sven hassel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
von Strüdel
Medlem

sven hassel

Inlägg av von Strüdel » 25 november 2003, 12:43

...har hört att hans böcker ska va lite "corny" men....
vart kan man få tag på dom ??? helst hela serien...
har kollat med ett par bibliotek men böckerna har "utgått"

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 25 november 2003, 12:45

http://www.bokus.se

Totalt värdelösa böcker enligt min ringa mening.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 25 november 2003, 13:22

Va, finns dom fortfarande att köpa :D det var som sj***on

MVH

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 25 november 2003, 17:27

Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 25 november 2003, 22:41

NIBBE skrev:Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.
Dom är underhållande, jag håller med, men dom är romaner och är uppdiktade. Det som sker i böckerna är inget som författaren har upplevt.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 25 november 2003, 22:59

Mille1 skrev:
NIBBE skrev:Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.
Dom är underhållande, jag håller med, men dom är romaner och är uppdiktade. Det som sker i böckerna är inget som författaren har upplevt.
Och antagligen ingen annan heller för det mesta.
Problemet är att han mer eller mindre utger sina alster för att vara dels baserade på verkliga händelser dels självupplevda.
Dock är det Danmarks mest säljande författare sen HC Anderssen.
När jag var ung och vacker så tog dom inte ens in hans böcker på biblioteket med hänvisning till att det var våldsam skräplitteratur.
Det tråkiga är inte när dom censurerar någon författare utan när man ser vilka dom har släppt igenom. Den som vill veta mer kan klicka på länken under försättning att han eller hon kan förlika sig med danska språket.
http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Ha ... apitel.htm

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 26 november 2003, 09:06

Gå till närmaste välsorterade loppmarknad och man kan Hitta Sven Hasselböcker har själv gjort det vid ett flertal tillfällen.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 26 november 2003, 10:03

Jag tycker inte att de är underhållande. De är dåligt skrivna (översatta?) och har dålig handling. Jag bryr mig inte om ifall de är påhittade eller inte.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 26 november 2003, 10:13

Björn E skrev:
Jag tycker inte att de är underhållande. De är dåligt skrivna (översatta?) och har dålig handling. Jag bryr mig inte om ifall de är påhittade eller inte.
Det är tur att vi alla är olika :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 26 november 2003, 10:16

Man får ta Sven Hassel böckerna för vad de är, skönlitteratur. De handlar om en tid som många av oss forumbesökare är intresserade av, nämligen 2 vk. Har själv läst alla hans böcker, noterade själv upprepningar, att han verkade strida på alla fronter och att kanonerna blev grövre och grövre ju längre kriget fortskred. Men som sagt, har man hittat en "pengamaskin" gäller det att mjölka den så mycke som möjligt. Jag själv hade ju valet att låta bli att köpa.

MVH

von Strüdel
Medlem

Inlägg av von Strüdel » 26 november 2003, 11:48

hmmm... lite blandade tongångar ang. honom.
..men jag ger han nog en chans iaf. :)

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 26 november 2003, 18:33

Gör du det,bitvis så är den faktiskt underhållande,den är lättläst,kanske lite för lättläst,språkbruket i böckerna är i stil med "Full metal jacket" många fantasifulla svordommar alltså.

Själva krigsskildringarna är oftast rena blodbadet,innan jag kom till insikt med forna gatubarnet Hassels extremt livliga fantasi så var det nästan lite deprimerande att läsa alla cyniska blodbad.Den största behållningen tycker jag ligger i en viss "Porta"s gangsteraktiga leverne och böckerna blir bitvis ganska roliga när hans försök att tjäna pengar (på olagligt sätt förståss!) går i stöpet,de partierna av boken är lite som en tysk "91:an" fast under krig och mycket våldsammare.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 26 november 2003, 20:13

Raskolnikov skrev:Gör du det,bitvis så är den faktiskt underhållande,den är lättläst,kanske lite för lättläst,språkbruket i böckerna är i stil med "Full metal jacket" många fantasifulla svordommar alltså.

Själva krigsskildringarna är oftast rena blodbadet,innan jag kom till insikt med forna gatubarnet Hassels extremt livliga fantasi så var det nästan lite deprimerande att läsa alla cyniska blodbad.Den största behållningen tycker jag ligger i en viss "Porta"s gangsteraktiga leverne och böckerna blir bitvis ganska roliga när hans försök att tjäna pengar (på olagligt sätt förståss!) går i stöpet,de partierna av boken är lite som en tysk "91:an" fast under krig och mycket våldsammare.
Jag håller med dig där. Porta är ganska lik 87 an tycker jag och hassel själv mesig som 91an, om än mycket blodigare

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 26 januari 2004, 14:02

Själv så tycker jag att Hassel-böckerna är rätt så underhållande även om dom inte är historiskt korrekta. Vill du ha tag i dom så kan man bl.a. köpa dem ifrån http://www.adlibris.se för en hyfsat billig peng.

/Mikael

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

favoritböcker i tonåren

Inlägg av jimPeMelin » 2 februari 2004, 18:36

Necros skrev:Själv så tycker jag att Hassel-böckerna är rätt så underhållande även om dom inte är historiskt korrekta.
Det hörde till mina favoritböcker i lägre tonåren. Har dock aldrig följt upp dem senare och har aldrig reflekterat över deras sanningshalt. Detta kommer som en liten chock för mig nu! 8O

... så naiv man är.

Skriv svar