Tuntemation Sotilas/Okänd Soldat
Tuntemation Sotilas/Okänd Soldat
Jag såg denna film för många år sedan på SVT, men har inte lyckats få tag på den.
Jag har letat i många videobutiker, både i staden där jag bor och på nätet men inte funnit något.
Ingen som har tröttnat på sitt ex o vill sälja?
Helst DVD, men den kanske bara finns på VHS?
// Jonas
Jag har letat i många videobutiker, både i staden där jag bor och på nätet men inte funnit något.
Ingen som har tröttnat på sitt ex o vill sälja?
Helst DVD, men den kanske bara finns på VHS?
// Jonas
filmen
Tackar ödmjukast!! Den butiken visste jag inte ens om!Darius skrev:http://www.radioshopen.com/shop/SE/20-05-001.html
Det beror troligtvis på att versionen från 1985 är kass jämfört med den från 1955.Stege skrev:Notera att det finns två versioner gjorda av filmen. En från 1955 och en från 1985.
Den från 1985 är väldigt svår att få tag i av någon anledning.
Däremot är översättningen till svenska totalt kass. Dialekterna stämmer inte och militärorden är vartannat översatt till finlandssvenska och varannat till rikssvenska. Konekivääri blir t.ex. ksp istället för maskingevär som är det finlandssvenska ordet.Vill bara påpeka en sak. Filmen "okänd soldat" baseras på Väinö Linnas roman med samma namn. Det är en av litteraturhistoriens mästerverk. I jämförelse med romanen är filmen helt enkelt dålig. Lägg hellre några spänn på att köpa boken och du får en underbar läsupplevelse
-
Gutekrigaren
- Medlem
I det exemplar jag läst är beteckningarna de finska, det finns till och med en ordlista för att man skall förstå dem.
Dialekter är ju i stort sett omöjliga att översätta korrekt, hur skulle det gå till? Frågan är om det ens är önskvärt, det viktiga borde ju vara att få fram andemeningen och känslan i dialekten så att även läsare från andra språkområden kan leva sig in i den bokkaraktär som talar dialekten i fråga.
Mvh Petter
Dialekter är ju i stort sett omöjliga att översätta korrekt, hur skulle det gå till? Frågan är om det ens är önskvärt, det viktiga borde ju vara att få fram andemeningen och känslan i dialekten så att även läsare från andra språkområden kan leva sig in i den bokkaraktär som talar dialekten i fråga.
Mvh Petter
Jag håller med dig om översättningen av boken, Den tog lusten ur mig att läsa den. Däremot så har jag för mig att filmen från 1985 var helt ok. Dock kan jag nämna att det var ett tag sedan jag såg den. Jag har försökt hitta den för att se den igen. Men smaken är ju bekant som baken......Nubben skrev:Det beror troligtvis på att versionen från 1985 är kass jämfört med den från 1955.Stege skrev:Notera att det finns två versioner gjorda av filmen. En från 1955 och en från 1985.
Däremot är översättningen till svenska totalt kass. Dialekterna stämmer inte och militärorden är vartannat översatt till finlandssvenska och varannat till rikssvenska. Konekivääri blir t.ex. ksp istället för maskingevär som är det finlandssvenska ordet.Vill bara påpeka en sak. Filmen "okänd soldat" baseras på Väinö Linnas roman med samma namn. Det är en av litteraturhistoriens mästerverk. I jämförelse med romanen är filmen helt enkelt dålig. Lägg hellre några spänn på att köpa boken och du får en underbar läsupplevelse
Nubben skrev:Det beror troligtvis på att versionen från 1985 är kass jämfört med den från 1955.Stege skrev:Notera att det finns två versioner gjorda av filmen. En från 1955 och en från 1985.
Man borde nog ha bara översatt den till finlandssvenska dialekten.
Fast int va filmen från åttifem så dålig...
Jag har både den gamla och den nyare versionen av Finlands Ökand soldat.
//Martin