Det stämmer det du skriver min vän i Norr, är det sommaren för två år sedan så besökte jag Tonkins butik där den nu ligger.. Då var en stor del av butiken fylld med Golfprylar, men även en stor del var ju fylld med anndra klenoder. Men idag vet jag inte hur det är om Herr Tonkin har utökat Golfdelen ännu mer.. Men jag håller med dej i detta du skriver om "N", för jag har ju alltid haft Herr Tonkin som en av de STORA inom Numismatikens värld.Schwalbe skrev:Tonkin AB verkar numera vara en golfbutik! Knasigt. Det är allvarligt när en av de största handlarna i Sverige måste dryga ut kassan med nonsens. I de här lägena är jag glad att jag är anställd och får min lön varje månad.
Numismatik
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Numismatik
- Anders Nyman
- Medlem
Myntningen i Skåne inleddes sannolikt i Lund cirka 995. Sedan dess var Lund Danska Rikets viktigaste myntort fram till 1441/2 då myntningen överfördes till Malmö.. http://www.myntstudier.se/verksamhet/verksber07.pdf Efter att Danskarna erövrat kristianstad i Skånska Kriget präglade de klipplingar där under Belägringen 1677 - 1678 å dessa mynt kallades för Belägringsmynt. 
Anders, jag ringde Tonkin. Han har en begränsad upplaga av senaste jubileums Myntboken, 100 ex, till salu för 500:-/st.
Jag vet att det är mycket pengar, men det kostar ju att binda in böckerna, och som jag fattade det så har Tonkin inte särskilt stor vinstmarginal. Om du ringer och beställer, så kan du få den signerad med.
Jag vet att det är mycket pengar, men det kostar ju att binda in böckerna, och som jag fattade det så har Tonkin inte särskilt stor vinstmarginal. Om du ringer och beställer, så kan du få den signerad med.
- Anders Nyman
- Medlem
Tack för Tipset. Även jag har pratat med honom om just vinstmarginaler, för jag berättade för honom en gång om vår myntklubb, att de säljer myntboken för billigare än vad han säljer.. Å, då berättade han att de böcker som myntklubbar brukar köpa opp av honom, på dessa är det knappt någon vinst alls, å så suckade han när han sa det.Schwalbe skrev:Anders, jag ringde Tonkin. Han har en begränsad upplaga av senaste jubileums Myntboken, 100 ex, till salu för 500:-/st.
Anders, du verkar ju ha koll. Vet du var det finns en myntklubb nära Umeå?
När jag var liten kille så fanns det en klubb i Umeå som hette "Bothnia Antiqua", men jag är nästan säker på att den är nedlagd för länge sen.
När jag var liten kille så fanns det en klubb i Umeå som hette "Bothnia Antiqua", men jag är nästan säker på att den är nedlagd för länge sen.
- Anders Nyman
- Medlem
Oj, där går jag nog bet min vän.. Jag tror det ska finnas en klubb i Gävle, men här hos oss finns det en myntklubb som heter Falu-Borlänge myntklubb, som jag är medlem i. Är du med i någon myntförening.Schwalbe skrev:Anders, du verkar ju ha koll. Vet du var det finns en myntklubb nära Umeå?
- Anders Nyman
- Medlem
Schwalbe, jag har funnit en förteckning över myntklubbar/föreningar här i sverige å den nordligaste enligt den så är det en myntklubb i Gävle. www.mksb.se/links.htm Men det var som här i Borlänge trakten, här slog de ihopp Borlänges och Faluns till en klubb för att en av dom skulle slippa läggas ner. Men om det finnes flera som har samma intresse som du i dina hemtrakter, intresset av mynt och sedlar, så kan ni väl gå ihopp och bilda en egen mynklubb i er hemstad. 
Anders Nyman skrev:Schwalbe, jag har funnit en förteckning över myntklubbar/föreningar här i sverige å den nordligaste enligt den så är det en myntklubb i Gävle. http://www.mksb.se/links.htm Men det var som här i Borlänge trakten, här slog de ihopp Borlänges och Faluns till en klubb för att en av dom skulle slippa läggas ner. Men om det finnes flera som har samma intresse som du i dina hemtrakter, intresset av mynt och sedlar, så kan ni väl gå ihopp och bilda en egen mynklubb i er hemstad.
Tack, tyvärr så känner jag inga som fortfarande samlar på mynt. Det var 25 år sedan jag var med i myntklubben, så de gubbarna är väl pensionärer nu.
- Anders Nyman
- Medlem
Gubbar - Pensionärer nämner du,, framöver finns det väl risk att vår Myntklubb här i Borlänge-Falun går i Graven också, för det är överhängande Gubbar - Pensionärer med i vår mynklubb. Så för att vår förening ska slippa gå i graven, så hoppas jag att det kommer ett härligt nytillskott med yngre förmågor.. Nu är det inget fel på de äldre förmågorna för de besitter ju en härlig kunskap som är välkommen till oss som är lite yngre. För i vår klubb så, är vi väl cirka 10-talet personer under 50, sedan så är resten från cirka 65 år oppåt.Schwalbe skrev:Anders Nyman skrev:Schwalbe, jag har funnit en förteckning över myntklubbar/föreningar här i sverige å den nordligaste enligt den så är det en myntklubb i Gävle. http://www.mksb.se/links.htm Men det var som här i Borlänge trakten, här slog de ihopp Borlänges och Faluns till en klubb för att en av dom skulle slippa läggas ner. Men om det finnes flera som har samma intresse som du i dina hemtrakter, intresset av mynt och sedlar, så kan ni väl gå ihopp och bilda en egen mynklubb i er hemstad.
