där galenskapen i aftonbladet, Hakelius var det som skrev. Och han tyckte också att det var ett ovanligt korkat förslag...som inte alls kommer att gå långt. Hur många kungliga statyer blir då kvar i europa? man får ju så att säga bedöma folk utifrån den tid de levde i litegrann. och dessutom massmördare, ja det är tamigfan hysteriskt...massmord pysslade man med i diverse läger i tyskland på 30-talet, i ljudisolerade källare och lite varstans i ryssland på 30-talet, i kambodja på 70 talet och på den amerikanska västern under 1800talet. Krig är något annat, i synnerhet som detta var ett försvarskrig i syfte att avsätta de som hade startat kriget, (typ som andra världskriget kanske), och kvantiteten döda uppgår knappast till den som de meningslösa industrialiserade dödandet gjorde under 1900talet.
nä det var nog bland det mest hårresande jag hört en politiker häva ur sig på fullt allvar.
låt kalle och de andra kungarna stå där de står så att folk minns att de en gång varit våra ledare som format landet, på gott och ibland på lite ont.
nä det var nog bland det mest hårresande jag hört en politiker häva ur sig på fullt allvar.
- Perra
- Medlem
- CJBackfire
- Medlem
Jag skulle nog vilja säga att det är en viss skillnad på att i USA eller Storbritannien göra filmer om andra världskriget och här i Sverige göra en film om Karl XII. Och visst kan man göra filmer om Vietnam, men hur många sådana finns det som koncentrerar sig på general Westmoreland?Perra skrev:ja men jisses, då borde ju inte en enda krigsfilm finnas alltså!? inte om världskrigen eller vietnam eller något annat, det kan väl ändå inte vara din mening?Ben skrev
Ungefär så ja. Inte så lätt att göra film mot den bakgrunden...
- Perra
- Medlem
hade westmoreland lyckats bättre, och dessutom vet jag inte mycket om hur intressant han var som person, så hade man säkert gjort filmer om honom. Hursomhelst så betraktas väl vare sig han andra generaler, eller kungar som massmördare? Jag förstår alls inte varför det skulle vara så svårt och omöjligt att göra en film om tex karl XII, lika väl som man gör filmer om Hannibal, Alexander den store, Caesar och Napoleon. Ja till och med om Patton, som knappast var någon förtjusande människa. Kan jänkarna och alla andra göra sådana filmer så kan väl vi!?
Har en person varit död tillräckligt länge (Alexander den store, Caesar) eller kämpat mot nazismen (Patton) är det lite lättare. Napoleon kan man krydda med lite kärlekshistorier och i Frankrike finns det väl dessutom alltjämt en stark känsla för landets "ärorika förflutna". Försök göra något liknande i ett land som inte varit i krig på snart 200 år, där stormaktstiden för väldigt många leder tankarna till härjningar nere på kontinenten. Och då dessutom om Karl XII - psykopaten, mordbrännaren, bondeplågaren, förtryckaren, antidemokraten, skinnskallarnas store hjälte. Nej, ska man göra en film om den tiden lär det krävas att man håller sig på en helt annan nivå - bland befolkningen eller den enskilde soldaten. Karl XII har helt enkelt belastats med för mycket ideologiskt bagage.
Ben
Dom förlöjliga även filmen eftersom huvudrollen gavs till en skådespelare vars främsta prestationer varit att spela Asterix och inte riktigt motsvarade bilden av en hjältemodig ledare.
Nu fick faktiskt miniserien om Napoleon enorm kritik från italienskt håll där man var öpprörda för att man glorifierade mannen som förödde deras land.Napoleon kan man krydda med lite kärlekshistorier och i Frankrike finns det väl dessutom alltjämt en stark känsla för landets "ärorika förflutna". Försök göra något liknande i ett land som inte varit i krig på snart 200 år, där stormaktstiden för väldigt många leder tankarna till härjningar nere på kontinenten.
Dom förlöjliga även filmen eftersom huvudrollen gavs till en skådespelare vars främsta prestationer varit att spela Asterix och inte riktigt motsvarade bilden av en hjältemodig ledare.
Senast redigerad av 1 wreezig, redigerad totalt 22 gånger.
