Vad är detta för valutatecken?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Alatius
Ny medlem

Vad är detta för valutatecken?

Inlägg av Alatius » 12 september 2009, 17:24

Är det någon som kan identifiera vad följande tecken betyder, eller åtminstone gissa sig till vilken sorts valuta som kan avses? En bödel i Ålborg år 1600 tjänade alltså 12 "någonting" om året, enligt Salmonsens konversationsleksikon, som bilden är tagen ur (tryckt 1927).

(Hittade frågan på http://runeberg.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=325 men tänkte att det kanske finns fler som kan svara här.)
Bilagor
valuta.png
valuta.png (40.63 KiB) Visad 3420 gånger

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Vad är detta för valutatecken?

Inlägg av Göstring » 12 september 2009, 18:40

Kan det vara mark? Symbolen har vissa likheter med den mittersta av dessa.
m_mark_v[1].gif
m_mark_v[1].gif (357 Bytes) Visad 3409 gånger
http://www.algonet.se/~hogman/slmatt.htm#viktm%C3%A5tt

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 12 september 2009, 23:01

Er det ikke daler? Svært at se.

1 daler = 1 rigsdaler (Rdl) = 6 mark (Mk.) = 96 skilling (Sk. Skl.)
1 sletdaler (Sdl) = 4 mark (Mk.) = 64 skilling (Sk. Skl.)
1 mark (Mk.) = 16 skilling (Sk. Skl.)

Fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv:
I 1630'erne kostede 1 tønde byg 1 daler.
I 1630'erne kostede et lam 5 mark
I 1630'erne kostede et får mellem 1 daler 2 mark og 1 daler 3 mark.
I 1630'erne kostede en god hest 9 daler.
I 1630'erne kostede en stud 12 daler.
I 1630'erne kostede et svin mellem 1 daler 3 mark og 1 daler 4 mark.

"Møntenheder bliver skrevet forskelligt i de enkelte århundreder. De almindeligste beløbsangivelser i skrifterne er daler, mark og skilling, senere slet- eller rigsdaler, mark og skilling".

http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkive ... ontenheder

Alatius
Ny medlem

Inlägg av Alatius » 13 september 2009, 08:13

Tack till er båda! Efter att ha tittat på de bilder som fanns på sidorna ni länkade är jag nu övertygad om att mitt tecken är skrivet så som i den bifogade bilden (eller, det är ju inte skrivet, utan tryckt, men jag menar att det har den formen.) Det stämmer ju gott med den mittersta i Göstrings bild, men har också likheter med många i bilderna för mark på sidan som Jens länkade till (med den skillnaden att mitt tecken har ett streck som går längre upp till höger.) Jag tror alltså att det är mark som åsyftas.
Bilagor
mark.png
mark.png (2.94 KiB) Visad 3381 gånger

madman
Ny medlem

Inlägg av madman » 15 september 2009, 10:57

Bödel, högt stående yrke på 1600-talet?

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 16 september 2009, 00:34

Det er ganske rigtigt et trykt marktegn, det trykte dalertegn ligner en sammenstilling af d og r i skråskrift, mens skilling almindelig tegnes som et tysk s. De er almindeligt brugt som trykte tegn i Danmark frem til begyndelsen af 1900-tallet. Det er mig der har lavet vejledningen om møntenheder til Rigsarkivet. Jeg har eksempel på trykte møntenheder, men jeg kan ikke finde d af at uploade et billede, så du kan se dem (??)

Camilla

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 16 september 2009, 00:44

Forresten det er sletdaler der er lig med en daler, en rigsdaler er = 1½ daler (ikke daler = rigsdaler) som der står øverst.

Camilla

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 16 september 2009, 05:44

Camilla.dk skrev:men jeg kan ikke finde d af at uploade et billede, så du kan se dem (??)
En liten vägledning i att ladda upp bilder: viewtopic.php?f=17&t=35344

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 16 september 2009, 12:56

Nu må vi se om jeg har gjort det rigtigt.

Øverste række er trykte møntenheder daler, mark, skilling fra bog trykt 1906

næste ræke er eksempel på hvor stor variation der er i tegnene i den samme tekst. Det er fra et skiftebrev (bouppteckning) fra Malmø 1590. Mark er skrevet på flere måder, og daler er skrevet ud me tekst i stedet for tegn.

