Framom främsta linjen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Andrew
Medlem

Inlägg av Andrew » 18 april 2004, 17:39

Såg filmen igår. Tyckte den var skit bra! :D 5/5 :P
:)
//André

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 25 april 2004, 15:17

Jag såg filmen med min mor igår (lördag) och både jag och hon gillade den. Min mor som inte är något speciellt intresserad av krig och skjuttande tyckte att den var bra och att den var realistisk.

Handlingen var bra, realismen var mycket stark. De specialleffekterna som fann i filmen gav emellan åt en felling av "Band of Brother".

De olika uppdragen som Järv och hans män hamnade i var mycket bra gjorda och realistiska. Jag tyckte att det på ett sätt värkade lite humoristiskt när deras uppdrag alltid var att ta en fånge. . .

Pratet i korsun verkade emellan åt också lite roligt, att studera och läsa filosofi mitt i ett helvete verkar frö mig kanska omöjligt men sant...

Den texten som fanns i filmens början (bakrunden) var ett stort plus...

Ett minimalt minus var ändå i den "kronologiska ordningen" filmen hade en tendens att bli lite svårt förståbar när filmen hoppade emellanåt lite ditt och hitt och man var inte alltid så säker om var man var....

Tienhara striderna var mycket fint gjorda, visade krigets helvete och visade för oss, den nya generation vad våra släktingar och mor och farföräldrar har måsta göra för att vårt land skulle förbli självständigt och fritt.

Filmens tvåspråkighet var också mycket bra, filmen visade att den finlandssvenska minoriteten gjorde också stora uppoffringar i till sitt fosterland. . .

Filmen visade också bra den finländska sisun, männen klarade sig fast dom hade mot sig en tiogånger större fiende.

Till slut säger måste jag säga att efter att jag ha sett filmen blev jag mycket stolt och började genast tänka på min morfar som hamnade i kriget som 16 åring....

Jag rekomenderar starkt till er alla att gå och se filmen, t.ex. som en 2 h hisotria lexion.

Jag ger 5/5 stjärnor till filmen.

Bild BildBildBildBild

mustamato
Medlem

Re: .

Inlägg av mustamato » 2 maj 2004, 16:06

Marco skrev:
Nicolas von Schmidt-Lauss skrev:Orvar anser också att fortsättningskriget pågick 1942-1944 och att Finland under denna tid försvarade sig mot sovjetiska anfall. Två påståenden, noll rätt. Orvar påstår vidare att autenticitet blir lidande i filmen. Vem är Orvar att avgöra detta?

Strunta i Orvar. Är ni intresserade av fortsättningskriget, se den.
En rätt av två. Finland försvarade sig mot Sovjetiskt anfall 1941.
Men gick till själv till anfall efter anfallet.
Jo, och att Finland hade förberett ett anfall och av politiska skäl väntade på
en legitim ursäkt för att anfalla och återerövra under Vinterkriget förlorat terrirtorium,
spelar ju förstås ingen roll? Det ska mycket till för att påstå att Finland blev anfallet
1941 och därför gick på offensiven.

För övrigt anser jag det vara skandal att filmen bara visades på en biograf i Sverige.
Endast i mitt kompisgäng så såg vi fram emot att se filmen i början av April, inte
enbart finskättlingar, utan även helsvenskar. Jag tror inte det hade varit några
problem att fylla en biosalong ett par kvällar även utanför Stockholm. Jag har mailat
produktionsbolaget angående en DVD och fick detta svar:
Hej!

Tack för dina frågar.

Först, min svenska är inte så bra -
hoppas att du förstår.. :)

Vi har planerad at Framom framsta linjen
ska bli ut på DVD för julmarknader 2004.
Troligen både i Finland och Sverige,
men det är kanske en bra idee at kolla våra
www-sidorna (i november eller så) för mer information?

http://www.framomframstalinjen.com
sidorna finns på finska o på svenska.

Just nu visas FFL bara i Stockholm & Göteborg,
men kopierna ska resa till andra orter ochså.
Vilka och när, det vet jag tyvärr inte ännu.

