Härifrån: viewtopic.php?f=23&t=44958&p=859301#p859301
Fick jag tanken om hur det varit om Sverige varit delat sedan låt säga 1809 med någon lustighet i samband med att Östra Rikshalvan blev rysk.
Skulle då vara delat vid typ Indalsälven eller Ljusnan:
Hur skulle utvecklingen varit i Nordsverige och Sydsverige?
MVH
Hans
Sverige i två delar?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Medlem
Re: Sverige i två delar?
Fanns det befolkningsunderlag för att bilda en stat av Norrland 1809? Känns spontant troligare att det avträtts i som en del av Storfurstendömet Finland.
-
- C Skalman
Det beror ju på de politiska förhållanden mellan staterna. Om det blivit som i verkliga livet med fri rörlighet inom Norden så hade nog befolkningsutvecklingen varit densamma.
Nordsverige hade blivit en råvaruexportör med liten eller ingen förädling av varorna varför de nog hade hamnat på den ekonomiska efterkälken med betydande brain drain. Vad som hade behövts däruppe för att hålla igång BNP är ju samma som saknas idag: En omfattande förädlingsindustri. Skall vi tro att de kan lyckas med det?
Sydsverige hade nog inte heller påverkats så mycket utan fortsatt att importera råvaror och förädlat dem, ungefär som idag.
Mest intressant tycker jag är hur språken hade utvecklats. Hade de norrländska målen utvecklats åt ett annat håll än idag och kanske mera likna de finlandssvenska dialekterna som ju inte är lika påverkade av rikssvenska?
Nordsverige hade blivit en råvaruexportör med liten eller ingen förädling av varorna varför de nog hade hamnat på den ekonomiska efterkälken med betydande brain drain. Vad som hade behövts däruppe för att hålla igång BNP är ju samma som saknas idag: En omfattande förädlingsindustri. Skall vi tro att de kan lyckas med det?
Sydsverige hade nog inte heller påverkats så mycket utan fortsatt att importera råvaror och förädlat dem, ungefär som idag.
Mest intressant tycker jag är hur språken hade utvecklats. Hade de norrländska målen utvecklats åt ett annat håll än idag och kanske mera likna de finlandssvenska dialekterna som ju inte är lika påverkade av rikssvenska?
-
Tack för svar. Min tanke är att omvärlden ser likadan ut och bara någon klåfingrig diplomat fick för sig så bör man dela Sverige i två för att typ minska risken för en revansch. Inga speciella spänningar mellan Nord och Syd utan inledningsvis i princip bara att det finns två huvudstäder, Stockholm och typ Umeå, eller annan huvudstad?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
Jag vill minnas att det fanns någon kontrafaktisk roman från 70 eller 80 talet där södra Sverige var ockuperat av Nato och norra "fritt" med skiljelinje runt Indalsälven.
Du har också Expert partisan där man kan spela ett alternativt 80-tal där södra och östa Sverige är ockuperat av WP med skiljelinje någonstans i Bergslagen. https://eloso.se/eloso-by-blixt/expert-partisan/
I det här fallet kommer båda delarna av Sverige vara icke ockuperade av främmande makt?
Du har också Expert partisan där man kan spela ett alternativt 80-tal där södra och östa Sverige är ockuperat av WP med skiljelinje någonstans i Bergslagen. https://eloso.se/eloso-by-blixt/expert-partisan/
I det här fallet kommer båda delarna av Sverige vara icke ockuperade av främmande makt?
-
- Medlem
Du har ju den här också:
https://www.amnestypress.se/kultur/bock ... pi-i-norr/
https://www.amnestypress.se/kultur/bock ... pi-i-norr/
-
1. Jag minns i alla fall två. Stockholm under sovjetisk ockupation, hyfsat känd författare.masase skrev: ↑24 nov 2024 21:06Jag vill minnas att det fanns någon kontrafaktisk roman från 70 eller 80 talet där södra Sverige var ockuperat av Nato och norra "fritt" med skiljelinje runt Indalsälven.
Den andra någon sorts omskrivning av Palestina/Israel i Sverige. Men snabbtrålen får inget.
2. Jag blev lite sugen på Partisan. Det är 30+ år sedan jag spelade rollspel.
3. Min tanke, ja. Bara ett delat Sverige utan allt för mycket inblandning utifrån.
MVH
Hans
-
- Medlem
Min spontana reflektion är: varför?
Vad är upprinnelsen till detta splittrade Sverige?
Vad är upprinnelsen till detta splittrade Sverige?
-
- Medlem
Jag tror tyvärr att norra Sverige är för litet befolkningsmässigt för att det ska kunna bli någon slags bufferstat.
-
Varför delning. Ryssarna får, med lite uppbackning från andra stormakter, in en sak om delningen i fredsfördraget då med syfte att minska lusten/risken för revansch från svenskarna. Vild idé.
Jo, Norrsverige hade väl inte haft stor befolkning 1809.
Frågan kommer sig av kartan i originalinlägget där det finns en tydlig politisk skillnad mellan Norr och Sydsverige idag.
MVH
Hans
Jo, Norrsverige hade väl inte haft stor befolkning 1809.
Frågan kommer sig av kartan i originalinlägget där det finns en tydlig politisk skillnad mellan Norr och Sydsverige idag.
MVH
Hans