sven hassel
-
von Strüdel
- Medlem
sven hassel
...har hört att hans böcker ska va lite "corny" men....
vart kan man få tag på dom ??? helst hela serien...
har kollat med ett par bibliotek men böckerna har "utgått"
vart kan man få tag på dom ??? helst hela serien...
har kollat med ett par bibliotek men böckerna har "utgått"
Dom är underhållande, jag håller med, men dom är romaner och är uppdiktade. Det som sker i böckerna är inget som författaren har upplevt.NIBBE skrev:Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.
Och antagligen ingen annan heller för det mesta.Mille1 skrev:Dom är underhållande, jag håller med, men dom är romaner och är uppdiktade. Det som sker i böckerna är inget som författaren har upplevt.NIBBE skrev:Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.
Problemet är att han mer eller mindre utger sina alster för att vara dels baserade på verkliga händelser dels självupplevda.
Dock är det Danmarks mest säljande författare sen HC Anderssen.
När jag var ung och vacker så tog dom inte ens in hans böcker på biblioteket med hänvisning till att det var våldsam skräplitteratur.
Det tråkiga är inte när dom censurerar någon författare utan när man ser vilka dom har släppt igenom. Den som vill veta mer kan klicka på länken under försättning att han eller hon kan förlika sig med danska språket.
http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Ha ... apitel.htm
Jag tycker inte att de är underhållande. De är dåligt skrivna (översatta?) och har dålig handling. Jag bryr mig inte om ifall de är påhittade eller inte.NIBBE skrev:Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.
Det är tur att vi alla är olikaBjörn E skrev:Jag tycker inte att de är underhållande. De är dåligt skrivna (översatta?) och har dålig handling. Jag bryr mig inte om ifall de är påhittade eller inte.NIBBE skrev:Att säga att böckerna är värdelösa är fel, sven hassel skriver mycket underhållande böcker men man skall inte tro på att allt han skriver är historiskt sett sant, men underhållande det är dom.
Man får ta Sven Hassel böckerna för vad de är, skönlitteratur. De handlar om en tid som många av oss forumbesökare är intresserade av, nämligen 2 vk. Har själv läst alla hans böcker, noterade själv upprepningar, att han verkade strida på alla fronter och att kanonerna blev grövre och grövre ju längre kriget fortskred. Men som sagt, har man hittat en "pengamaskin" gäller det att mjölka den så mycke som möjligt. Jag själv hade ju valet att låta bli att köpa.
MVH
MVH
-
von Strüdel
- Medlem
- Raskolnikov
- Medlem
Gör du det,bitvis så är den faktiskt underhållande,den är lättläst,kanske lite för lättläst,språkbruket i böckerna är i stil med "Full metal jacket" många fantasifulla svordommar alltså.
Själva krigsskildringarna är oftast rena blodbadet,innan jag kom till insikt med forna gatubarnet Hassels extremt livliga fantasi så var det nästan lite deprimerande att läsa alla cyniska blodbad.Den största behållningen tycker jag ligger i en viss "Porta"s gangsteraktiga leverne och böckerna blir bitvis ganska roliga när hans försök att tjäna pengar (på olagligt sätt förståss!) går i stöpet,de partierna av boken är lite som en tysk "91:an" fast under krig och mycket våldsammare.
Själva krigsskildringarna är oftast rena blodbadet,innan jag kom till insikt med forna gatubarnet Hassels extremt livliga fantasi så var det nästan lite deprimerande att läsa alla cyniska blodbad.Den största behållningen tycker jag ligger i en viss "Porta"s gangsteraktiga leverne och böckerna blir bitvis ganska roliga när hans försök att tjäna pengar (på olagligt sätt förståss!) går i stöpet,de partierna av boken är lite som en tysk "91:an" fast under krig och mycket våldsammare.
Jag håller med dig där. Porta är ganska lik 87 an tycker jag och hassel själv mesig som 91an, om än mycket blodigareRaskolnikov skrev:Gör du det,bitvis så är den faktiskt underhållande,den är lättläst,kanske lite för lättläst,språkbruket i böckerna är i stil med "Full metal jacket" många fantasifulla svordommar alltså.
Själv så tycker jag att Hassel-böckerna är rätt så underhållande även om dom inte är historiskt korrekta. Vill du ha tag i dom så kan man bl.a. köpa dem ifrån http://www.adlibris.se för en hyfsat billig peng.
/Mikael
/Mikael
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
favoritböcker i tonåren
Det hörde till mina favoritböcker i lägre tonåren. Har dock aldrig följt upp dem senare och har aldrig reflekterat över deras sanningshalt. Detta kommer som en liten chock för mig nu!Necros skrev:Själv så tycker jag att Hassel-böckerna är rätt så underhållande även om dom inte är historiskt korrekta.
... så naiv man är.