"Band of Brothers" - andra tittningen (långt)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Abs0
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 27 juli 2003, 10:48
Ort: Nykvarn, Sweden

Inlägg av Abs0 » 14 augusti 2003, 23:12

Jag gråter nästan av del 9 :(

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 15 augusti 2003, 08:04

Mycket imponerande arbete, B Hellqvist! Jag får se till att skaffa de böcker du nämner.

Sonderling

chade
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2003, 10:45
Ort: Sverige

Inlägg av chade » 15 augusti 2003, 08:53

Här är en länk till en väldigt kritisk genomgång av faktariktigheten i serien.

http://www.101airborneww2.com/bandofbrothers3.html

Dock verkar han som skrivit denna lite sur för att han inte "fick/blivit tillfrågad att" vara med och ge råd.

Jag älskar BoB och har sett hela serien minst 5 ggr helt och sen vissa avsnitt många fler. Har även läst boken dock ej Websters(ännu).

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 15 augusti 2003, 18:47

B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Vad dog Blithe av då?
Jag vet inte; bara att han dog 17/12 1967 i Västtyskland medan han tjänstgjorde i armén. Hjärtattack? Övningsolycka? Trafikolycka?
Var inte blithe den person som var "feg" i början men blev "modig" mot slutet? isf stod det att han dog av ett skott han fick i halsen som han inte repade sig efter...

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 15 augusti 2003, 20:00

Reinhardt skrev:
B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Vad dog Blithe av då?
Jag vet inte; bara att han dog 17/12 1967 i Västtyskland medan han tjänstgjorde i armén. Hjärtattack? Övningsolycka? Trafikolycka?
Var inte blithe den person som var "feg" i början men blev "modig" mot slutet? isf stod det att han dog av ett skott han fick i halsen som han inte repade sig efter...
Jo, han blev väl skjuten vid nån farm eller nåt och dog 1950 nångång va?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 15 augusti 2003, 20:57

Rommel skrev:
Reinhardt skrev:
B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Vad dog Blithe av då?
Jag vet inte; bara att han dog 17/12 1967 i Västtyskland medan han tjänstgjorde i armén. Hjärtattack? Övningsolycka? Trafikolycka?
Var inte blithe den person som var "feg" i början men blev "modig" mot slutet? isf stod det att han dog av ett skott han fick i halsen som han inte repade sig efter...
Jo, han blev väl skjuten vid nån farm eller nåt och dog 1950 nångång va?
Blithe överlevde och stred senare i Korea. Han dog 1968 och vilar numera på Arlingtonkyrkogården i Washington DC.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 16 augusti 2003, 01:04

en fråga om BoB's market garden avsnitt..
Jag har för mig 101th klarade sig och tycker det är lite svårt att få en överblick...
Var i A bridge to far(som ger en bra överblick) kan man se/höra det?
är lite förvirrad

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 17 augusti 2003, 15:54

Henric Edwards skrev:
Rommel skrev:
Reinhardt skrev:
B Hellqvist skrev: Jag vet inte; bara att han dog 17/12 1967 i Västtyskland medan han tjänstgjorde i armén. Hjärtattack? Övningsolycka? Trafikolycka?
Var inte blithe den person som var "feg" i början men blev "modig" mot slutet? isf stod det att han dog av ett skott han fick i halsen som han inte repade sig efter...
Jo, han blev väl skjuten vid nån farm eller nåt och dog 1950 nångång va?
Blithe överlevde och stred senare i Korea. Han dog 1968 och vilar numera på Arlingtonkyrkogården i Washington DC.


~Henric Edwards
men då stod det väll fel i BoB, där stod det att han inte repade sig och dog 1946, eller så är det jag som minns fel

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 augusti 2003, 22:34

Reinhardt skrev:
Henric Edwards skrev:
Rommel skrev:
Reinhardt skrev: Var inte blithe den person som var "feg" i början men blev "modig" mot slutet? isf stod det att han dog av ett skott han fick i halsen som han inte repade sig efter...
Jo, han blev väl skjuten vid nån farm eller nåt och dog 1950 nångång va?
Blithe överlevde och stred senare i Korea. Han dog 1968 och vilar numera på Arlingtonkyrkogården i Washington DC.


