Victoria AAR - Sverige

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Daniel Bratt
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 juni 2003, 21:33
Ort: Småland

Inlägg av Daniel Bratt » 17 november 2003, 14:21

ja för sjutton, börja där du sparade och ta Sverige ut i europa :D

En fråga bara: hur långt fram sträcker sig spelet kan man komma ända in på 1900 talet?

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 17 november 2003, 20:03

Spelet sträcker sig till 1920, så du har chansen att ta med Sverige in i första världskriget om du vill. Förhoppningsvis kan jag fortsätta min AAR imorgon.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 november 2003, 03:24

Robert_Kropotkin skrev:Osmakligt skämt av Anno togs bort. Etnisk rensning är inget man skojar om.

/Robert Sköld
Det var faktist inget skämt, jag undrade om det fanns, då jag tidigare sett ett cirkeldiagramet på befolkningsgrupper. [bla. ursprungsbefolkningen och de som bosätter sig i en koloni] Så jag ställer frågan igen, kan man på något sätt föra etniskt rensning så att en kolonin blir helt svenskt/brittiskt/ryskt/franskt/afrikanskt/whatever? I EU2 [Victorias föregångare] kan man på ett sätt viss föra en etniskt rensning då man kan flytta in kolonisatörer i en handelstation och omvandla ursprungsbefolkningen till hemlandets befolkning eller skövla en en stad så den går ner till under 700 invånare och på så sätt kan bli föremål för en inflyttning.

/Anno

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 november 2003, 03:49

Jag ber om ursäkt, misstolkade ditt inlägg!

/Robert Sköld

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Re: Victoria AAR - Sverige

Inlägg av Patrick A » 18 november 2003, 07:34

sandgren skrev: Februari - November 1836
- Herr enväldig härskare! Våra spioner rapporterar att det Ryska riket placerar otaliga trupper i Mariehamn på Åland. Kan en attack vara i görningen?
Jag, som en väldig härskare konstaterade dock att inga militära åtgärdas skulle vidtas för att möta hotet från öst. Istället skall vi med diplomatisk hjälp försöka stävja dem, till vi själva är reda att ta upp kampen om Östersjön.
Bild
Vet inte hur noggrann research speltillverkaren gjort, men 1836 existerade inget Mariehamn ... :)

Mer realistiskt och grovt taget helt korrekt hade varit att referera till den under byggande varande fästningen i Bomarsund på Åland. Mariehamn grundades först 1861. :P

/Patrik

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 18 november 2003, 09:15

Vad jag vet finns det inget sätt att rensa ut en viss folkgrupp. Däremot kan du få folk att flytta till ditt land om du har bra förutsättningar, typ järnväg, fabriker och sjukvård.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 november 2003, 09:46

sandgren skrev:Vad jag vet finns det inget sätt att rensa ut en viss folkgrupp. Däremot kan du få folk att flytta till ditt land om du har bra förutsättningar, typ järnväg, fabriker och sjukvård.
Man kan "befodra" vissa folkgrupper uppåt, medan man låter andra var kvar. Dessa blir då med tiden radikala och kommer att revoltera. Sviterna av revolterna gär att denna folkgrupp minskar och en del kommer att emigrera.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 18 november 2003, 10:53

Mycket underhållande sandgren!
Jag hade inte tänkt att köra victoria, men ju mer jag läser om det desto mer sugen blir jag.
Om man jämför med EU, är det svårare att lära sig och är komplexiteten högre? Det känns som att det är en väldig massa spakar och knappar överallt :D

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 november 2003, 11:16

Anno skrev:
Så jag ställer frågan igen, kan man på något sätt föra etniskt rensning så att en kolonin blir helt svenskt/brittiskt/ryskt/franskt/afrikanskt/whatever? I EU2 [Victorias föregångare] kan man på ett sätt viss föra en etniskt rensning då man kan flytta in kolonisatörer i en handelstation och omvandla ursprungsbefolkningen till hemlandets befolkning eller skövla en en stad så den går ner till under 700 invånare och på så sätt kan bli föremål för en inflyttning.
Ja och nej. Inte i kolonier, vilka har en speciell status. Däremot assimileras en del av befolkningen i moderlandet som inte ingår i statskulturerna, beroende på deras storlek. Mindre grupper som emigrerar till USA assimileras relativt omgående, medan irländare i Storbritannien eller Dixies i amerikanska Södern assmimileras långsamt.