Soliga dagar för dej!

mvh K.Veijo, produktionsekreterare

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 2 maj 2004, 16:22

Asbra!
lite BoB stuk över den.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 2 maj 2004, 19:39

o, och att Finland hade förberett ett anfall och av politiska skäl väntade på en legitim ursäkt för att anfalla och återerövra under Vinterkriget förlorat terrirtorium, spelar ju förstås ingen roll? Det ska mycket till för att påstå att Finland blev anfallet
1941 och därför gick på offensiven.
hmm, det enda jag sa var att Sovjet anföll 1941 och att efter det gick Finland till anfall...

Att Finland och Tyskland förre kriget hade planarat inför att ett eventuellt krig skulle starta är känt...
Tyskland hade 1940/1941 börjat känna sig för hur Finland skulle förhålla sig till "ett eventuellt" krig med Sovjet. Efter detta blev det mera snack mellan miltärer och sedan gemensamma planner för detta "ett eventuellt" ..

Det enda Finland in i det sista inte visste var om det skulle bli något krig...

Sedan plötsligt anföll Tyskarna Sovjetunionen...
Finland förklarar sig neutralt, det finns både ryska och tyska trupper i landet....

Sedan bombar ryssarna finska städer utan krigsförklarning...
Snart konstaterar regeringen i Finland att man igen är i krig med Sovjet...
Sedan går truppern till anfall.

Inga tyska krigshandlingar sker från finländskt territorium.

Man kan debattera om detta hur mycket som helst om vems fel allt var och al'a, men ifrån den största grunden kommer man inte ifrån att det var Sovjetunion (Stalin) "som började" kriget mot Finland...

Nubben
Medlem

Inlägg av Nubben » 2 maj 2004, 19:47

<spekulation från minnet>Var det inte så att Hitler i samband med krigsförklaringen konstaterade att Finland står på Tysklands sida?</spekulation från minnet>

Rätta mig gärna om/då jag har fel.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 2 maj 2004, 23:36

Nubben skrev:<spekulation från minnet>Var det inte så att Hitler i samband med krigsförklaringen konstaterade att Finland står på Tysklands sida?</spekulation från minnet>

Skulle minnas att detta var en faktor som retade upp Sovjet (Stalin)...och även i viss del finnarna...

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 3 maj 2004, 01:59

Nubben skrev:<spekulation från minnet>Var det inte så att Hitler i samband med krigsförklaringen konstaterade att Finland står på Tysklands sida?</spekulation från minnet>

När Operation Barbarossa drog igång så uttryckte sig Hitler i ett radiotal på ett
sätt där han drog in Finland i anfallet med sitt ordval. Ungefär något i stil med "från
norr till söder går vi nu mot angrepp mot bolsjevismen", eller nåt i den stilen, uppskattades
föga från den finska ledningens håll. Fast det spelade nog ingen större roll vad Hitler
sa, avsett den tyska truppnärvaron i Finland så ansåg man nog med rätta i Moskva
att Finland var en vapenbroder till Tyskland, och därmed krigförande.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 24 juli 2004, 01:41

Någon som om och när den kommer på DVD??

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 24 juli 2004, 01:55

Till julen står det i ett tidigare inlägg. Ett jävla tag kvar med andra ord.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 24 juli 2004, 02:15

Att det ska behöva dröja så länge, så bra gick den väl inte på bio. Borde ju ligga i allas intresse att få ut den innan den glöms bort.

myom
Medlem

Inlägg av myom » 1 oktober 2004, 16:29

Framom främsta linjen går i Filmstaden Gävle i nära 2 veckor. Jag vet att den gått en vecka, vet inte när sista visningen är. Men ni som är intresserade och i trakten - passa på! Jag går i kväll fredag :)

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 1 oktober 2004, 18:53

Är det nån som vet om den har slutat visas i västerås??

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 december 2004, 20:13

Jag fick äntligen tag på filmen i fråga på hyr-dvd, och var exalterad över detta.

Både jag och min föredetta (vars släkt härstammar från Finland), var något kluvna inför filmen. Den är ju i min mening väldigt välgjord, och den är ju varje historikers dröm. Tyvärr brister den ju lite i skådespelarprestationer, förutom han som spelar Järv, men troligtvis beror det på den korta dialogen och ambitionen att göra en korrekt film, som många har vart inne på.
Jag tycker även att det var lite svårt att få någon röd tråd i filmen, tyvärr.'

Hursomhelst ger jag filmen 3,5-4 "robertar" av fem möjliga. Rent historiskt sett är den dock en klockren femma.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 december 2004, 20:49

Håller precis på att titta igenom den. Mycket bra!
:)

Skriv svar