~Henric Edwards
men då stod det väll fel i BoB, där stod det att han inte repade sig och dog 1946, eller så är det jag som minns fel
Det går ju alltid att läsa min inledande post, där det står att "Den stridsrädde Albert Blithe dog inte 1948, utan 1967, och dessutom efter att ha varit en vända i Korea. Misstaget förklaras av att innan TV-serien visades, så var det någon veteran som hade för sig att Blithe hade dött i slutet av 40-talet, och det var den uppgiften som kom med i boken." Då slipper man att älta ämnet en gång till...

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 18 augusti 2003, 20:47

så var det någon veteran som hade för sig att Blithe hade dött i slutet av 40-talet, och det var den uppgiften som kom med i boken.

Är inte just hela serien BOB baserad på veteraners hågkomst
och här dyker ett fel tydligen upp, när varenda detalj och skeende som filmades påstods vara ackuratess gentemot verkligheten,
här uppstod visst en liten diskrepans.

Men jag hoppas att det inte blir något menlöst tjafs om
att man ÄR NAZIST som inte konstaterar att varenda avsnitt av BOB
är fullkomligt autentiskt, utan låter denna lilla iaktagelse vara ett litet inlägg som inte behöver bemötas med något abnormt mothugg.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2003, 21:10

Hartmann1943-45 skrev:Är inte just hela serien BOB baserad på veteraners hågkomst
och här dyker ett fel tydligen upp, när varenda detalj och skeende som filmades påstods vara ackuratess gentemot verkligheten,
här uppstod visst en liten diskrepans.
...hågkomster, stridsrapporter, krigsdagböcker, personliga brev, etc... Det är inte fråga om ett kompani halvsenila gubbar som suttit och skarvat framför brasan 50 år senare, utan väldokumenterade fakta. Att sedan en del filtrerats genom några manusförfattares ordbehandlare så att det inte följer de verkiga händelserna till punkt och pricka.
Men jag hoppas att det inte blir något menlöst tjafs om
att man ÄR NAZIST som inte konstaterar att varenda avsnitt av BOB
är fullkomligt autentiskt, utan låter denna lilla iaktagelse vara ett litet inlägg som inte behöver bemötas med något abnormt mothugg.
...och jag skulle uppskatta om du läste Ambroses bok, så att du kan ge dig in i debatten med lite mer på fötterna. Om du läste min inledande post, där jag noterar de avvikelser gentemot verkligheten som förekommer i serien, så behöver du inte inta martyrrollen som förorättad "sanningssägare".

nypafi
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 augusti 2003, 21:26
Ort: Finland

Inlägg av nypafi » 19 augusti 2003, 21:11

Jag har följt med debatten om Bob i denna tråd och även de flesta andra relaterade trådar. Jag har varit lite sent ute för att delta i de andra trådarna, men eftersom denna tråd "lever" tänkte jag komma med ett inlägg.

Jag tycker precis som B Hellqvist att " 'Band of Brothers' är en imponerande TV-serie". Men jag är trots det, lite kritisk till serien och även jag är besviken på att de flesta som klagat på serien klassas som idioter. Jag har generellt sätt inget emot att t.ex. Waffen-SS får stryk. Jag tycker även att man i detta forum gjort klart att filmen följer verkliga händelser så långt som möjligt.

Det som gjorde mej besviken var att serien trots allt är en "Hollywood serie". Det som jag störde mej på var bl.a. följande:
1) Skådespelare Att anlita David Schwimmer (Ross i TV serien Friends) tycker jag var en stor miss. Jag tyckte inte han klarade av att göra rollen Löjtnant/Kapten Sobel verklighetstrogen. Jag tror att många med mej har svårt att förknippa honom med någon annan än den löjlige Ross. Trots att rollfiguren även var en löjlig typ. För mej är det samma som om Markoolio skulle ha en viktig roll i den kommande finländska krigsfilmen "Framom främsta linjen"
2) "Överdrivet beteende" Det som jag tycker är typiskt och störande i "Hollywood" produktioner är det "överdrivna beteendet". Ta t.ex. när plutonen sprang "Currahee", dvs språngmarschen upp till toppen av berget i första avsnittet. Jag har aldrig sett en grupp springa på det sättet. Speciellt Sobels stil där han lyfter på knäna överdrivet mycket. Tittade för en stund sedan på nytt på "Blackhawk Down". Om man där t.ex. studerar slutet på filmen där gruppen springande förflyttade sej till idrottsarenan, så var denna sekvens mycket mer "normal" och verklighetstrogen. Det finns säkert en hel del andra bra exempel på detta.

