Ang Rädda menige Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 november 2003, 19:07

Angus skrev:Varför ser f ö alla tyskar ut som nynazister? Det jag kommer ihåg är att i princip alla tyskar som syns lite mer är rakade...sedan hörde jag på ett anant forum att standard för tyska soldater var en slags pottfrilla som gjorde att hjälmen satt bra, men att regissören/producenten ville att tyskarna skulle se ut som nynazister och beordrade rakning.

Kommentar?
I Studs Terkels intervjubok "Det goda kriget" minns en amerikansk veteran att han tyckte tyskarna var långhåriga jämfört med jänkarna! Så mycket för snaggen i SPR...

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 4 november 2003, 21:39

Var det du som gjorde den din bonde?

Aja, början är bra och spännande men eftertexterna var bäst när dom uckar på varann

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 4 november 2003, 21:43

B Hellqvist skrev:
Angus skrev:Varför ser f ö alla tyskar ut som nynazister? Det jag kommer ihåg är att i princip alla tyskar som syns lite mer är rakade...sedan hörde jag på ett anant forum att standard för tyska soldater var en slags pottfrilla som gjorde att hjälmen satt bra, men att regissören/producenten ville att tyskarna skulle se ut som nynazister och beordrade rakning.

Kommentar?
I Studs Terkels intervjubok "Det goda kriget" minns en amerikansk veteran att han tyckte tyskarna var långhåriga jämfört med jänkarna! Så mycket för snaggen i SPR...
Det varierade antagligen från förband till förband. Jag betvivlar att tyskar i förband där de hade mycket löss hade särskilt långt hår.
Bara för att en veteran säger en sak betyder inte det att hela kriget var på det viset.

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 5 november 2003, 01:01

Många av de allierade soldaterna rakade sig inför hoppet i normadie, de luftburna alltså.. tysken måste ha blivit rädd ;)

En annan rolig grej är att tyskarna spred propaganda innan att "amerikanen" var en tokig vilde med vild-frisyr.

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem

Inlägg av Gugge » 5 november 2003, 03:41

MarcuS Schober skrev:Yup yup, jag gjorde manuset :p ni kan ju gissa vilka som vinner :wink:
Filmen är helt ok, väldigt bra gjort med ljudet. Fast gugge klippte lite cpigt :?
Shcy.. Måste göra en ny film snart känner jag.. Var ju första gången med det progget ju.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 5 november 2003, 09:39

Det jag har haft svårt för i den filmen är att dom säger väl att det kommer typ 2 tigrar och 2 pantrar? och så kommer en tiger och en marder III?

Och en marder är ju logisk att ha med där, men en tiger känns svårsmält!

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 5 november 2003, 11:42

Winters skrev:Många av de allierade soldaterna rakade sig inför hoppet i normadie, de luftburna alltså.. tysken måste ha blivit rädd ;)

En annan rolig grej är att tyskarna spred propaganda innan att "amerikanen" var en tokig vilde med vild-frisyr.
Faktum är ju att vissa amerikanska fallskärmsförband gjorde det till en grej att raka sig till sk. mohikanfrisyr innan hoppet i Normandie...

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 5 november 2003, 12:01

även kallat army frilla?

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 5 november 2003, 12:31

Har en fråga. Är det någon som vet vad tysken säger då han sticker kniven i den amerikanska jude soldaten?

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 5 november 2003, 12:53

CJBackfire skrev:även kallat army frilla?
Hmm...armyfrilla? Det har jag aldrig hört...

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 5 november 2003, 12:55

Aphid skrev:Har en fråga. Är det någon som vet vad tysken säger då han sticker kniven i den amerikanska jude soldaten?
Om jag inte minns fel säger han något i stil med "Es wird einfacher für dich....osv"

Typ, det blir enklare för dig om du ger upp, det är strax över.

Mycket pedagogiskt sagt om jag får säga det själv...

.webb

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 5 november 2003, 16:54

kanske är vad man kallar usas marinkårs frilla

Användarvisningsbild
Panzergrenadier
Medlem

frisyr

Inlägg av Panzergrenadier » 5 november 2003, 17:44

Frisyren är ingen army frilla då har du hår på hela övre delen av huvet, dt dom använder är en mohikan elr tuppkam

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 5 november 2003, 22:40

Ang Tigern när kaptenen skjuter med sin thompson in i gluggen. Så kan den person som satt där inte haft det nerfällt. Sedan så hade de amerikanska luftburna en bok om hur man kan använda viss material så det där med mortar ammon e inte löjligt. Snipern kan jag hålla med om.
Men att amerikanerna krossar tyskarna är lite löjligt.

Och till slut, Någon sa att tyskarna sprang utan att skjuta tillbaka.. Man kan inte skjuta tillbaka bara sådär under beskjutning när man springer plus att det är svårt att lokalisera var fineden är.

Om någon kan mer så blir jag bara glad om ni kan rätta mig :)

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 6 november 2003, 01:27

volgar skrev: .. //...
Och till slut, Någon sa att tyskarna sprang utan att skjuta tillbaka.. Man kan inte skjuta tillbaka bara sådär under beskjutning när man springer plus att det är svårt att lokalisera var fienden är.

.. //...
Jodå, skjuta kan man...
... träffa är det sämre ställt med!
:wink:

Lokalisering av fienden.. - precis! Det är den man inte ser som skjuter en. :oops:

Skriv svar