Gettysburg

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Gettysburg

Inlägg av Flash » 29 augusti 2003, 19:51

Hyrde Gettysburg när jag var sjuk en gång och den var über bra tror att den låg på 2 - 4 Vhs... 8O någon som vet om, den kommer till oss på DVD (reg2) den finns redan på reg 1 (kan inte spela upp reg 1 :( )
Bilagor
Gettysburg.jpg
Gettysburg.jpg (38.56 KiB) Visad 3724 gånger

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 29 augusti 2003, 20:03

bra beslut den är grymt bra
stridsscener kan bli lite tafliga då den är filmad under ett reanactment
men men....
återigen ett mycket bra beslut
//Clas

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 29 augusti 2003, 23:01

Hyrde den i sommras på VHS det var två band med lite mer än 4 timmars speltid. Lessen jag vet inget mer om DVD versionen/a

Småländske-Legionären
Medlem

Inlägg av Småländske-Legionären » 29 augusti 2003, 23:18

Den versionen jag har är på ett band och är 3 timmar och 45 minuter ungefär. Underbar film. Scenen när kameran sveper över rebellernas kanoner i slutet är storslagen..

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 9 november 2003, 15:56

Lite off topic men; Gettysburg tillhör en trilogi där två filmer finns och den tredje ska göras (förhoppningsvis). Den andra heter Gods and Generals och det handlar om den första delen av kriget och är således en "prequel" till Gettysburg. Många kända ansikten i Gods and Generals som fanns i Gettysburg. Dock är Pickett (i Gettysburg) numera "Stonewall" i Gods and Generals. Men Chamberlain och hans 20th Maine finns med i denna film också. Lee har fått en ny skådespelare, som var bättre än han som spelade i Gettysburg, enligt vissa. Jag kan säga att jag gillade både lika bra, men om jag måste så är den nya Lee en aning bättre i vissa fall.

Gods and Generals borde du kunna hitta på DVD, dock inte i Sverige än. Vet inte något om det där reg 2 och 1. Jag äger inte Gettysburg DVDn utan har VHS versionen istället.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 9 november 2003, 16:05

CJBackfire skrev:bra beslut den är grymt bra
stridsscener kan bli lite tafliga då den är filmad under ett reanactment
men men....
återigen ett mycket bra beslut
//Clas
Stridscenerna är filmade med reenactors som statister, den är odck inte filmad under ett reenactment av slaget utan de hyrdes inte till en specifik filinspelning. Detta är orsaken till att stridscenarena är både bra och verklighetstrogna. Inte actionfyllt hollywood trams som tex slutstriden i SPR.
/Daniel

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 9 november 2003, 18:41

Gods and Generals kommer preliminärt att släpps i en Region 2 utgåva 3:e december.

Problemet med att inte kunna se vissa regioner går nästan alltid att lösa själv. http://www.regionfreedvd.net/ visar hur du går till väga. Lycka till.

Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Inlägg av Flash » 16 november 2003, 21:22

Lumber Jack skrev:Gods and Generals kommer preliminärt att släpps i en Region 2 utgåva 3:e december.

Problemet med att inte kunna se vissa regioner går nästan alltid att lösa själv. http://www.regionfreedvd.net/ visar hur du går till väga. Lycka till.
Nice :D

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 7 januari 2004, 14:55

Gettysburg kommer att släppas i slutet av mars på DVD.

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... =&id=37912

Mikael

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 januari 2004, 15:35

Någon som vet var man kan få tag i filmen (Min farsa har sökt den länge) Gärna till VHS.
Inte actionfyllt hollywood trams som tex slutstriden i SPR.
Njae, där har du nog lite fel kapten gars, faktum var att inför slutstriden i SPR så hyrdes re-enactors från SBG (second battle group in)

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 13 januari 2004, 18:13

Någon som vet var man kan få tag i filmen (Min farsa har sökt den länge) Gärna till VHS.
Finns här på Tradera http://www.tradera.com/auction/aid_4251792

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 1 april 2004, 08:08

Oh Joy!!!
Fick äntligen hem Gettysburg i brevlådan igår. Måste erkänna att det var ena lite trögt att komma upp till jobbet imorse efter att ha sett den färdigt vid 2.30 am i natt, men det var det värt.

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 11 april 2004, 15:23

Köpte den på Megastore...men något är knas, precis innan Little Round Top så blev bilden helt konstig, började hacka och färgerna blev mycket mörkare, det gick dock inte att ändra tillbaka med hjälp av TV:ns inställningar.

Någon som har haft samma problem? Utomordentlig film iaf, synd att uppföljaren Gods and Generals inte höll samma mått. Robert Duvall var inte bra som Robert E. Lee.

Användarvisningsbild
Daniel Bratt
Medlem

Inlägg av Daniel Bratt » 14 april 2004, 20:45

Har precis sett klart filmen nu (på DVD) och jag måste säga att det var ta mej fan bland dom bästa, kanske den bästa film jag har sett. :D

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 15 april 2004, 10:13

Angus skrev: synd att uppföljaren Gods and Generals inte höll samma mått. Robert Duvall var inte bra som Robert E. Lee.
Är pockad att hålla med dig Angus, efter att ha sett Gettysburg ett otal gånger så var man ju inte så lite spänd på vad uppföljaren Gods And Generals skulle ha att erbjuda. Blev tyvärr ganska så besviken, men det är väl smällar man får ta.

/Mikael Sundholm

Skriv svar