Åter till Cold Mountain

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Åter till Cold Mountain

Inlägg av Robert Sköld » 17 mars 2004, 15:22

Såg denna filmen igår, och tyckte den hade ovanligt mycket. En bra krigsskildring med fokus på individen. Vad tycker ni?

/Robert Sköld

P.S Dessutom är ju Jack White från The white stripes med, suveränt!

Etcetera.
Medlem

Inlägg av Etcetera. » 17 mars 2004, 16:33

Vet inte om jag är så positiv. Man visste vad som skulle hända hela vägen igenom filmen. Standard historia med karaktärer som bygger på en sak. Galen och kåt präst och en kvinnan som är hård och inte alls som den snälla feminina huvudpersonen etc.

Förstår inte vad nordstatarna gjorde i början. Varför sprang dom rakt in i en vägg? Såg dom inte den komma?

/Patrick

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 mars 2004, 17:42

Jo, men om man skalar bort standard-hollywoodklychorna så tycker jag den hade en hel del sjup i alla fall. Det är ju ingen krigsfilm egentligen, snarare ett Historiskt kostymdrama, ´med inslag av dråpligheter och musik och äventyr.

/Robert Sköld

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2007, 15:29

Filmen gick för några veckor sedan, såg iallafall de första två timmarna om jag minns rätt eftersom jag skulle upp tidigt. Jag tyckte att den var sådär, kanske jag är kritiskt mot vissa scener om dom verkligen gjorde så under inbördeskriget.

Stefan

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 20 februari 2007, 17:59

Finsn en tråd om den här filmen redan tror jag, där jag och någon mer dömmer ut den :) Rätt fånig smörja enligt min smak.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 20 februari 2007, 21:54

Jag har fullt förtroende för den tekniske rådgivaren, Don Troiani, känd illustratör och historiker.
Vid ett föredrag kom denna film upp och det enda han sade sig inte var nöjd med var ryggsäcken som bärs eftersom den är från WWI, och regissören körde över honom eftersom han tyckte den såg bättre ut än de tidsenliga alternativen.

Själva händelsen i öppningsscenen har jag fått mig förklarad av experter, tyvärr kan jag inte återge den tillräckligt bra.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 20 februari 2007, 23:34

Ja händelsen i stort sätt är ju baserad på verkliga händelser, men lite för mycket braveheart över resultatet enligt min smak. om man vill se en linande stormning så ska man istället se filmen Glory/Ärans män enlgt mig.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 21 februari 2007, 18:06

tycker filmen hade lite av allt! Gillade den starkt!

Skriv svar