- Perra
- Medlem
ja den här diskussionen är nog döfödd, jag förstår vad du menar men tycker att du överdriver det hela så att man blir sjuklig. Vet inte alls hur insatt du är i Karl XII men det verkar finnas en och annan brist. Sedan är det såklart så att du har rätt när du säger antidemokraten...men det är ju bara i våra nutidshjärnor vi tänker så eftersom vi är demokratimänniskor. Hade han varit demokrat hade det varit synnerligen unik...ingen av de andra som jag nämnde (bortse från Patton) var några demokratiska människor, argumentet att det inte skulle vara tillräckligt lång tid mellan 1700 och nu verkar verkligen konstigt. Att det var 200 år sedan vi krigade borde inte ha mycket att göra med om vi kan tänka oss att se en bra film om vår historia eller inte.
mordbrännare? ja, men inte hälften så mycket som Peter vilken han försökte få bort, och inte ett dugg mer än någon annan krigare. Bondeplågaren och förtryckaren är ju ord som jag alls inte förstår var de kommer i sammanhanget. Slutligen kan ju sägas att filmen inte måste visa upp någon hjälte!
Ta inte illa upp...men jag tror faktiskt inte vi kommer någonvart här.
mordbrännare? ja, men inte hälften så mycket som Peter vilken han försökte få bort, och inte ett dugg mer än någon annan krigare. Bondeplågaren och förtryckaren är ju ord som jag alls inte förstår var de kommer i sammanhanget. Slutligen kan ju sägas att filmen inte måste visa upp någon hjälte!
Ta inte illa upp...men jag tror faktiskt inte vi kommer någonvart här.
jag har sett den där serien..och tyckte inte att det var särskilt mycket till glorifierande...han framstod snarare som tragisk ibland. Och att kriget var en enda stor galenskap framgick ju också klart!wreezig skrev
Nu fick faktiskt miniserien om Napoleon enorm kritik från italienskt håll där man var öpprörda för att man glorifierade mannen som förödde deras land.
Jag säger inte att jag anser att Karl XII var psykopat m.m. Bara att hans rykte har belastats med alltför mycket ideologiskt bagage för att det ska vara möjligt att göra en seriös film i vilken han är en huvudperson. Svensken i gemen har helt enkelt inte den synen på stormaktstiden. Det finns inte en filmmakare som skulle våga ge sig på ett sådant ämne. Varför tror du att den senaste icke-komiska Karl XII-filmen gjordes på 1920-talet?
- Perra
- Medlem
Perra
Det är omöjligt att göra en trovärdig skidring av stormaktsttiden om Karl XII talar som en 08:a , åtminstone kan jag inte tänka mig en enda skådis som skulle kunna passa in i en sådan film.
Jag har iofs en teori om varför det inte görs så många historiska filmer i Sverige och det är att språket inte funkar.om man antar att du har rätt...så är det satan så tragiskt. Tror dock inte att det är det som har hejdat filmmakarna så mycket som vad ett dylikt spektakel faktiskt skulle kosta.
Det är omöjligt att göra en trovärdig skidring av stormaktsttiden om Karl XII talar som en 08:a , åtminstone kan jag inte tänka mig en enda skådis som skulle kunna passa in i en sådan film.
- Perra
- Medlem
Nu har jag lösningen på alla era problem.
Jag börjar på film linjen i umeå till hösten och om tre år tar jag examen gör lite film i sverige drar sedan över till staterna gör ett par kanonrullar som drar inte ett par miljoner. tar mig sedan tillbaka till sverige trycker in 10 mil själv och de 20 resterade får jag in på annat vis. vips så har vi en film om Karl XII, vänta bara några år.
Jag börjar på film linjen i umeå till hösten och om tre år tar jag examen gör lite film i sverige drar sedan över till staterna gör ett par kanonrullar som drar inte ett par miljoner. tar mig sedan tillbaka till sverige trycker in 10 mil själv och de 20 resterade får jag in på annat vis. vips så har vi en film om Karl XII, vänta bara några år.
Skulle en film göras om KarlXII anser jag att folk med lite pengar och specialeffekter ska göra den, och sånt finns inte i Sverige. Det finns i USA, skulle Sverige göra filmen skulle det antagligen mest se larvigt och fjolligt ut. Nu har tråkigt nog inte USA nåt större intresse i att göra en film om en okänd krigarkung.