Den bästa historiska filmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Den Tunna Röda Linjen?

Inlägg av Dick » 19 maj 2002, 23:01

Varför nämner ingen Den Tunna Röda Linjen? Det är ju den överlägset bästa krigsfilmen i världshistorien och tillika en av få filmer som (vida) överträffar sin litterära förlaga.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den Tunna Röda Linjen?

Inlägg av Patrik » 19 maj 2002, 23:05

Dick skrev:Varför nämner ingen Den Tunna Röda Linjen? Det är ju den överlägset bästa krigsfilmen i världshistorien och tillika en av få filmer som (vida) överträffar sin litterära förlaga.
Sannerligen inte, filmen är seg - trots att bolaget tvingade regisören att plocka fram stora häxsaxen - man kan bara ana hur seg den blivit om de nu inte tvingat honom till detta. Visst fotot är snyggt - men vad hjälper det när handlingen går i ultrarapid.
Håller för övrigt inte med om att filmen är bättre.

Men som sagt - smaken är som baken.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Den Tunna Röda Linjen?

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 23:19

Patrik skrev:
Dick skrev:Varför nämner ingen Den Tunna Röda Linjen? Det är ju den överlägset bästa krigsfilmen i världshistorien och tillika en av få filmer som (vida) överträffar sin litterära förlaga.
Sannerligen inte, filmen är seg - trots att bolaget tvingade regisören att plocka fram stora häxsaxen - man kan bara ana hur seg den blivit om de nu inte tvingat honom till detta. Visst fotot är snyggt - men vad hjälper det när handlingen går i ultrarapid.
Håller för övrigt inte med om att filmen är bättre.

Men som sagt - smaken är som baken.
Den är ett mästerverk i jämförelse med Pearl Harbor och enemy at the gates.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den Tunna Röda Linjen?

Inlägg av Patrik » 19 maj 2002, 23:28

Relay skrev: Den är ett mästerverk i jämförelse med Pearl Harbor och enemy at the gates.
Det mesta är mästerverk jämfört med ovan nämnda rullar...

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 19 maj 2002, 23:47

Schilders List är inte heller någon dålig film.

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Den Tunna Röda Linjen?

Inlägg av Dick » 20 maj 2002, 13:01

Patrik skrev:Sannerligen inte, filmen är seg - trots att bolaget tvingade regisören att plocka fram stora häxsaxen - man kan bara ana hur seg den blivit om de nu inte tvingat honom till detta. Visst fotot är snyggt - men vad hjälper det när handlingen går i ultrarapid.
Håller för övrigt inte med om att filmen är bättre.

Men som sagt - smaken är som baken.
Jag skulle inte kalla filmen seg, snarare anser jag att den tar den tid den behöver. Som jag har förstått det försöker Den Tunna Röda Linjen i första hand ställa en massa viktiga frågor - inte bara berätta en historia rakt upp och ner som alla andra krigsfilmer. Dessutom tycker jag nog att det är lite orättvist att bara nämna fotot som dess främsta förtjänster - även om man inte gillar filmen måste man ju erkänna att skådespeleriet är av yppersta toppklass!

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Tunna röda linjen samt Saving Private Ryan

Inlägg av Private Snafu » 23 maj 2002, 10:39

TRL. Filmen förtjänar att ses flera gånger. Själv tyckte jag den var kass när jag såg den på bio. Tittade på den igen vid ett senare tillfälle och kopplade. Nu menar jag att det är en av de bästa filmerna som kommit de senaste åren. Tyvärr känns den en aning sönderklippt pga av längden så har man ju fått offra en del saker. Skulle vara intressant och se hur man tänkt sig den från början.
Tittade på Saving Private Ryan igen för en vecka sedan. Den gav inte samma effekt som den Tunna Röda linjen gav när jag såg den andra gången. Men jag såg dock en rätt kul grej.
Fler kanske har märkt det. När Miller och Ryan sitter i granathålet under slutstriden och har slut på ammunition. Scenen när de börjar kasta granatkastar projektiler genom slå dem hårt mot ett par metall plattor. Titta på Millers skärp. Där sitter en hel radda med handgranater. Varför komplicera saken och kasta projektiler när han fortfarande har handgranaterna?

Finnrocker
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 mars 2002, 08:16

tunna röda linjen = suverän

Inlägg av Finnrocker » 23 maj 2002, 10:47

Den tunna röda linjen är enligt mig den absolut bästa krigsfilmen gjord av USA. Som nämnts så ställer den frågor som ska få tittaren att tänka efter och ska inte tas som en actionfilm. För den vanlige krigsaction tittaren så blir filmen seg vilket jag kan förstå för den vänder sig inte till den publiken antar jag.

/Markus

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 26 maj 2002, 03:48

finnrocker skrev:Den tunna röda linjen är enligt mig den absolut bästa krigsfilmen gjord av USA. Som nämnts så ställer den frågor som ska få tittaren att tänka efter och ska inte tas som en actionfilm. För den vanlige krigsaction tittaren så blir filmen seg vilket jag kan förstå för den vänder sig inte till den publiken antar jag.
Håller med till fullo! Skulle också vilja säga att den på något vis är oerhört vacker -- kanske mycket beroende på fotot och skådespeleriet. I vilket fall som helst anser jag att den växer för varje gång man ser den!

mvh
/fredrik

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 april 2002, 02:34
Ort: Karl XII vår unge hjälte
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 8 juni 2002, 21:57

Brave heart är bra men den bästa är Karl XII
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 14 juni 2002, 19:27

Johan Elisson skrev:Nix. Das Boot.

/Johan
Nåja.. klaustrofobi.. men den är bra. synd att det finns så många efterapningar..
J v b skrev:
Nein
stalingrad
Vet inte om vi tänker på samma film. En hand på utsidan som sträcker sig efter en medalj om jag kommer ihåg rätt och kan dessvärre inte hålla med. Filmen är juh riktigt ruggigt dålig.. :oops:

Men jag måste (igen) framhålla "the great escape"

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 14 juni 2002, 20:18

Newt den filmen du pratar om heter Järnkorset inte Stalingrad.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 17 juni 2002, 23:28

Jonteman skrev:Svåra förluster!?, amerikanarna var ju 13-15 eller nåt, Tyskarna 50 och 4 pansarvagnar.

I boken med samma namn så är det 2 waffen-ss kompanier som anfaller understödda av ett gäng stridsvagnar. där har även Amerikanarna eldkastare och en tredje kulspruta. den ser man förövrigt att två fallskärmskillar bär på när dom förbereder sig för striden i staden. och ändå så är dom två som är med redan på plats :? offer för häcksaxen?
En annan lustig grej är att i reklamen för filmen innan den hade premiär så syns en DD-tank i bakgrunden, även den ett offer för saxen?


/Martin

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 4 september 2002, 02:32

Braveheart (trots vissa historiska missar), Okänd Soldat (båda faktiskt), Vinterkriget eller möjligen Das Boot, nämnas bör Saving Private ryan- är bra men inte bäst.

Någon som vet hur man får tag på den ryska Gå och se!

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 5 september 2002, 09:27

SuperIre skrev:...jag hittade Gettysburg - Det stora slaget och Deer Hunter idag på Movieline i Göteborg, hoppas dom är bra! Jag återkommer med mina kommentarer om filmerna...



Jag köpte Bron över floden Kwai för nån vecka sen också, får väl ta och se på den med, men en krigsfilm på över 3 timmar "orkar" man inte se när som helst!
Gettysburg är bra ett mycket bra köp

Skriv svar