Sidste række er skifte fra Malmø 1659. Her er mark kontinuerligt, mens dalertegnet varierer.

Camilla
daler, mark, skilling.jpg
daler, mark, skilling.jpg (72.39 KiB) Visad 3292 gånger

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 16 september 2009, 21:05

Camilla.dk skrev:Det er mig der har lavet vejledningen om møntenheder til Rigsarkivet.
Camilla
Oh, det vidste jeg ikke. Så har du selvfølgelig bemærket, at jeg kom til at lave "skifter" om til "skrifter". Beklager fejlen.

Møntsystemet i gamle tider finder jeg overordentlig vanskeligt at forstå. En ny møntforordning indførtes i 1625.

"I år 1600 baseredes Danmarks møntsystem på dalere, der inddeltes i 4 mark à 16 skilling. Dette system havde været gældende siden 1582. Hovedmønten var en Sølvmønt på ca. 30 gram. Sølvmønterne kaldtes i almindelighed alle for »dallere«, og nogle af dem jævnførtes direkte med en dansk rigsdaler."

"Ordet daler er i regeringsakter den mest almindelige betegnelse for pengebeløbet en rigsdaler. I privat materiale skelnes der tidligere mellem pengebeløbene rigsdaler og daler, hvor sidstnævnte betyder en sletdaler pa 64 skilling".

http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?ma ... o&id=74712

Men opgaven er nu lettest at løse, hvis man ser svaret under Salmonsen-artiklen om toque.
...i det Aar blev Bøddelen i Aalborg
udstyret med et sandt Pragtstykke af den Sort.
Den kostede 15 Mark (selv havde han 12 Mark i fast
Aarsløn).
http://runeberg.org/salmonsen/2/23/0615.html

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 16 september 2009, 21:46

Hejsa Jens
Tak for udredningen - jeg vidste faktisk ikke at daler var brugt om rigsdaler, jeg har kun set daler og sletdaler brugt for det samme. Unægteligt besværligt. I skifterne bruges almindeligvis daler, mark og skilling senerere rigs-eller sletdaler, mark og skilling og da er sletdalerne lig med daleren altså 4 mark.
I Sverige er de også lidt besværlige for i 1660 indfører de den karolinske rigsdaler og karolinske mark, men somme tider bare kaldt carolineren, men der mener de rigsdaleren. Jeg har ikke styr på værdien af svenske penge dog.

Camilla

Alatius
Ny medlem

Inlägg av Alatius » 20 september 2009, 14:49

Ursprungsfrågeställaren hälsar och tackar också!

Camilla, tack för bilderna! Mycket intressant. Exemplet på det tryckta tecknet, vad heter boken som det kommer ifrån? Om du har fler exempel på tryckta mark-tecken, så är jag intresserad av dem också. (Om det inte är för mycket besvär!) ;)

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 21 september 2009, 09:47

Hej Alatius
De trykte mark og daler ser altid ens ud, de ser måske andeledes ud i tidligere perioder, jeg skal tjekke det. Bogen var bare en tilfældig bog der hed "Slægterne Transe, Holm og Snedker 1696-1908", trykt i Rønne, 1910.

Camilla

pultz
Provmedlem

Inlägg av pultz » 22 september 2009, 22:30

Jens Yde skrev: Men opgaven er nu lettest at løse, hvis man ser svaret under Salmonsen-artiklen om toque.
...i det Aar blev Bøddelen i Aalborg
udstyret med et sandt Pragtstykke af den Sort.
Den kostede 15 Mark (selv havde han 12 Mark i fast
Aarsløn).
http://runeberg.org/salmonsen/2/23/0615.html
Jeg er korrekturlæser af omtalte Salmonsenside. At der står mark i Salmonsen-artiklen skyldes ene alene denne tråd.

Tak til Alatius for at oprette tråden i denne fortræffelige forum og tak til alle der har bidraget til denne tråd, så jeg kunne færdiggøre siden.

/Evald Pultz - Runeberg

Skriv svar