Att förstöra pengar

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Att förstöra pengar

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2008, 10:24

Är det olagligt att förstöra pengar? Inte nuförtiden, väl? Har så varit fallet?

Det närmaste jag hittar i Lag (1988:1385) om Sveriges Riksbank är följande:
5 § Sedlar och mynt som förändrats eller bearbetats får inte spridas. Lag (2004:1303).
- vilket skulle innebära att man t.ex. inte får idka metallslöjd med enkronorna och sedan ta dem till butiken.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av tryggve » 29 maj 2008, 11:29

Interssant fråga. Jag har flera gånger hört påståendet att det är olagligt att förstöra pengar, exempelet var väl då att elda upp sedlar. Men att få bekräftat att så är faller verkar vara svårt.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Göstring » 29 maj 2008, 12:35

Någon som borde veta, påstår samma sak, så det borde stämma. Men hur kommer man fram till förbudet? Kanske genom att sedlarna är statens egendom?

http://www.bensinochbutik.se/pdf/nr6_2007.pdf
platschef
Jörgen Alexandersson som arbetat med
kontantfrågan större delen av sitt yrkes-
verksamma liv och som nu är platschef
på Riksbankens kontanthanteringskontor
i Mölndal
Idag är det bara Riksbanken som
har rätt att förstöra sedlar och ersätta dem
med nya.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2008, 15:52

Idag är det bara Riksbanken som
har rätt att förstöra sedlar och ersätta dem
med nya.
Jag ser ett "och" som gör avsevärd skillnad. :D Eller? - Den förstnämnda rätten borde i så fall vara lagstadgad någonstans, liksom jag är tämligen tvärsäker på att den senare är.


Skickade frågan till riksbanken. De borde veta. Eller, måste.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Göstring » 29 maj 2008, 16:32

Hexmaster skrev:
Idag är det bara Riksbanken som
har rätt att förstöra sedlar och ersätta dem
med nya.
Jag ser ett "och" som gör avsevärd skillnad. :D Eller? - Den förstnämnda rätten borde i så fall vara lagstadgad någonstans, liksom jag är tämligen tvärsäker på att den senare är.


Skickade frågan till riksbanken. De borde veta. Eller, måste.

Jo, men i kontexten...
Engångssedlar
En annan fråga som jag gärna vill ha besvarad
är om det inte skulle vara billigare
att förstöra en sedel direkt efter att den
använts
och på så sätt slippa en stor del
av hanteringskostnaden. Men jag anar att
det inte är så enkelt, och Jörgen bekräftar
mina misstankar.
- Det har diskuterats, men hittills har idén
fallit, svarar han. Saken är en förtroendefråga.
Idag är det bara Riksbanken som
har rätt att förstöra sedlar och ersätta dem
med nya. I det här fallet skulle vi ”leja ut”
den rätten till fler aktörer, och här kommer
första stötestenen. Vilka skulle få den
rätten? Alla ICA-butiker? Den andra stötestenen
blir rapporteringen hit. Hur skulle
den gå till? En tredje blir vad som händer
med eventuellt falska sedlar. Riksbanken
har aldrig haft för avsikt att ersätta falska
sedlar med äkta. Har du en falsk sedel så
är det du som har ”Svarte-Petter”.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2008, 17:07

Som jag läser kontexten så beskriver Jörgen rätten att förstöra och ersätta sedlar. Annars vore det ju inget att "leja ut".

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Göstring » 29 maj 2008, 17:14

Jag uppfattar det som att han får en fråga om rätten att förstöra pengar och svarar på frågan om att förstöra och ersätta pengar.

Men, vi får se vad Riksbanken svarar.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Wooster » 29 maj 2008, 17:34

Hexmaster skrev: Det närmaste jag hittar i Lag (1988:1385) om Sveriges Riksbank är följande:
5 § Sedlar och mynt som förändrats eller bearbetats får inte spridas. Lag (2004:1303).
- vilket skulle innebära att man t.ex. inte får idka metallslöjd med enkronorna och sedan ta dem till butiken.
Paragrafen kom till efter att bland annat flygbolaget FlyMe satt en tunn plastfilm med reklam på enkronorsmynt och sedan delat ut på stan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Hexmaster » 30 maj 2008, 23:56

Enar (som gillar "&") på riksbanken svarade:
Enar Olofsson skrev:Det finns idag ingen lagreglering som säger att det är förbjudet att förstöra svenska sedlar & mynt.
[...]
Tidigare har det dock varit olagligt att förstöra pengar. Lagen om att förstöra rikets mynt försvann omkring 1980 eller något eller några år före dess. Riksbanken gav även då ut sedlar & mynt som betalningsmedel men då var sedlar & mynt rikets egendom och allmänheten hade dispositionsrätt till sedlarna & mynten.
En detalj som de kunniga ofta återkommer till, såväl Enar som Jörgen, är de problem som uppstår om folk vill använda skadade betalningsmedel. Men då är man inne på en annan frågeställning än denna enkla: är det förbjudet att förstöra pengar. Och där är svaret nej.
Enar Olofsson skrev:Förstör man skuldsedeln kan man ju inte lösa in den, innehavaren av sedeln/myntet (skuldsedeln) gör en förlust som drabbar innehavaren.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Göstring » 31 maj 2008, 00:35