Tack, tyvärr så känner jag inga som fortfarande samlar på mynt. Det var 25 år sedan jag var med i myntklubben, så de gubbarna är väl pensionärer nu.(Inget fel med det.) Jag får snacka med Tonkin och dej så länge .
- Anders Nyman
- Medlem
Re:
Lägger till en liten länk om just kotior som jag har nämnt här. http://sv.wikipedia.org/wiki/KotiaAnders Nyman skrev:Jag har även jag några Kotior.. Men just ordet Kotia är ett folkligt namn på de sedlar med valören en krona vilka utgavs åren 1914 - 1921. Har även jag en del Silvermynt från Oscar II, Gustav V, Men jag har gett mej in på äldre mynt, speciellt 1600 och 1700-talen. Jag har två intressanta Säter gjorda ett Öringar, just den varianten av ett öringar som är rejält stora.. Jag försöker få tag på mynt från varje regent från Gustav Vasa och fram till vår nuvarande regent. Å, det är speciellt roligt med de äldre mynten, för då får man också lite inblick i hur mynten präglades med för teknik och hur välgjorda stansarna var till mynten... Jag försöker få tag på mynt som är gjorda här i Dalarna, jag har lyckats få tag på Mynt ifrån Säters och Avesta Myntverk.. Men sedan så fanns det ju ett myntverk i Hedemora några år på 1500-talet, men i från detta myntverk har jag ännu inte lyckats få tag på något ännu..
Re: Re:
Jag har med en samling kotior. Ganska fina sedlar. Jag skulle också vilja samla lite äldre mynt- är ganska less på mina OscarII och Gustav V. Jag har 2 öre KM från 1664 och 2 Caroliner 1718, så det är väl alltid en början.Anders Nyman skrev:Lägger till en liten länk om just kotior som jag har nämnt här. http://sv.wikipedia.org/wiki/KotiaAnders Nyman skrev:Jag har även jag några Kotior.. Men just ordet Kotia är ett folkligt namn på de sedlar med valören en krona vilka utgavs åren 1914 - 1921. Har även jag en del Silvermynt från Oscar II, Gustav V, Men jag har gett mej in på äldre mynt, speciellt 1600 och 1700-talen. Jag har två intressanta Säter gjorda ett Öringar, just den varianten av ett öringar som är rejält stora.. Jag försöker få tag på mynt från varje regent från Gustav Vasa och fram till vår nuvarande regent. Å, det är speciellt roligt med de äldre mynten, för då får man också lite inblick i hur mynten präglades med för teknik och hur välgjorda stansarna var till mynten... Jag försöker få tag på mynt som är gjorda här i Dalarna, jag har lyckats få tag på Mynt ifrån Säters och Avesta Myntverk.. Men sedan så fanns det ju ett myntverk i Hedemora några år på 1500-talet, men i från detta myntverk har jag ännu inte lyckats få tag på något ännu..
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Re:
Oftast när man börjar samla, det vet jag av egen erfarenhet, så då blir det ju mest modernare mynt tillexempell från Oscar II:s tid. När det är mynt från den tiden, så då samlar jag bara på udda mynt som har getts ut i små upplagor tillexempell. Ha det braSchwalbe skrev:Jag har med en samling kotior. Ganska fina sedlar. Jag skulle också vilja samla lite äldre mynt- är ganska less på mina OscarII och Gustav V. Jag har 2 öre KM från 1664 och 2 Caroliner 1718, så det är väl alltid en början.Anders Nyman skrev:Lägger till en liten länk om just kotior som jag har nämnt här. http://sv.wikipedia.org/wiki/KotiaAnders Nyman skrev:Jag har även jag några Kotior.. Men just ordet Kotia är ett folkligt namn på de sedlar med valören en krona vilka utgavs åren 1914 - 1921. Har även jag en del Silvermynt från Oscar II, Gustav V, Men jag har gett mej in på äldre mynt, speciellt 1600 och 1700-talen. Jag har två intressanta Säter gjorda ett Öringar, just den varianten av ett öringar som är rejält stora.. Jag försöker få tag på mynt från varje regent från Gustav Vasa och fram till vår nuvarande regent. Å, det är speciellt roligt med de äldre mynten, för då får man också lite inblick i hur mynten präglades med för teknik och hur välgjorda stansarna var till mynten... Jag försöker få tag på mynt som är gjorda här i Dalarna, jag har lyckats få tag på Mynt ifrån Säters och Avesta Myntverk.. Men sedan så fanns det ju ett myntverk i Hedemora några år på 1500-talet, men i från detta myntverk har jag ännu inte lyckats få tag på något ännu..
- Anders Nyman
- Medlem
Jag håller på att leta efter Finska värderingslistor på äldre finska mynt, men hittar inget, finns det någon som har något bra Tips vart jag kan söka. Men nyss när jag satt och klickade mej fram och tillbaka så hittade jag en härlig länk om mynt, å olika förklaringar. www.oooo.se/ 
- Anders Nyman
- Medlem
Här om dagen fick jag tag på en vacker ovikt pappers tia, papperstian som var den sista papperstian som gjordes. Men just denna var från 1963, å det årtalet var när denna variant av Tian trycktes första gången.. I denna kvalitet som jag fick tag på, är inte så vanligt, för det mesta så brukar de vara vikta eller skrynkliga, så ibland ska man ha tur.. 
- Anders Nyman
- Medlem
Det har givits ut en Minnesprägling över ättens Barnadottes 200 års-Jubileum. Fick hem en sådan medalj igår, en vacker medalj, å inte dyrt heller med frackt och allt 68 kronor.. www.bernadotte200ar.se