Det förekommer också en del inhemskt flyttande så det är svårt att exakt uppskatta hastigheten (dvs är det plötsligt 50% yankees i South Carolina kan det lika gärna röra sig som en dubbelt så stor befolkning, av vilka hälften flyttat in från Illinois eller Providence).

/Forsberg

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 18 november 2003, 12:34

1847
Då spelet kraschade för mig användes detta år för att återigen kriga mot Danmark. Jag lyckades inte få riktigt samma fredsvillkor, men nästan. Resten av året användes för att bygga järnvägar och fabriker i moderlandet. Samtidigt flyttade stora mängder ifrån Danmark till Skåne. Upprättandet av en koloni på ön Midway började också, denna kan komma att spela stor roll i våra fortsatta försöka att bilda ett kolonialt välde.
Bild

1848
En revolt i provinsen Buea, strax norr om Kribi, bröt ut i början av året. Då den svenska krigsmakten inte har några trupper stationerade i Afrika skeppades en mindre armé dit för att förhoppningsvis slå ner upprorsmakarna.
välde.
Bild

I juli anlände Svenska Befrielsearmén till Kribi och marschen mot Buea kunde börja. General Ribbing rapporterade hem att han förväntade sig att kunna slå ner upproret innan årets slut.

Katastrof! Samtidigt som den svenska armén är i Afrika för att slå ner upprorsmakare blossade det upp ytterligare en konflikt i det nyligen erövrade Kiel. Order har gått ut om att bilda en ny armé, men detta kommer säkerligen ta ett par månader. Vi kan bara be till Gud om att de inte skall kunna bräcka Kiels stadsvallar.
Bild
I Oktober nåddes vi av både goda och dåliga nyheter. Upproret i Buea har slåtts ner och den svenska armén är på väg hem för att ta itu med upproren i Kiel. Men nästan samtidigt förklarade Hannover samt deras allierade Preussen krig emot Sverige. Sverige står inför ett mycket tufft krig och samma dag mobiliserade Sverige alla sina män.
Bild
1849
I Januari föll Kiel och upprorsmakarna hängdes på Kiels gator för att visa att all form av motstånd var lönlöst, Kiel är och förblir en del av Sverige. Samtidigt har en ny armé av nymobiliserade män nått Tyskland och marscherar mot Hannover, som själva slåss mot stora styrkor av rebeller.

I maj lyckades Preussiska styrkor överta Lauenburg och marscherade kort därefter mot Kiel där en svag svensk armé väntade. Sveriges befrielsearmé skeppades till Stettin, på Preussiska fastlandet, och försökte på så sätt skära av förbindelsen med Hannover.

Katastrof! Den svenska armén i Kiel slaktades helt och Befrielsearmén drevs ut från Stettin. De få överlevande samlades i Skåne under befäl av general Ribbing för att säkra det svenska fastlandet.

Då Århus var den sista svenska provins som fortfarande styrdes av oss i Danmark sattes general Ribbings armé in för att försöka anfall Hannover i baken och erövra några av deras viktigaste provinser. Det blev dock ingen succé då styrkor ifrån Oldenburg och Preussen hela tiden anlände för att stödja deras allierade.

1850
I början av året ljusnade det äntligen för den svenska armén. Två arméer har landsatts i Danmark och förhoppningsvis kan vi snart sluta fred med Hannover.

1851
Danmark har återerövrats. Men hårda strider sker vid gränsen till Kiel och de svenska trupperna kommer inte att kunna hålla ut länge till. Åtskilliga fredsförslag har erbjudits både Hannover och Preussen men alla har förkastats.
Bild
1852
Äntligen befinner sig Sverige i fred. Ett fredsavtal som innebar att vi skulle gå tillbaka till villkoren som rådde innan kriget skrevs på. Alla män som dött för Sverige hade med andra ord gjort det i onödan. Kolonin i Midway stod färdig och ön blev en del av det svenska riket. Samtidigt som Sveriges afrikanska kolonier nu är helt omringade av Frankrike då dessa passade på att muta in områdena när Sverige låg i krig.
Bild

Skriv svar