Hexmaster skrev:Enar (som gillar "&") på riksbanken svarade:
Enar Olofsson skrev: skrev:Det finns idag ingen lagreglering som säger att det är förbjudet att förstöra svenska sedlar & mynt.
[...]
Tidigare har det dock varit olagligt att förstöra pengar. Lagen om att förstöra rikets mynt försvann omkring 1980 eller något eller några år före dess. Riksbanken gav även då ut sedlar & mynt som betalningsmedel men då var sedlar & mynt rikets egendom och allmänheten hade dispositionsrätt till sedlarna & mynten.
Så sedlarna i min plånbok är inte längre statens egendom?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Olof Trätälja » 12 juli 2010, 12:48

Göstring skrev: Jo, men i kontexten...
Engångssedlar
En annan fråga som jag gärna vill ha besvarad
är om det inte skulle vara billigare
att förstöra en sedel direkt efter att den
använts
och på så sätt slippa en stor del
av hanteringskostnaden. Men jag anar att
det inte är så enkelt, och Jörgen bekräftar
mina misstankar.
- Det har diskuterats, men hittills har idén
fallit, svarar han. Saken är en förtroendefråga.
Idag är det bara Riksbanken som
har rätt att förstöra sedlar och ersätta dem
med nya. I det här fallet skulle vi ”leja ut”
den rätten till fler aktörer, och här kommer
första stötestenen. Vilka skulle få den
rätten? Alla ICA-butiker? Den andra stötestenen
blir rapporteringen hit. Hur skulle
den gå till? En tredje blir vad som händer
med eventuellt falska sedlar. Riksbanken
har aldrig haft för avsikt att ersätta falska
sedlar med äkta. Har du en falsk sedel så
är det du som har ”Svarte-Petter”.
Det han pratar om här är ju rätten att byta papperssedlar mot elektroniska. I någon mening ger man ju då ut elektroniska sedlar och det är väl det som är problemet.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Axial » 12 juli 2010, 13:54

Hexmaster skrev:Som jag läser kontexten så beskriver Jörgen rätten att förstöra och ersätta sedlar. Annars vore det ju inget att "leja ut".
Som jag läser det så handlar det om två separata exklusiva rättigheter: dels rätten att förstöra pengar och dels rätten att ersätta pengar. Jag tycker nog inte att man ska sammankoppla dessa rättigheter på ett tvingande sätt, för gjorde man det så skulle man ju inte kunna tillverka nya pengar med mindre än att man samtidigt förstörde motsvarande belopp och vice versa. Det skulle nog komplicera det hela en del?
Göstring skrev: (---)
Så sedlarna i min plånbok är inte längre statens egendom?
Nä, tydligen inte :) Däremot är det väl staten/riksbanken som garanterar sedlarnas värde.

EDIT: tillägg till det sista stycket ovan: däremot anser riksbanken fortfarande att man lånar ut mynt och sedlar till allmänheten och den så kallade reporäntan ska alltså täcka riksbankens kostnader för denna utlåning av mynt och sedlar.
(---)
Vår reporänta är dock ingenting annat än den avgift vi tar för att låna ut sedlarna och mynten till allmänheten.
(---)
http://www.riksbank.se/templates/speech.aspx?id=1707

Så, vem äger egentligen de rent fysiska betalningsmedlen?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Olof Trätälja » 12 juli 2010, 16:58

Axial skrev: EDIT: tillägg till det sista stycket ovan: däremot anser riksbanken fortfarande att man lånar ut mynt och sedlar till allmänheten och den så kallade reporäntan ska alltså täcka riksbankens kostnader för denna utlåning av mynt och sedlar.
(---)
Vår reporänta är dock ingenting annat än den avgift vi tar för att låna ut sedlarna och mynten till allmänheten.
(---)
http://www.riksbank.se/templates/speech.aspx?id=1707
Men den meningen är extremt märklig i en annars mycket pedagogisk föreläsning. Vore det sant att reporäntan endast var en avgift i det syfte som anges så skulle den för det första vara oerhört mycket lägre och för det andra konstant. Det jag tror att Bäckström ville ha sagt är att reporäntan inte längre är en ersättning för att få ut sedlar utan att deponera guld hos riksbanken eftersom den senare möjighetan överhuvudtaget inte finns längre. Eller ja, man kan i varje fall inte räkna med att få tillbaka guldet i framtiden...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av Olof Trätälja » 12 juli 2010, 17:15

Axial skrev:Jag tycker nog inte att man ska sammankoppla dessa rättigheter på ett tvingande sätt, för gjorde man det så skulle man ju inte kunna tillverka nya pengar med mindre än att man samtidigt förstörde motsvarande belopp och vice versa. Det skulle nog komplicera det hela en del?
När det gäller pappersedlar och de oäkta mynten så är det ju trots allt på sett och vis så det går till. Dessa ges alltid ut mot att motsvarande belopp i gamla papperssedlar, oäkta mynt eller elektroniska pengar tas ur omlopp.

Själva penningpolitiken och den egentliga penningutgivningen sker idag alltid primärt med elektroniska pengar.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Att förstöra pengar

Inlägg av varjag » 14 juli 2010, 12:41

Riksbankens kontanthanteringskontor
Måste varit där som utfattige luffaren Harry Orvar Nilsson - fick jobb i Nils Poppe-filmen ''Pengar''

Jobbet var i pannrummet - och med tårarna strömmande - langade han in sedlar i ugnen med hötjuga... :cry:

Skriv svar