Jag är medveten om romarnas tekniska framsteg kanske bör sägas.

Tyvärr har jag inte någon källa till ovanstående, drar mig till minnes en föreläsare under min A-kurs i historia...
Mvh Petter
[Redigerad i efterhand]Djinghis Khan skrev:Knappast, romarnas krigsmakt var egentligen mycket bräcklig. Och som Durion påpekade: Deras katastrofala nederlag mot parthernas numerärt underlägsna ryttarhär vid Carrhae visar hur det gick...NIBBE skrev:romarna skulle ha vunnit hur lätt som helst, de skulle ha varit alldeles överlägsna
/DK M
Va? Vet du ens vad du skriver för något?NIBBE skrev:romarna skulle ha vunnit hur lätt som helst, de skulle ha varit alldeles överlägsna
parthernas numerärt underlägsna ryttarhär
Tackar allra mjukast.Kapten_Gars skrev:Bäste Katafrakt!
Välkomen till Skalman!
Får jag be dig att och läsa både forumets regler viewtopic.php?t=2
och Djingis Khans inlägg en gång till. Han skrevparthernas numerärt underlägsna ryttarhär
dvs ungerlägsen till antalet, inte till kvaliten. Det är bra att faktiskt läsa sina meddebatörers inlägg så att man inte kritiserar dem för något de inte skrivit![]()
Vidare var Rom inte indelat i öst eller väst vid tiden för Carrahe, den indelning infördes först långt senare när det romerksa kejsardömet splittrades. Vid den aktuella tidpunkten så existerade den romerska republiken vars arme var synnerligen enhetliga till form och sammansättning.
Mvh
Daniel
Va?Den Persiske Katafrakten skrev:http://www.iranchamber.com/history/surena/surena.php
http://www.unrv.com/fall-republic/battle-of-carrhae.php
Det ska ha sagt att runt 35-40 000 man var i direkt kontakt med partherna (ca. 10 000), de flesta på häst.
Alltså är kommentaren om "numerärt underlägsen här" endast sann i rena siffror.
5000 får är numerärt överlägset mot 5 lejon, om vi går efter snarlik logik. I sådana sammanhang med flera tusen man i stridsberedskap så är det endast fina strategier som gäller för att direkt avgöra slag.
Numerärt överlägsen betyder just... överlägsen i antal.Numerär
...
3)
BETYDELSE: som har avseende på antal l. numerär; särsk. i fråga om medlemsantal, personal- l. manskapsstyrka o. d. Numerär styrka. Numerär underlägsenhet. Numerärt överlägsen.
Som sagt, Djinghis kommentar var en ren sifferangivelse om antal.Den Persiske Katafrakten skrev:Det ska ha sagt att runt 35-40 000 man var i direkt kontakt med partherna (ca. 10 000), de flesta på häst.
Alltså är kommentaren om "numerärt underlägsen här" endast sann i rena siffror.