Det andra som jag tycker är synd är att man valde att göra en film om ett "elitförband". Många ser endast dessa stora filmer/serier och genom dessa produktioner bildar sej en upfattning om vad som verkligen hände på västfronten under andra världskriget. Så gjorde jag när jag var yngre. Mycket kommer fram på ett bra sätt i denna serie, men för mycket till de allierades fördel. När man t.ex. läser Tamelander/Zetterlings bok "Avgörandets ögonblick" får man en helt annan bild av vad som hände i Normandie. Jag är t.ex. lite orolig för hur filmen "Framom främsta linjen" kommer att bemötas. Det har ju pratats om att typ 300 ryssar och endast en finländare dör under Harry Järvs patrullfärder. Säkert sant, men ger verkligen ingen bra bild av hur det gick till under fortsättningskriget.

Jag hoppas att ingen säger "Here we go again..." :)

/nypafi

Winters
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: 5 mars 2003, 12:59
Ort: Sverige, Dalarna

Inlägg av Winters » 19 augusti 2003, 21:46

Svarar på föregående talares inlägg.



Jag har aldrig sett vänner så jag lider inte av det problemet som vissa av mina vänner gör som har svårt att se han seriöst.. Jag tycker han gör en underbar roll skilldring av Sobel. Sobel var dock enligt boken inte alls lika bra tränad som övriga Easy och om något undrar jag hur han då kan springa upp och ner på sidan av dem till toppen av Currahee. Sobel i boken är ganska lik Sobel i filmen.. om än möjligt hatade de honom ännu mer i boken än filmen..

MEN vad jag tyckte filmen missade och som boken belyser på många ställen är att soldaterna många gånger i strid tänkte tillbaka på Sobels träning och vad det givit dem i styrka och konditionsväg. I boken så säger tex Winters att Sobel skapade Easy.

Angående löpningen uppför Currahee så kanske det går lite väl fort..aldrig sett scenen på det sättet. Ska kolla det sen när min tv kommer från reparation.


Något jag också tänkt på under tiden jag läst boken/böckerna (även läst Websters bok) så var det att de kunde gjort filmen än mer amerikansk om de använt mer situationer. Tur att de inte gjorde det för de hade väl bara utmynnat i ännu mer meningslösa diskussioner med "förstå sig påare". Vill man ha mer flashiga scener bör man läsa boken. Den är underbart bra..

nypafi
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 augusti 2003, 21:26
Ort: Finland

Inlägg av nypafi » 20 augusti 2003, 07:46

Att Easy hatade Sobel tycker jag att framkom bra i filmen. Men enligt min mening, på ett lite överdrivet sätt. Det jag menade med kritiken mot Schwimmer, är att i vissa produktioner finns det en vilja att ta in kända skådespelare istället för unga skådespelare med talang. Kanske för att få högre tittarsiffror. Men detta kan medföra två problem. 1) Skådespelaren är för gammal för den person som han skall föreställa. Detta hände om jag minns rätt t.ex. i "Tuntematon Sotilas" första versionen 2) Skådespelaren kan vara "bränd" för att han förknippas med någon annan serie/film.

Övriga skådespelare i BoB kan jag inte klaga på. Men Sobel var den roll som var mest framträdande i de första avsnitten och därmed satte han, för mej, sin prägel på hela serien. Jag tycker att man skulle ha kunnat ta in en lovande okänd skådespelare istället. Men det är min högst personliga åsikt.

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:26
Ort: Gbg

Inlägg av wiseguy » 21 augusti 2003, 08:53

Jag tycker inte att man kan klaga rollbesättningen i BoB. Att folk tycker att någon skådespelare inte passar för rollen går aldrig att komma ifrån. Man kanske sett honom i någon dålig såpa innan eller man kanske bara inte tycker om hur människan ser ut eller pratar.

För mig så gillar jag inte ross i serien vänner och det passade alldeles utmärkt för BoB :D

Skriv svar