I Studs Terkels intervjubok "Det goda kriget" minns en amerikansk veteran att han tyckte tyskarna var långhåriga jämfört med jänkarna! Så mycket för snaggen i SPR...Angus skrev:Varför ser f ö alla tyskar ut som nynazister? Det jag kommer ihåg är att i princip alla tyskar som syns lite mer är rakade...sedan hörde jag på ett anant forum att standard för tyska soldater var en slags pottfrilla som gjorde att hjälmen satt bra, men att regissören/producenten ville att tyskarna skulle se ut som nynazister och beordrade rakning.
Kommentar?
Ang Rädda menige Ryan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
Det varierade antagligen från förband till förband. Jag betvivlar att tyskar i förband där de hade mycket löss hade särskilt långt hår.B Hellqvist skrev:I Studs Terkels intervjubok "Det goda kriget" minns en amerikansk veteran att han tyckte tyskarna var långhåriga jämfört med jänkarna! Så mycket för snaggen i SPR...Angus skrev:Varför ser f ö alla tyskar ut som nynazister? Det jag kommer ihåg är att i princip alla tyskar som syns lite mer är rakade...sedan hörde jag på ett anant forum att standard för tyska soldater var en slags pottfrilla som gjorde att hjälmen satt bra, men att regissören/producenten ville att tyskarna skulle se ut som nynazister och beordrade rakning.
Kommentar?
Bara för att en veteran säger en sak betyder inte det att hela kriget var på det viset.
- Panzerschreck
- Medlem
Faktum är ju att vissa amerikanska fallskärmsförband gjorde det till en grej att raka sig till sk. mohikanfrisyr innan hoppet i Normandie...Winters skrev:Många av de allierade soldaterna rakade sig inför hoppet i normadie, de luftburna alltså.. tysken måste ha blivit rädd
En annan rolig grej är att tyskarna spred propaganda innan att "amerikanen" var en tokig vilde med vild-frisyr.
- CJBackfire
- Medlem
Om jag inte minns fel säger han något i stil med "Es wird einfacher für dich....osv"Aphid skrev:Har en fråga. Är det någon som vet vad tysken säger då han sticker kniven i den amerikanska jude soldaten?
Typ, det blir enklare för dig om du ger upp, det är strax över.
Mycket pedagogiskt sagt om jag får säga det själv...
.webb
- CJBackfire
- Medlem
- Panzergrenadier
- Medlem
frisyr
Frisyren är ingen army frilla då har du hår på hela övre delen av huvet, dt dom använder är en mohikan elr tuppkam
Ang Tigern när kaptenen skjuter med sin thompson in i gluggen. Så kan den person som satt där inte haft det nerfällt. Sedan så hade de amerikanska luftburna en bok om hur man kan använda viss material så det där med mortar ammon e inte löjligt. Snipern kan jag hålla med om.
Men att amerikanerna krossar tyskarna är lite löjligt.
Och till slut, Någon sa att tyskarna sprang utan att skjuta tillbaka.. Man kan inte skjuta tillbaka bara sådär under beskjutning när man springer plus att det är svårt att lokalisera var fineden är.
Om någon kan mer så blir jag bara glad om ni kan rätta mig
Men att amerikanerna krossar tyskarna är lite löjligt.
Och till slut, Någon sa att tyskarna sprang utan att skjuta tillbaka.. Man kan inte skjuta tillbaka bara sådär under beskjutning när man springer plus att det är svårt att lokalisera var fineden är.
Om någon kan mer så blir jag bara glad om ni kan rätta mig
Jodå, skjuta kan man...volgar skrev: .. //...
Och till slut, Någon sa att tyskarna sprang utan att skjuta tillbaka.. Man kan inte skjuta tillbaka bara sådär under beskjutning när man springer plus att det är svårt att lokalisera var fienden är.
.. //...
... träffa är det sämre ställt med!
Lokalisering av fienden.. - precis! Det är den man inte ser som skjuter en.